Har dock läst att många blivit av med kortet då de kört mot oranget, hur kommer det sig?
Många har kanske inte stannat vid gult/oranget ljus trots att de bör ha kunnat vara tillräckligt beredda att stanna. Det är dock inte absolut rimligt att göra ingripanden mot fordonsförare som inte stannar vid gult ljus, som betyder ”Strax rött ljus”, med hänsyn till att det är relativt svårt att styrka huruvida en fordonsförare varit tillräckligt beredd att stanna eller inte. Man skall som sagt stanna vid gult ljus, om man kan, men om man inte kan stanna trafiksäkert så skall man fortsätta köra.
Jag såg förresten häromdagen att en bilist passerade ett bevakat övergångsställe trots rött ljus för fordonstrafiken, och jag tycker personligen inte att det bör vara förbjudet att köra emot rött ljus i en sån trafiksituation, bilisten stannade liksom bara tills de gående som korsade körbanan vid grönt ljus hade hunnit passera, sen efter att ha väntat förbi dem så körde han vidare, trots att det fortfarande var rött ljus för fordonstrafiken; signalen växlade till grönt ljus när föraren hade hunnit köra kanske 3 meter från övergångsstället.
Men med hänsyn till att han inte utgjorde risk för fara för gående så borde det inte ha varit förbjudet för honom att passera övergångsstället trots att fordonstrafiken hade rött ljus, varför ska det vara strikt förbjudet att köra mot rött ljus om det inte är strikt förbjudet att gå mot rött ljus?
Jag vet inte om det är strikt förbjudet att korsa en körbana vid rött ljus i de flesta länder men det är icke strikt förbjudet i Norge och Sverige.