Start > Körkortsforum > Förälder som handledare

Förälder som handledare

Gäst 2010-09-07 23:30 ! Citera #
Jag kör med min pappa och jag vet inte om det var någon underbar idé. När man står varandra nära så blir det lätt skrik och drama i bilen när han anser att jag gör något fel vilket leder till onödig stress. Jag menar inte att man bara ska köra i körskola men det är viktigt att ha en professionell stämning i bilen. Särskilt när det gäller olika svåra beslut där en nybörjare inte borde riskera men där den erfarne trycker på då blir det svårt att veta om man som övningskörare ska stå på sig och inte göra något som man känner är över ens förmåga. Ens handledare är ju nämligen ingen utbildad körlärare.

Sammanfattningsvis kommer jag fram till att man borde köra både med körskolelärare på lektion men även med sin handledare, se bara till att man inte går varandra på nerverna utan ha en lugn miljö i bilen.
EmmaNT 2010-09-17 21:55 ! Citera #
Synd men det är sant att privat handledare inte är så tålamod som trafiklärare.
Själv had jag övat med privata handledare, men ärligt talat att de inte kunde lära mig på ett pedagogiskt sätt som jag får nu hos trafikskolan, dvs att de körde på det sätt som de vana vid och de kunde varken ge mig riktiga förklaringar när jag frågade eller ge mig knep, exempelsvis parkeringar, så jag fick göra om, och om, och om igen, men resultat blev inte allt förbättras. Det tog väldigt mycket tid, energi, bränslen ... till slut blev vi väldigt tröttna o besvikna...
Sedan kom jag till trafikskolan, där fick jag genast flera knep att parkera, jag provade flera gånger, det fungerar alltid.
Jag antar att du kanske inte har kört mycket. Kanske är det bättre för dig att öva med trafikskolan först, när du ser att du har nått vissa nivåer då kan du öva med dina föräldrar senare. Hoppas att det blir bra för dig.
Christoball 2010-09-21 19:35 ! Citera #
Det är klart du ska köra me farsan först även om han är gapig och kanske framför allt livrädd för att sin bil ska gå sönder så tror jag nog man har en liten gnutta mer självförtroende än om du börjar med en främling. Kanske samma effekt som i skolan (ej trafikskolan) man lär sig bäst och kommer ihåg mest av det som gapiga lärare gapar ut, respekt effekt kanske?
Gäst 2010-10-06 17:51 ! Citera #
Min pappa är lärare och har kört med andra tidigare. Märker av att han har lättare att bli irriterad än handledarna vid trafikskolan, men sen får inte han betalt för att vara trevlig. Tycker att han är riktigt duktig och ångrar än så länge inte att vi kör tillsammans. Däremot så är vi inga som bråkar högt, så skulle bli förvånad om det ändrades bara för att vi sitter i en bil tillsammans...
Hade tänkt å ge ngn liten present som ett tack för lektionerna snart, brukar själv uppskatta sådana gester. Känna att man är uppskattad är alltid trevligt.
xeraN 2010-10-28 14:34 ! Citera #
Jag känner så här att jag kan absolut inte köra med min mamma eftersom hon är liv rädd när jag ska köra, men jag brukar köra med pappa och det fungera klockrent.
Gäst 2010-11-05 22:46 ! Citera #
Jag har också märkt av vilken skillnad det är mellan att köra med sin föräldrer och att köra med någon på körskolan. Jag kör med min mamma och hon blir rädd så fort vi ska fickparkera eller liknande. Hennes stress och förmåga att skrika till när hon tror att jag är för nära en annan bil, är väldigt irriterande. Hon kan inte heller alltid bestämma sig i god tid för vilken väg hon vill att jag ska köra vilket leder till panik körningar ibland. Som tur är har det minskat nu då jag har sagt till henne och då hon sett hur jag utvecklats inom min körning. Man får ändå förstå ens handledare då de är rädda om sina bilar och för att krocka givetvis. På körskolans bilar har de dessutom ofta kopplingar som leder till lärarens fötter vilket gör att hon kan bromsa in hastigt eller gasa ifall att du är nära på att göra ett stort fel. Om vanliga bilar hade kunnat installeras på det här sättet skulle säkert våra handledare vara lite säkrare de med :p
Mieville 2010-11-08 16:40 ! Citera #
yammiii
Jag har också märkt av vilken skillnad det är mellan att köra med sin föräldrer och att köra med någon på körskolan...


Har och göra med att man släpper ifrån sig kontrollen till någon man kanske anser som en mindre säkerhetsrisk. Min mor var exakt likadan (och säkert så är 70% av alla andras föräldrar sådana) men hon kör så dåligt ändå, antagligen därför hehe.

Jag har dock haft turen att köra med min syster som är väldigt mellow, hon besitter bra förmåga för pedagogik så jag är mycket nöjd.
Gäst 2010-11-08 19:16 ! Citera #
För mig tyckte jag det fungerade bättre att köra med pappa i början, innan jag hade börjat på trafikskolan. Men det var perfekt att lära sig grunderna och allt sånt med honom. Som någon annan så har trafiklärarna mer knep och sånt för hur man ska parkera, medan iaf min pappa inte riktigt vet hur han ska förklara för att han är så van vid att göra det liksom.
Yeronimo 2010-11-09 23:04 ! Citera #
Har haft en del hetsiga ordväxlingar med farsan i bilen, med generellt så har det gått bra och jag ångrar det absolut inte. Man är ju trots allt mer säker med någon man känner väl än en total främling, även om man då kan förvänta sig lite mer skäll när man gör fel.
WILLDO 2010-11-15 14:39 ! Citera #
Jag har tillsammans med min far valt att inte göra handledarutbildningen - att jag ens började fundera på att skita i det beror på en ärlig körskolelärare som insett STRs strävan efter en högre vinst. Ingenting jag ångrar, även om farsgubben inte alls har lika bra koll på läget. För att inte tala om dispyten som kan uppstå när gubben sitter brevid..

Lycka till med lappen :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
14
I går 20:04
5
I går 13:17
8
I går 09:49
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov