Start > Körkortsforum > Fickparkering?

Fickparkering?

Gäst 2017-01-18 21:59 ! Citera #
Mia 2017-01-18
Hej
Hur gör man när man ska fickparkera och bilen framför den ficka man ska in i står flera meter bakom så riktmärket ” när du ser bakomvarandes halva nummerskylt vrid ....” inte funkar....?
Åk ut och prova.
Gäst 2017-01-19 10:55 ! Citera #
Mia 2017-01-18
Hej
Hur gör man när man ska fickparkera och bilen framför den ficka man ska in i står flera meter bakom så riktmärket ” när du ser bakomvarandes halva nummerskylt vrid ....” inte funkar....?
Min körlärare lärde ut på ett sätt jag aldrig hade hört talas om. Funkade på körskolans bil (Volkswagen Touran) och vår bil (Volvo v70). Detta sätt kräver dessutom inte en bil bakom vilket jag tycker är jättebra!

1. Man börjar precis som de flesta skriver med att placera sig bredvid den första bilen så att bakdelarna är i linje med varandra.

2.Sen fullt rattutslag till höger och backar tills handtaget på bakdörren i ens egen bil (handtaget inuti bilen alltså) närmar sig bakdelen på första bilen. Just den här delen tyckte jag var lite diffus, men man får känsla för det till slut. Man stannar när man tycker det känns rätt.

3. Sen rakställer man hjulen och backar tills man kan börja vrida vänster utan att skrapa i bilen framför. Lite försiktigt först och sen fullt rattutslag tills bilen står rakt längs trottoaren. Det kollar man i höger sidospegel. Klart! :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I går 20:04
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest