Start > Körkortsforum > Fickparkering?

Fickparkering?

Gäst 2010-09-06 19:51 ! Citera #
Jag har uppkörning nästa vecka och håller på att öva på fickparkering.
Hemma kör jag med en Saab kombi och på körskolan med en liten golf.
Blir det stor skillnad att öva hemma och sen göra det på körskolan, eller spelar storleken på bilen inte så stor roll?
Gäst 2010-09-07 07:46 ! Citera #
Alltså det är klart att det blir skillnad, på hur stor ficka du behöver men annars är det viktigaste att du har förstått principen och att du har koll på hur mycket överhäng det är bakom bakhjulen. Det är stor skillnad att fickparkera med en bil där bakhjulen sitter nästan längst bak och på en kombi där bakhjulen sitter relativt längre fram i bilen.
Gäst 2010-09-11 00:02 ! Citera #
Det är kanske så att du kan backa in mer med golfen eftersom den är kortare.

Det blir svårare om man har kört en kombi och sen kör upp med en sedan. sikten blir inte samma.
Maria 2010-09-11 18:46 ! Citera #
Vad jag har hört så testar dem inte fickparkering alls på uppkörningen. Man MÅSTE inte kunna fickparkera för att få körkort. Om den du kör upp med vill att du ska parkera och du känner dig osäker på fickparkeringen så kan du alltid köra vidare och parkera någon annan stans där du inte måste fickparkera. Ni får rätta mig om jag har fel, men är ganska övertygad om att det är så :)
Gäst 2010-09-16 19:48 ! Citera #
Maria
Vad jag har hört så testar dem inte fickparkering alls på uppkörningen. Man MÅSTE inte kunna fickparkera för att få körkort. Om den du kör upp med vill att du ska parkera och du känner dig osäker på fickparkeringen så kan du alltid köra vidare och parkera någon annan stans där du inte måste fickparkera. Ni får rätta mig om jag har fel, men är ganska övertygad om att det är så :)


Det är oftast olika. Vissa testar fickparkering, andra gör det inte. Men om man blir testad på fickparkering som ett moment, så finns det en chans att man inte klarar uppkörningen (om man inte gör det bra). Så var det innan i alla fall.
EmmaNT 2010-09-17 15:13 ! Citera #
Jooodå, storleken på bilar spelar stor roll tycker jag.
Det beror på många faktor men huvudsak är bilslängd, kortare bil (som en liten Golf) är lättare att parkera än med en Saab- eller Volvo-kombi.

Men en sak som jag undrar: fick du något särskilt tips från din lärare eller handledare? Om inte, prov med det som jag fick från min handledare, hoppas att det också hjälper dig

Se till att utrymmet är stort tillräckligt, det ska vara ca 1,5 - 2 billängder.
Låt sägas att
den bil som du tänker att parkera bakom, kallas den första bilen,
den bil som du tänker att parkera framför, kallas den andra bilen.

Steg 1:
Håll din bil ca en halv meter parallellt med första bilen.
När du ser att din bils back är jämt med denna bils, stannar du.

Steg 2:
Lägg i backen, ratta fullt till högre
Kontrollera trafiken, vrid även huvudet mycket till vänster för att kolla om det finns några trafikanter där (dödavinklen)
Krypkör bakåt
Förtsätt backa tills när du ser nummerskylt av den andra bilen i din väntra spel, stanna

Steg 3:
Ratta tillbaka till mittläge, alltså till vänster ca ett och ett halv varv
Backa rakt
När din bil är ca en halv meter från kanten, börjar du rätta bilen, alltså vrid till vänster och fortsätt backa

Steg 4:
Titta långt, rakt bakåt medan du backar bilen tills när du ser att bilen står rakt.
Se till att bilen står bra, (inte så långt eller så nära första eller andra bil)
Kontrollera trafiken igen innan du öppnar bilsdörr och går ut.

OBS: KÖT SAKTAS är ett bra sätt för att kunna nå bästa resultat

Lycka till !!! ;)
jessica 2010-09-26 20:54 ! Citera #
Du har kanske hört att man ska börja ”ratta” när bilens bakaxel är u höjd med den andra bilens rumpa, vilket gör att överhänget inte har en chans att stöta emot bilen framför. Detta gäller alla bilar, det spelar ingen roll ifall det är en lång kombi eller en kort smart.
sandra k 2010-10-02 15:39 ! Citera #
Klart de är skillnad men storleken på bilen ska ej spela någon roll:) kan man köra så kan man
tiger 2010-10-04 13:51 ! Citera #
Fickprakering är inte så svårt som man tror.
Självklart spelar det roll på bilstorleken när man parkerar men tänk på att
det alltid finns en teknik du kan följa när du fickparkerar.
Följ tekniken och det blir inga problem med parkeringen.
Mia 2017-01-18 15:55 ! Citera #
Hej
Hur gör man när man ska fickparkera och bilen framför den ficka man ska in i står flera meter bakom så riktmärket ” när du ser bakomvarandes halva nummerskylt vrid ....” inte funkar....?

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I går 20:04
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest