Start > Körkortsforum > Köra mot oranget?

Köra mot oranget?

A 2024-05-04 19:58 ! Citera #
Hej!
Har uppkörning om drygt några veckor och jag försöker nu intensivköra för att rätta till alla små misstag.
När ska man egentligen stanna om det blir oranget? säg att du ligger på drygt 50, och det blir oranget ca 3 meter innan trafikljuset. Ska man tvärbromsa?
Gjorde detta ca 2 gånger med farsan, och han blev ganska sur..
Gäst 2024-05-04 20:07 ! Citera #
Nej
A 2024-05-04 20:23 ! Citera #
När ska man stanna enligt regel?
Gäst 2024-05-04 20:25 ! Citera #
A 2024-05-04
När ska man stanna enligt regel?
Regeln är ”stanna om du kan”.
Måste du tvärnita? Stanna inte.
Måste du gasa på för att hinna? Stanna.
A 2024-05-04 20:47 ! Citera #
Har dock läst att många blivit av med kortet då de kört mot oranget, hur kommer det sig?
Björn He 2024-05-04 22:34 ! Citera #
A 2024-05-04
Har dock läst att många blivit av med kortet då de kört mot oranget, hur kommer det sig?
Många har kanske inte stannat vid gult/oranget ljus trots att de bör ha kunnat vara tillräckligt beredda att stanna. Det är dock inte absolut rimligt att göra ingripanden mot fordonsförare som inte stannar vid gult ljus, som betyder ”Strax rött ljus”, med hänsyn till att det är relativt svårt att styrka huruvida en fordonsförare varit tillräckligt beredd att stanna eller inte. Man skall som sagt stanna vid gult ljus, om man kan, men om man inte kan stanna trafiksäkert så skall man fortsätta köra.

Jag såg förresten häromdagen att en bilist passerade ett bevakat övergångsställe trots rött ljus för fordonstrafiken, och jag tycker personligen inte att det bör vara förbjudet att köra emot rött ljus i en sån trafiksituation, bilisten stannade liksom bara tills de gående som korsade körbanan vid grönt ljus hade hunnit passera, sen efter att ha väntat förbi dem så körde han vidare, trots att det fortfarande var rött ljus för fordonstrafiken; signalen växlade till grönt ljus när föraren hade hunnit köra kanske 3 meter från övergångsstället.
Men med hänsyn till att han inte utgjorde risk för fara för gående så borde det inte ha varit förbjudet för honom att passera övergångsstället trots att fordonstrafiken hade rött ljus, varför ska det vara strikt förbjudet att köra mot rött ljus om det inte är strikt förbjudet att gå mot rött ljus?
Jag vet inte om det är strikt förbjudet att korsa en körbana vid rött ljus i de flesta länder men det är icke strikt förbjudet i Norge och Sverige.
Gäst 2024-05-05 12:42 ! Citera #
A 2024-05-04
Har dock läst att många blivit av med kortet då de kört mot oranget, hur kommer det sig?
Låter som en skröna.
Var har du läst detta?
TS 2024-05-05 18:08 ! Citera #
A 2024-05-04
Hej!
Har uppkörning om drygt några veckor och jag försöker nu intensivköra för att rätta till alla små misstag.
När ska man egentligen stanna om det blir oranget? säg att du ligger på drygt 50, och det blir oranget ca 3 meter innan trafikljuset. Ska man tvärbromsa?
Gjorde detta ca 2 gånger med farsan, och han blev ganska sur..
När jag körde upp körde jag mot orange och förklarade för henne (det var snöstorm) att jag körde mot orange för att det är bilar bakom och är halt så livsfarligt att tvärnita. Hon tyckte det var bra planerat! Så beror på helt men förklara varför du gör som du gör på uppkörningen
Björn He 2024-05-05 19:05 ! Citera #
Det är kanske oftast inte absolut möjligt att hinna stanna i tid vid växling från grönt till gult ljus, och egentligen ska man inte behöva vara så beredd att stanna. Ser man att det blir gult ljus så ser man bara till att stanna om man är tillräckligt beredd att stanna, om inte så fortsätter man köra. Själv tycker jag att trafikpolisen skall ta hänsyn till huruvida en bilist har kunnat vara tillräckligt beredd att stanna eller inte vid gult ljus, när de beslutar om eventuellt ingripande mot en fordonsförare som inte stannat vid gult ljus.
xxx 2024-05-05 20:00 ! Citera #
TS 2024-05-05
När jag körde upp körde jag mot orange och förklarade för henne (det var snöstorm) att jag körde mot orange för att det är bilar bakom och är halt så livsfarligt att tvärnita. Hon tyckte det var bra planerat! Så beror på helt men förklara varför du gör som du gör på uppkörningen
Funkar sådär på sommaren tyvärr...

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 10:55
5
I dag 09:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest