Start > Körkortsforum > Hastigheter på vägar

Hastigheter på vägar

RiverOak 2024-09-05 18:15 ! Citera #
Björn He 2024-09-05
Bara för att man är nervös (oftast på grund av tankar över huruvida man kommer godkännas på körprovet eller inte) så får man inte vara såpass försumlig att man missar eller bara glömmer vad som angivits på ett vägmärke man passerar.
Om man kört i 40-50 km/tim på en 30-väg så hjälper det inte om man argumenterar ”Jag såg inte 30-skylten” eller ”Jag glömde bort att det stod 30 på hastighetsskylten”, det är ingen förmildrande omständighet för att ha kört i för hög hastighet, med hänsyn till att en trafikant är ansvarig för att vara tillräckligt uppmärksam på anvisningar för trafiken meddelade genom vägmärke, vägmarkering och trafiksignal. Det GÅR dessutom att vara uppmärksam på såna om man bara håller ögonen tillräckligt öppna runt omkring vägen man kör på där det kan finnas uppsatta vägmärken, och de flesta vägmärken är till och med uppsatta väl synliga så att man KAN se dem om man bara håller ögonen tillräckligt öppna.
Enda tillfället man kan säga att man inte såg ett vägmärke är väl om vägmärket täckts över av snö (i snöiga väderleksförhållanden) eller annars om det varit icke väl synligt av någon annan onaturlig orsak som exempelvis att ett stannande eller parkerat fordon stått i vägen för vägmärket; enligt de generella parkeringsreglerna får en fordonsförare inte stanna eller parkera någonstans där fordonet skymmer något vägmärke eller trafiksignaler.
Jovisst, i din teoretiska huvudbubbla är det säkert så. Men i verkligheten missar folk skyltar. Ibland står det dem (och andra) dyrt, ibland gör det föga mycket. Den mänskliga faktorn. Sen är det såklart något man bör sträva efter att vara uppmärksam på. Inget snack om det. Men frågan är vad man gör utifall det mot förmodan skulle hända. Hur du hanterar missar är trots allt något som förarprövarna lägger stor vikt vid.
Björn He 2024-09-06 02:54 ! Citera #
RiverOak 2024-09-05
Jovisst, i din teoretiska huvudbubbla är det säkert så. Men i verkligheten missar folk skyltar. Ibland står det dem (och andra) dyrt, ibland gör det föga mycket. Den mänskliga faktorn. Sen är det såklart något man bör sträva efter att vara uppmärksam på. Inget snack om det. Men frågan är vad man gör utifall det mot förmodan skulle hända. Hur du hanterar missar är trots allt något som förarprövarna lägger stor vikt vid.
Trafikskolorna sa när jag var cirka 18 år att om man kör på en gata inom tätbebyggt område och inte vet hastighetsbegränsningen, exempelvis för att man glömt vad det stått på den senast passerade hastighetsskylten, så ska man utgå från att hastighetsbegränsningen är 50 km/tim, och det tycker jag var fel att lära sig.

Om jag mot förmodan skulle glömma att uppmärksamma en hastighetsskylt, som jag så gott som aldrig har glömt, så skulle jag hellre utgå från att hastighetsbegränsningen är 40 och då hålla en jämn fart av 35-39 km/tim, det är SÅ man bör agera om man händelsevis råkar befinna sig på en 30-väg men har glömt att uppmärksamma 30-skylten, för kör man i 50 km/tim på en 30-gata så kan ju det ge indraget körkort medan körning under 10 km/tim för fort däremot normalt inte ger körkortsindragning; polisen brukar vid fartkontroll oftast inte stoppa de som kör högst 5-7 km/tim över hastighetsbegränsningen.

Man kan dock försöka gissa hastighetsbegränsningen om man försöker titta lite runt omkring sig, ser man exempelvis en skola belägen vid sidan av körbanan så kan man lätt gissa att hastighetsbegränsningen måste vara 30 km/tim, eftersom 30 numera är bashastighet på skolvägar och ”små” villagator.
Men även om man vet med säkerhet att en väg inom tätbebyggt område är 50-väg så skall man ändå vara varsam med att köra i 50 km/tim; jag körde aldrig 50 när jag övningskörde med Staffans trafikskola och då körde inom tätort, eftersom inte jag vågade ligga i högre fart än cirka 35-40 km/tim, skulle jag föraöka gasa upp i högre fart än 40 så kändes det som om man inte riktigt fick tillräcklig kontroll över bilen. Nu har de flesta vägar inom tätbebyggt område, som var 50-vägar då jag fick körkort, fått 50-gränsen sänkt till 40, som om 40 km/tim blivit ny standardhastighet för vägar inom tätbebyggelse.
Gäst 2025-01-29 18:23 ! Citera #
För att klargöra fel information jag läste på ett annat forum där någon klagade på att människor som kör 80-85 på en 90 väg och sa att det var en trafikfara och att man inte ska göra det. Det är fel.

Det är snarare bra att köra i 85 på en 90 väg och det kan direkt krävas att man håller 80 pga att vägen är lite kurvig.
Gäst 2025-01-29 19:31 ! Citera #
Gäst 2025-01-29
För att klargöra fel information jag läste på ett annat forum där någon klagade på att människor som kör 80-85 på en 90 väg och sa att det var en trafikfara och att man inte ska göra det. Det är fel.

Det är snarare bra att köra i 85 på en 90 väg och det kan direkt krävas att man håller 80 pga att vägen är lite kurvig.
Trafikfaran är tex. att andra fordonsförare tar dåliga beslut och kör om.
Det är dessutom en regelbrott att köra sakta om det inte behövs..
Gäst 2025-01-29 19:36 ! Citera #
Gäst 2025-01-29
Trafikfaran är tex. att andra fordonsförare tar dåliga beslut och kör om.
Det är dessutom en regelbrott att köra sakta om det inte behövs..
Lagen säger: ”En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet”. Att köra 85 km/h på 90-väg är inte ”överdrivet låg hastighet”. Det skulle vara kanske 50 km/h på 90 väg.
Björn He 2025-01-29 20:30 ! Citera #
Gäst 2025-01-29
Lagen säger: ”En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet”. Att köra 85 km/h på 90-väg är inte ”överdrivet låg hastighet”. Det skulle vara kanske 50 km/h på 90 väg.
Lastbilschaufförer får dock inte köra 90 km/tim på en vanlig landsväg med 90-gräns eller en mötesfri landsväg (som normalt har 100-gräns), eftersom en tung lastbil är hastighetsbegränsad till högst 80 km/tim.

Det är f.ö. ofta besvärligt att köra på en landsväg samtidigt som en traktor sölar i 40 km/tim... Det vore ju en bra idé om traktorer varit konstruerade för att kunna köras fortare; i England utvecklade man år 2007 nån gång en ny traktormodell som kunde köras i 70 km/tim (eller cirka 43,5 engelska mil/tim). Tänk om alla modernare traktorer hade varit tillverkade som den, då kunde man ha höjt hastighetsbegränsningen för traktor från enbart 40 km/tim till 70 eller ev. 80 km/tim, då kan man ju lättare undvika långsamtgående fordon på landsvägar.
Gäst 2025-01-29 20:52 ! Citera #
Björn He 2025-01-29
Lastbilschaufförer får dock inte köra 90 km/tim på en vanlig landsväg med 90-gräns eller en mötesfri landsväg (som normalt har 100-gräns), eftersom en tung lastbil är hastighetsbegränsad till högst 80 km/tim.

Det är f.ö. ofta besvärligt att köra på en landsväg samtidigt som en traktor sölar i 40 km/tim... Det vore ju en bra idé om traktorer varit konstruerade för att kunna köras fortare; i England utvecklade man år 2007 nån gång en ny traktormodell som kunde köras i 70 km/tim (eller cirka 43,5 engelska mil/tim). Tänk om alla modernare traktorer hade varit tillverkade som den, då kunde man ha höjt hastighetsbegränsningen för traktor från enbart 40 km/tim till 70 eller ev. 80 km/tim, då kan man ju lättare undvika långsamtgående fordon på landsvägar.
Detta är ju en helt annan fråga. Självklart är det inte olagligt (”överdrivet låg hastighet”) om ett fordon som enligt lag bara får köra i en viss maxhastighet håller denna maxhastighet.

En A-traktor kan aldrigt åka dit för ”överdrivet låg hastighet” om den kör 29 km/h på en 70-väg. Den får ju inte köra fortare.
Björn He 2025-02-03 16:56 ! Citera #
Gäst 2025-01-29
Detta är ju en helt annan fråga. Självklart är det inte olagligt (”överdrivet låg hastighet”) om ett fordon som enligt lag bara får köra i en viss maxhastighet håller denna maxhastighet.

En A-traktor kan aldrigt åka dit för ”överdrivet låg hastighet” om den kör 29 km/h på en 70-väg. Den får ju inte köra fortare.
Jag tycker man borde göra en lagändring, och höja hastighetsbegränsningen för tung lastbil (utan tillkopplat släpfordon) till 90 km/tim, på så vis kan ju lastbilschaufförer tillåtas köra upp till 90 km/tim även på så kallad mötesfri landsväg, och inte enbart på motorväg och motortrafikled; samtidigt borde det vara en generell vägstandard att vanliga landsvägar utan mötesseparering har en generell hastighetsbegränsning högst 80 km/tim.

Genom att höja hastigheten för lastbilar kan man tillåta något snabbare godstransporter. I Japan var hastighetsbegränsningen för tung lastbil 80 km/tim innan 1 april i våras, då lastbilarnas hastighetsbegränsning höjdes till 90 km/tim - men lastbilar eller andra motorfordon med en tillkopplad släpvagn eller påhängsvagn är fortsatt hastighetsbegränsade till 80 km/tim.
I Japan är det dessutom tillåtet för lastbil, med totalvikt högre än 3,5 ton men högst 8 ton, att köras i högst 100 km/tim, och det verkar finnas en liknande hastighetsbegränsning för ”lättunga lastbilar” i Storbritannien. Då tycker jag det borde vara en gemensam EU-standard, att en tung lastbil med totalvikt högst 8 ton får framföras i en hastighet högst 105 km/tim, eller 65 engelska miles/tim.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
4
I går 22:32
1
I går 05:32
14
I går 00:41
37
2025-02-13 21:00

Ladda ner Teoribok 2025 gratis

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken
Tryckt version (569 sidor):
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Teoriprov, gratis demo