Start > Körkortsforum > Köra mot oranget?

Köra mot oranget?

A 2024-05-05 21:07 ! Citera #
Gäst 2024-05-05
Låter som en skröna.
Var har du läst detta?
Lawline.se/answers/omhandertaget-korkort-efter-pastadd-rodljuskorning

Såg även en kille på tiktok som förklarade att han blivit av med det.
A 2024-05-05 21:08 ! Citera #
Gäst 2024-05-05
Låter som en skröna.
Var har du läst detta?
Nu hann väll iofs ljuset skifta till rött, vill bara veta vart gränsen för körning mot rödljus går.
Gäst 2024-05-06 10:20 ! Citera #
A 2024-05-05
Nu hann väll iofs ljuset skifta till rött, vill bara veta vart gränsen för körning mot rödljus går.
Gränsen lär ju gå vid om det är rött eller guld.

Något oklart?
Gäst 2024-05-06 10:58 ! Citera #
xxx 2024-05-05
Funkar sådär på sommaren tyvärr...
Körde mot gult på min uppkörning nu i april. Fint väder, inte halt. Låg i nästan 50 km/h och hade bilar bakom så det var inte aktuellt att stanna. Kommenterade inte ens mitt agerande för förarprövaren och han anmärkte inte heller på det.
Björn He 2024-05-06 13:24 ! Citera #
Om körning mot rött ljus kan ge körkortsindragning så bör väl även körning mot grönt ljus utan väjning för mötande trafik kunna ge indraget körkort. En som har grönt ljus måste ju vara uppmärksam på att mötande fordon har grönt ljus samtidigt, och vid sväng till vänster (i högertrafik) har en förare väjningsplikt mot mötande trafik. Om en gång- eller cykelbana löper längs sidan av körbanan i en bevakad korsning så har en svängande fordonsförare dessutom väjningsplikt mot gående eller cyklister (och ev. mopeder klass 2) som närmar sig eller korsar körbanan på den väg fordonsföraren svänger in på.
Gäst 2024-05-06 18:52 ! Citera #
Björn He 2024-05-06
Om körning mot rött ljus kan ge körkortsindragning så bör väl även körning mot grönt ljus utan väjning för mötande trafik kunna ge indraget körkort. En som har grönt ljus måste ju vara uppmärksam på att mötande fordon har grönt ljus samtidigt, och vid sväng till vänster (i högertrafik) har en förare väjningsplikt mot mötande trafik. Om en gång- eller cykelbana löper längs sidan av körbanan i en bevakad korsning så har en svängande fordonsförare dessutom väjningsplikt mot gående eller cyklister (och ev. mopeder klass 2) som närmar sig eller korsar körbanan på den väg fordonsföraren svänger in på.
Du menar om man krockar?
Ja då kan man bli av med kortet!
Björn He 2024-05-06 23:42 ! Citera #
Gäst 2024-05-06
Du menar om man krockar?
Ja då kan man bli av med kortet!
Borde man inte kunna få indraget körkort även om man svänger vänster i en vägkorsning med förbud mot vänstersväng? Alltså, grönt ljus i en sån korsning betyder ju att det är fritt att fortsätta köra rakt fram eller till höger (under förutsättning att man kan köra vidare på ett trafiksäkert sätt förstås) men INTE till vänster med hänsyn till att vänster är förbjuden körriktning, och att svänga till vänster ändå bör anses som en trafikförseelse likställd med att inte stanna vid rött ljus.
Rött ljus betyder ju förbjudet att köra vidare, förbud mot vänstersväng betyder väl likaså att en som har grönt ljus får köra vidare enbart rakt fram eller till höger.
Gäst 2024-05-09 19:43 ! Citera #
Man ska ju planera sin körning och vara uppmärksam, så har det varit grönt ljus en längre stund så ska man ju vara beredd på att det kommer bli rött och då lägga mycket fokus på trafiksignalen och bakomvarande trafik.
Men när det slår om till gult och man inte hinner stanna säkert, så kör!

Jag brukar välja ut en punkt framför mig där jag tänker att passerar jag här så kommer jag inte kunna stanna pga trafiken bakom, kör jag då förbi den platsen så kör jag när det är blir gult.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 20:23
2
I dag 14:36
2
I dag 10:55
5
I dag 09:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo