Start > Körkortsforum > Hastigheter på vägar

Hastigheter på vägar

Gäst 2024-07-31 13:09 ! Citera #
Var kan man finna hastighetsbegränsningar som gäller på olika vägar och gator. Jag ska kunna vara säker på vilken hastighet som gäller även ifall det inte finns skyltar.
Gäst 2024-07-31 13:42 ! Citera #
Gäst 2024-07-31
Var kan man finna hastighetsbegränsningar som gäller på olika vägar och gator. Jag ska kunna vara säker på vilken hastighet som gäller även ifall det inte finns skyltar.
Det är ju skylten på vägen som gäller.

Men isåfall får du kontakta Länsstyrelsen, Trafikverket och kommunen.

Länsstyrelsen beslutar om lokala trafikföreskrifter för allmänna vägar utanför tättbebyggt område där staten är väghållare och på enskilda vägar. Länsstyrelsen kan till exempel besluta om hastighetsbegränsning när det behövs en lägre hastighet på en kortare sträcka.

Trafikverket beslutar om grundföreskrifter för hastigheterna 80-120 kilometer i timmen på de statliga vägarna.

Kommunen beslutar om lokala trafikföreskrifter inom tättbebyggt område och för vägar där kommunen är väghållare.
Björn He 2024-07-31 17:39 ! Citera #
Gäst 2024-07-31
Var kan man finna hastighetsbegränsningar som gäller på olika vägar och gator. Jag ska kunna vara säker på vilken hastighet som gäller även ifall det inte finns skyltar.
Vilken urfånig fråga!

Man behöver inte ha information om vilken hastighetsbegränsning som gäller på en viss väg eller inom ett visst vägområde. Det meddelas ju genom förbudsmärken för hastighetsbegränsning vad som är högsta tillåtna hastigheten inom ett visst vägområde, det går ju att notera om man bara är tillräckligt uppmärksam på vägmärken som man är ansvarig för att vara i trafiken.
Sen finns det generella bestämmelser i Trafikförordningen om hastighet:

Enligt regel nummer 1 är en fordonsförare skyldig att anpassa fordonets hastighet efter vad trafiksäkerheten erfordrar med hänsyn till omständigheter som rådande väglag, väderlek, siktförhållanden och fordonets skick. Fordonsföraren får INTE framföra fordonet i sådan hastighet som är för hög för att hinna stoppa fordonet INNAN varje (eventuellt) hinder föraren kan förutse eller annars inom den del av den framförvarande vägen föraren kan överblicka - men det är å andra sidan inte tillåtet att (utan godtagbar anledning) framföra fordonet i onödigt låg hastighet, plötsligt bromsa eller på annat sätt onödigtvis hindra annan trafik.

Enligt regel nummer 2 får ett fordon vid färd på väg inom tätbebyggt område inte framföras i högre hastighet än 50 km/tim, men kommunen kan föreskriva att fordon inte får framföras fortare än 30 eller 40 km/tim inom ett visst vägområde inom tätbebyggt område, om det är motiverat med trafiksäkerhetsskäl; man måste alltid vara uppmärksam på uppsatta vägmärken som anger högsta tillåtna hastigheten.
Vid färd på väg utom tätbebyggt område är det generellt förbjudet att framföra ett fordon i högre hastighet än 70 km/tim, såvida inte det anges på vägmärke att högsta tillåtna hastigheten inom ett visst vägområde är 60, 80, 90, 100 eller 110 km/tim; på motorväg kan det vara skyltat att ett fordon får framföras i högst 120 km/tim - men det gäller naturligtvis inte fordon som är permanent hastighetsbegränsade till en lägre hastighet.
RiverOak 2024-08-01 00:51 ! Citera #
Håller du 40 inom tätbebyggt område, 70 på landsväg och 110 å motorväg så kommer du inte köra för fort iaf. Bortsett från om det är 30 eller gångfartsområde, men då brukar det vara bra skyltat om det. Sen när det gäller uppkörning så kommer det kanske bli problem om du exempelvis håller 70 på en 90-väg. Då kan förarprövaren tycka att du håller för låg hastighet. Ett knep är ju då att kolla på hur fort andra kör. Det är inte alltid tillförlitligt såklart eftersom många kör över hastighetsgränsen, men det ger ju ett hum iaf. Det är nog sällan som provrutterna innehåller sträckor där hastighetsgränsen inte är skyltad. Skulle du däremot missa en skylt så kan du se om bilen du kör med möjligtvis visar rådande hastighetsgräns (en del bilar har den funktionen), men du kan faktiskt också fråga förarprövaren. Är det en engångsgrej och du annars kör bra så kommer det inte vara någon med det.

Hastighetsgränser är i regel väldigt bra skyltade så det borde inte vara så många frågetecken där. Tänk bara på att många tätbebyggda områden har 40 som standardhastighet nuförtiden, så hellre 40 än 50 om du är osäker.
Björn He 2024-08-02 16:09 ! Citera #
RiverOak 2024-08-01
Håller du 40 inom tätbebyggt område, 70 på landsväg och 110 å motorväg så kommer du inte köra för fort iaf. Bortsett från om det är 30 eller gångfartsområde, men då brukar det vara bra skyltat om det. Sen när det gäller uppkörning så kommer det kanske bli problem om du exempelvis håller 70 på en 90-väg. Då kan förarprövaren tycka att du håller för låg hastighet. Ett knep är ju då att kolla på hur fort andra kör. Det är inte alltid tillförlitligt såklart eftersom många kör över hastighetsgränsen, men det ger ju ett hum iaf. Det är nog sällan som provrutterna innehåller sträckor där hastighetsgränsen inte är skyltad. Skulle du däremot missa en skylt så kan du se om bilen du kör med möjligtvis visar rådande hastighetsgräns (en del bilar har den funktionen), men du kan faktiskt också fråga förarprövaren. Är det en engångsgrej och du annars kör bra så kommer det inte vara någon med det.

Hastighetsgränser är i regel väldigt bra skyltade så det borde inte vara så många frågetecken där. Tänk bara på att många tätbebyggda områden har 40 som standardhastighet nuförtiden, så hellre 40 än 50 om du är osäker.
Citat: ”...men du kan faktiskt också fråga förarprövaren”

Man frågar väl inte vad hastighetsbegränsningen är, försöker man fråga sånt så kommer förarprövaren garanterat inte att svara på det. Det är inte förarprövarens uppgift, och inte heller meningen med ett körprov, att hjälpa en som avlägger körprovet med körningen; tänk om du skulle köra bil ”på riktigt”, då är ju du tvungen att kunna köra bil på ett regelrätt och trafiksäkert sätt själv (utan någon som åker med dig för att hjälpa dig med körningen), så det är ju DITT ansvar att köra själv eftersom det är du själv som styr bilen.

Som fordonsförare har man bl.a. ett ansvar att vara tillräckligt uppmärksam på anvisningar för trafiken som meddelas genom vägmärken, vägmarkeringar och trafiksignaler och följa dem, förbudsskyltar som anger högsta tillåtna hastigheten (i km/tim) är så gott som alltid uppsatta i ett läge där de är väl synliga och det är relativt lätt att notera dem under förutsättning att man är tillräckligt uppmärksam på vägmärken som man är ansvarig för att vara.

Det var förresten nån gång en teorifråga som var: ”Du kör på en väg inom tätort och har glömt vad det stått på hastighetsskylten du passerat senast, hur bör du agera i en sån situation?” Rätt svar var: ”Jag bör utgå från att jag får köra i högst 50 km/tim.”
Jag tycker det rätta svaret inte är helt rätt och inte heller helt rimligt svar. Ett bättre svar hade varit: Jag bör utgå från att hastighetsbegränsningen är högst 40 km/tim och hålla en hastighet av 35-39 km/tim.
Det är rimligare att hellre utgå från 40 än från 50, med tanke på att vägen kan vara en 30-väg och kör man i 50 på en 30-väg så riskerar man ju körkortsindragning, men man kan normalt inte få körkortsindragning om man kör enbart 35-39 km/tim på 30-väg.
RiverOak 2024-08-02 17:38 ! Citera #
Björn He 2024-08-02
Citat: ”...men du kan faktiskt också fråga förarprövaren”

Man frågar väl inte vad hastighetsbegränsningen är, försöker man fråga sånt så kommer förarprövaren garanterat inte att svara på det. Det är inte förarprövarens uppgift, och inte heller meningen med ett körprov, att hjälpa en som avlägger körprovet med körningen; tänk om du skulle köra bil ”på riktigt”, då är ju du tvungen att kunna köra bil på ett regelrätt och trafiksäkert sätt själv (utan någon som åker med dig för att hjälpa dig med körningen), så det är ju DITT ansvar att köra själv eftersom det är du själv som styr bilen.

Som fordonsförare har man bl.a. ett ansvar att vara tillräckligt uppmärksam på anvisningar för trafiken som meddelas genom vägmärken, vägmarkeringar och trafiksignaler och följa dem, förbudsskyltar som anger högsta tillåtna hastigheten (i km/tim) är så gott som alltid uppsatta i ett läge där de är väl synliga och det är relativt lätt att notera dem under förutsättning att man är tillräckligt uppmärksam på vägmärken som man är ansvarig för att vara.

Det var förresten nån gång en teorifråga som var: ”Du kör på en väg inom tätort och har glömt vad det stått på hastighetsskylten du passerat senast, hur bör du agera i en sån situation?” Rätt svar var: ”Jag bör utgå från att jag får köra i högst 50 km/tim.”
Jag tycker det rätta svaret inte är helt rätt och inte heller helt rimligt svar. Ett bättre svar hade varit: Jag bör utgå från att hastighetsbegränsningen är högst 40 km/tim och hålla en hastighet av 35-39 km/tim.
Det är rimligare att hellre utgå från 40 än från 50, med tanke på att vägen kan vara en 30-väg och kör man i 50 på en 30-väg så riskerar man ju körkortsindragning, men man kan normalt inte få körkortsindragning om man kör enbart 35-39 km/tim på 30-väg.
Jodå, man kan visst fråga och få svar. Du kan även fråga om andra skyltar du kan tänkas missat. Det är ju såklart en negativ händelse på ett prov, men är det något som inte upprepar sig och du kör i övrigt bra så är det nog få som kommer kugga dig för det.
Sen är såklart vissa förarprövare som bekant tjurigare än andra. Men hellre att du frågan om det är 90 på vägen än att du brassar på i 90 på en 70-väg utan märkbar betänklighet.
Gäst 2024-08-03 23:04 ! Citera #
RiverOak 2024-08-02
Jodå, man kan visst fråga och få svar. Du kan även fråga om andra skyltar du kan tänkas missat. Det är ju såklart en negativ händelse på ett prov, men är det något som inte upprepar sig och du kör i övrigt bra så är det nog få som kommer kugga dig för det.
Sen är såklart vissa förarprövare som bekant tjurigare än andra. Men hellre att du frågan om det är 90 på vägen än att du brassar på i 90 på en 70-väg utan märkbar betänklighet.
Men meningen är att man ska kunna hastighetsbegränsningarna och inte fråga på en uppkörning, då kan man få underkänt på förarprovet.
Gäst 2024-08-04 09:45 ! Citera #
Gäst 2024-08-03
Men meningen är att man ska kunna hastighetsbegränsningarna och inte fråga på en uppkörning, då kan man få underkänt på förarprovet.
Du får inte underkänt för att ställa frågan, du får underkänt för att du kör trafikfarligt
RiverOak 2024-08-04 12:18 ! Citera #
Gäst 2024-08-03
Men meningen är att man ska kunna hastighetsbegränsningarna och inte fråga på en uppkörning, då kan man få underkänt på förarprovet.
Såklart är det meningen. Men ibland sker det missar och man får försöka hantera dem bäst man kan. Det är ju faktiskt något som inspektören kollar på. Hur du löser problem som uppstår.
Att missa skyltar är ganska vanligt på uppkörningar då folk ofta är nervösa och får tunnelseende. Det påverkar såklart helhetsbedömningen men behöver inte leda till ett underkännande.
Björn He 2024-09-05 01:47 ! Citera #
RiverOak 2024-08-04
Såklart är det meningen. Men ibland sker det missar och man får försöka hantera dem bäst man kan. Det är ju faktiskt något som inspektören kollar på. Hur du löser problem som uppstår.
Att missa skyltar är ganska vanligt på uppkörningar då folk ofta är nervösa och får tunnelseende. Det påverkar såklart helhetsbedömningen men behöver inte leda till ett underkännande.
Bara för att man är nervös (oftast på grund av tankar över huruvida man kommer godkännas på körprovet eller inte) så får man inte vara såpass försumlig att man missar eller bara glömmer vad som angivits på ett vägmärke man passerar.
Om man kört i 40-50 km/tim på en 30-väg så hjälper det inte om man argumenterar ”Jag såg inte 30-skylten” eller ”Jag glömde bort att det stod 30 på hastighetsskylten”, det är ingen förmildrande omständighet för att ha kört i för hög hastighet, med hänsyn till att en trafikant är ansvarig för att vara tillräckligt uppmärksam på anvisningar för trafiken meddelade genom vägmärke, vägmarkering och trafiksignal. Det GÅR dessutom att vara uppmärksam på såna om man bara håller ögonen tillräckligt öppna runt omkring vägen man kör på där det kan finnas uppsatta vägmärken, och de flesta vägmärken är till och med uppsatta väl synliga så att man KAN se dem om man bara håller ögonen tillräckligt öppna.
Enda tillfället man kan säga att man inte såg ett vägmärke är väl om vägmärket täckts över av snö (i snöiga väderleksförhållanden) eller annars om det varit icke väl synligt av någon annan onaturlig orsak som exempelvis att ett stannande eller parkerat fordon stått i vägen för vägmärket; enligt de generella parkeringsreglerna får en fordonsförare inte stanna eller parkera någonstans där fordonet skymmer något vägmärke eller trafiksignaler.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
8
I dag 20:00
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo