Start > Körkortsforum > Handledarkurs på samma trafiks…

Handledarkurs på samma trafikskola?

Eve88 2024-04-28 16:32 ! Citera #
Måste jag och min handledare gå Handledarkursen/introduktionen på samma trafikskola? Vi kanske inte kan delta på samma dagar och tider, tänker jag. Jag vill gärna delta på den snabbaste tiden som finns och min handledare kanske vill gå om 3 veckor och då blir det eventuellt på olika trafikskolor, menar jag.
Björn He 2024-04-29 12:19 ! Citera #
Jag är säker på att både blivande övningskörningselev och handledare måste gå handledarkursen gemensamt på en trafikskola, man kan alltså inte gå handledarkursen på varsin trafikskola eller annars vid varsitt tillfälle. För övrigt kan två elever som vill ha samma handledare gå handledarkursen samtidigt med sin blivande handledare, men man måste komma ihåg att en handledare får vara handledare för högst 15 elever samtidigt; syftet med att förbjuda en handledare att vara handledare till fler än 15 körelever samtidigt är att förhindra ”svarta trafikskolor”.
Gäst 2024-04-29 13:25 ! Citera #
Nej, handledaren och den som ska övningsköra behöver inte gå introduktionskursen samtidigt.
Gäst 2024-04-29 17:05 ! Citera #
Björn He 2024-04-29
Jag är säker på att både blivande övningskörningselev och handledare måste gå handledarkursen gemensamt på en trafikskola, man kan alltså inte gå handledarkursen på varsin trafikskola eller annars vid varsitt tillfälle. För övrigt kan två elever som vill ha samma handledare gå handledarkursen samtidigt med sin blivande handledare, men man måste komma ihåg att en handledare får vara handledare för högst 15 elever samtidigt; syftet med att förbjuda en handledare att vara handledare till fler än 15 körelever samtidigt är att förhindra ”svarta trafikskolor”.
Björn, skriv inte när du inte vet!

Man behöver inte gå samtidigt, allt rapporteras in till transportstyrelsen.
Gäst 2024-04-29 17:53 ! Citera #
Gäst 2024-04-29
Björn, skriv inte när du inte vet!

Man behöver inte gå samtidigt, allt rapporteras in till transportstyrelsen.
Samt att det är fem personer man får övningsköra med och inte 15
Björn He 2024-04-29 23:16 ! Citera #
Gäst 2024-04-29
Samt att det är fem personer man får övningsköra med och inte 15
Jag läste nog för 10-12 år sen att en handledare får vara handledare för högst 15 personer samtidigt, men det måste ju ha gjorts en lagändring som sänkte antalet från 15 till 5. Nåja, man uppmärksammar kanske inte alltid alla eventuella lagändringar; förr gällde dubbdäcksförbud maj-september men senare ändrade man regeln så att förbudet börjar redan i mitten av april (och upphör i slutet på september).

En familj med två föräldrar som har körkort kan dock ha tio elever, om det nu är vanligt förekommande att en handledare har så många elever samtidigt, eftersom en person får ha högst 5 samtidigt och två personer får då ha tio (=fem plus fem) tillsammans.
Syftet med att tillåta högst fem elever för en handledare är att ”förhindra svarta körskolor”. Men en körkortsinnehavare kan väl bedriva ”svart trafikskola” ändå genom att övningsköra med körkortslösa utan handledartillstånd för det, det kan väl teoretiskt vara okej sålänge inte trafikpolisen ertappar det men ertappas man för det så kan man dömas för tillåtande av olovlig (övnings)körning, och den som övningskört utan giltigt övningskörningstillstånd kan i sin tur straffas för att ha gjort sig skyldig till olovlig körning.
Gäst 2024-04-30 05:47 ! Citera #
Björn He 2024-04-29
Jag läste nog för 10-12 år sen att en handledare får vara handledare för högst 15 personer samtidigt, men det måste ju ha gjorts en lagändring som sänkte antalet från 15 till 5. Nåja, man uppmärksammar kanske inte alltid alla eventuella lagändringar; förr gällde dubbdäcksförbud maj-september men senare ändrade man regeln så att förbudet börjar redan i mitten av april (och upphör i slutet på september).

En familj med två föräldrar som har körkort kan dock ha tio elever, om det nu är vanligt förekommande att en handledare har så många elever samtidigt, eftersom en person får ha högst 5 samtidigt och två personer får då ha tio (=fem plus fem) tillsammans.
Syftet med att tillåta högst fem elever för en handledare är att ”förhindra svarta körskolor”. Men en körkortsinnehavare kan väl bedriva ”svart trafikskola” ändå genom att övningsköra med körkortslösa utan handledartillstånd för det, det kan väl teoretiskt vara okej sålänge inte trafikpolisen ertappar det men ertappas man för det så kan man dömas för tillåtande av olovlig (övnings)körning, och den som övningskört utan giltigt övningskörningstillstånd kan i sin tur straffas för att ha gjort sig skyldig till olovlig körning.
Allt det du skrev har ju inte ett skvatt med frågeställningen att göra.

Frågan är dessutom besvarad. Ät lite ostbågar och gå vidare med livet.
Eve88 2024-04-30 13:50 ! Citera #
Gäst 2024-04-29
Björn, skriv inte när du inte vet!

Man behöver inte gå samtidigt, allt rapporteras in till transportstyrelsen.
Ok. Men om jag går kursen, behöver handledaren då mitt personnummer sen för att ansöka om att vara min handledare? Jag vill inte ge ut mitt person nummer helst.
Björn He 2024-04-30 15:07 ! Citera #
Gäst 2024-04-29
Nej, handledaren och den som ska övningsköra behöver inte gå introduktionskursen samtidigt.
Har det verkligen förekommit att blivande handledare och övningskörningselev gått handledarkursen på varsin trafikskola eller annars vid varsitt tillfälle och inte vid ett och samma tillfälle???

Förresten hade jag nog lite fel som sa att en handledare får ha högst femton elever samtidigt, jag ber om ursäkt för felet, jag har läst nu att det gjordes vid årsskiftet 2021-2022 en ändring av regeln så att en handledare får ha högst 5 samtidigt, men före denna nämnda regeländring var det tillåtet att vara handledare för högst 15.
Gäst 2024-04-30 16:46 ! Citera #
Eve88 2024-04-30
Ok. Men om jag går kursen, behöver handledaren då mitt personnummer sen för att ansöka om att vara min handledare? Jag vill inte ge ut mitt person nummer helst.
Ja, handledaren fyller i ditt personnummer på sin ansökan.
Till transportstyrelsen, inte där man går kursen.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
4
I går 18:30
10
I går 14:25
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest