Start > Körkortsforum > Förälder som handledare

Förälder som handledare

dagglii 2010-11-16 18:49 ! Citera #
Mina föräldrar har haft körkort i 35 år. Även om de kör bra är det nog svårt att lära ut saker som sitter i ryggmärgen...
karavan 2010-11-17 16:54 ! Citera #
Föräldrar blir så flippriga av övningskörning. För både barnet och förälderns fortsatta förhållande kan det nog vara smartast att eleven börjar i bilskola för att successivt köra med föräldern, be då om råd av bilskoleläraren om vad som behövs tränas. På detta sätt sparar man pengar och tjafs hemifrån.
Frida S 2011-01-04 09:58 ! Citera #
Jag kör med min mammas sambo. Jag är verkligen glad att jag valde honom som min handledare då ingen av mina föräldrar hade passat särskilt bra för att lära mig. Min mamma hade blivit för stressad och min pappa har en tendens att vara aggressiv i trafiken.

Min handledare nu är alltid lugn och har stort tålamod. Det är väl det viktigaste.. Jag tycker inte att man ska välja en handledare för att inte göra en förälder besviken, utan istället tänka på att om man väljer någon som det absolut inte går bra med kan mycket irritation uppstå emellan elev och handledare..
Gäst 2011-01-20 02:47 ! Citera #
Jag håller med dig fullt ut, och enligt min mening är det rätt förståeligt att det kan bli lite ”drama” i bilen... En förälder är ju självklart mån om bådas trygghet och att inte skador på bilen sker, därför är det en fördel att föräldern hojtar till om det sker några konstigheter, men givetvis kan det bli till en nackdel om det uppstår riktig oro och blir bråkigt i bilen eftersom det tappar ens koncentration. Jag tror att det bör vara något mellanting, det är aldrig bra om föräldern är för ”slapp” för man är trots allt en nybörjare, och det ska man ta hänsyn till på alla sätt ;P
Badboll 2011-05-12 17:19 ! Citera #
Pappa är den bästa handledaren i världen! Jag funderar faktiskt på att inte ta så många körlektioner, utan låta honom visa hur man ska göra. Han är verkligen jätteduktig. Problemet är att han inte kan ecodriving, men det kan mamma. Så när mamma åker med lär hon mig ecodriving, men hon är absolut inte lika duktig som pappa på att förklara hur man ska göra när man backar eller parkerar eller frikopplar.
bajen12 2011-05-27 23:56 ! Citera #
Jag körde med mamma hela tiden och det gick mycket bra :) väldigt bra som stöd och handledare
LimeHurricane 2011-06-13 11:35 ! Citera #
Å andra sidan så kan det ju vara bra att träna på att ha nervösa personer som passagerare. Jag har själv en mamma som blir skräckslagen om det oväntat kommer ut en bil bakom en vägg och liknande.

Man får helt enkelt lära sig att behålla fokus och ta det lugnt - inte falla för ”grupp”-trycket.
fridaa 2011-06-13 19:41 ! Citera #
Jag också, det är en roligt sak att göra

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
14
I går 20:04
5
I går 13:17
8
I går 09:49
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest