Start > Körkortsforum > Uppkörning utan ”körprov” skyl…

Uppkörning utan ”körprov” skylt på bilen

Gäst 2024-04-16 11:19 ! Citera #
Jag kollade på en kör provbil kördes från Farsta utan ”Körprov” skylten på bilen och den som körde blev kuggad för att i en tät kö inte insläppt i eller inte vågade köra in.

Finns det inget krav på inspektören på trafikverket att kontrollera sina bilar före ett körprov de skall genomföra. Om det hade funnits hade denne klarat sig.

Tips till alla ni som kör upp kontrollera bilen innan ni går in i bilen !
Gäst 2024-04-16 11:58 ! Citera #
Det är säkert fler som körde upp med samma bil blev kuggade.
Gäst 2024-04-16 13:43 ! Citera #
Det är väl inte säkert att utgången blitt annorlunda även om skylten suttit där.
Tänk hur det va förr före dom skyltade.

Tänk om andra är extra elaka bara för att bilen är skyltad?
Gäst 2024-04-16 14:41 ! Citera #
Det är försåtligt att utgången blir oavsett vad inspektörens (en mans) bedömning som gäller även om den som kör upp bra och säkert. Det får man inte överklaga. Man kan undra varför folk väljer bort vissa förarprovkontor som har gott om lediga tider för uppkörningen och en av dem är Farsta.
Mia 2024-04-16 16:51 ! Citera #
Gäst 2024-04-16
Det är väl inte säkert att utgången blitt annorlunda även om skylten suttit där.
Tänk hur det va förr före dom skyltade.

Tänk om andra är extra elaka bara för att bilen är skyltad?
Det spelar ingen roll vad utgången blir men det skall lika för alla inför en bedömning.

En bekant fick tre försök på ett fel innan hen blev kuggad för att hen inte fick fart på bilen i ett uppförsbacke pga hög växel. Det tycker jag rymlig att ge den möjligheten och blir kuggad om man inte kan rätta till det.

Farstas körprovs bedömningen är ett nötskal tyvärr.
Björn He 2024-04-17 19:23 ! Citera #
Är det verkligen obligatoriskt att under uppkörning ha en skylt liknande övningskörningsskylten men med texten ”KÖRPROV” eller ”FÖRARPROV” istället för ”ÖVNINGSKÖR”? När jag hade uppkörning för mer än 10 år sen så hade uppkörningsbilen ingen sån skylt på baksidan.
gäst 2024-04-18 21:34 ! Citera #
Det är för säkerheten för trafivkverkets personal om jag förstår det rätt. Vems ansvar om bilen krockar och vem påverkars av det eftersom bilen har dubbelkomand...
Gäst 2024-04-18 22:04 ! Citera #
Gäst 2024-04-16
Jag kollade på en kör provbil kördes från Farsta utan ”Körprov” skylten på bilen och den som körde blev kuggad för att i en tät kö inte insläppt i eller inte vågade köra in.

Finns det inget krav på inspektören på trafikverket att kontrollera sina bilar före ett körprov de skall genomföra. Om det hade funnits hade denne klarat sig.

Tips till alla ni som kör upp kontrollera bilen innan ni går in i bilen !
Nej det finns inget krav på skylten = det är inget hinder för körprov om den saknas
Gäst 2024-04-18 22:08 ! Citera #
gäst 2024-04-18
Det är för säkerheten för trafivkverkets personal om jag förstår det rätt. Vems ansvar om bilen krockar och vem påverkars av det eftersom bilen har dubbelkomand...
Det är för allas säkerhet! För att undvika påkörningsolyckor bakifrån.
Det är alltid den som kör bilen från förarsätet under ett körprov som ansvarar för olyckorna.
Under övningskörning så ansvarar handledaren eller trafikläraren på passagerarsidan fram
Gäst 2024-04-19 06:27 ! Citera #
Antingen det skall vara krav eller inte. Det skall inte vara valbart och provtagaren skall inte särbehandlas. Det skall vara lika för alla inför ett prov.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 19:03
1
I dag 18:28
2
I dag 13:21
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor