Start > Körkortsforum > Hantera stress inför uppkörnin…

Hantera stress inför uppkörning

Elle 2024-03-31 15:58 ! Citera #
Hej hej, jag har en bokad uppkörning om lite mer än två veckor och är redan nu så sjukt nervös inför den. Det låter säker löjligt men jag känner verkligen att det börjar blir ett problem. Det blir liksom en negativ spiral då ju mer stressad jag blir inför själva uppkörningen blir jag stressad över att stressen kommer påverka min körning.

Jag undrar om det är någon annan som känt liknande och i så fall hur det löste sig?
Jag uppskattar verkligen alla tips :)
m 2024-03-31 16:20 ! Citera #
Jag tog en alvedon innan och då kändes det bättre men kanske också för man inbillar sig att man blir lugn.
Gäst 2024-03-31 17:43 ! Citera #
Elle 2024-03-31
Hej hej, jag har en bokad uppkörning om lite mer än två veckor och är redan nu så sjukt nervös inför den. Det låter säker löjligt men jag känner verkligen att det börjar blir ett problem. Det blir liksom en negativ spiral då ju mer stressad jag blir inför själva uppkörningen blir jag stressad över att stressen kommer påverka min körning.

Jag undrar om det är någon annan som känt liknande och i så fall hur det löste sig?
Jag uppskattar verkligen alla tips :)
Kände så också så jag väntade i ca 40min och lyssnade på musik som gjorde mig lugn och mentalt förberedde mig. Det gick galant.
Gäst 2024-04-01 15:55 ! Citera #
Äta banan är ett bra sätt att lunga nerverna, djupa andetag under tiden som du kör provet och samtidigt tänka att man bara är ute och övningskör
Gäst 2024-04-16 19:12 ! Citera #
Körde upp igår så och hade samma problem! Försökte dock hantera nervositeten på olika sätt:
- Tog en kort löprunda strax innan. Dels så att kroppen fylldes med endorfiner, dels för att få ut lite av överskottsenergin jag får vid stress.
- Tog 2 Attarax som jag har utskrivet mot ångest. De gör dock inte jättestor skillnad, mest blir man lite trött. Tror dock att de hjälpte mig att släppa misstag och fortsätta försöka även när jag egentligen ville ge upp.
- Hade på min egna favoritmusik och bad om att inte småprata med förarprövaren.
- Hade kört nästan alla vägar ut från staden så jag kände mig trygg och inte behövde leta skyltar hela tiden utan kunde köra lite på känsla också.
- Tänkte att det inte var hela världen om jag inte skulle klara det. Man får fler försök och det är väldigt vanligt att kugga första!!
- Försökte att inte ställa in mig på att jag skulle klara det. På så vis skulle det ej bli en lika stor grej ifall jag misslyckades.
- Försökte lita på mig själv och min körförmåga.
Och jag klarade provet helt utan anmärkningar och har nog aldrig varit så stolt i hela mitt liv!

Hoppas du kan ta hjälp av några av mina tips och stort lycka till!
Gäst 2024-04-17 05:26 ! Citera #
Man behöver inte stressa om man kan hantera bilen och ta rätt beslut eller rätta till ett säkert sätt att framföra bilen. Det som att lära sig cykla

Good luck!
gästis 2024-04-17 16:47 ! Citera #
”du behöver inte stressa om du är väl förberedd” Genialiskt kommentar! Måste vara en doktor i psykologi som uttalar sig så?! haha.

Acceptera att du är nervös! Då blir känslan inte lika farlig. För nervös kommer du att vara. Googla på hur du acceptera nerverna, hitta ett sätt som passar dig. Va inte hård mot dig själv och träna, träna, träna!
Elle 2024-04-18 21:17 ! Citera #
Hej hej, nu har jag uppkörning imorgon och läste precis alla tips. Jag är fortfarande sjuuukt nervös men det är skönt att höra att det gått bra för andra.
Tack :)
Gäst 2024-04-21 03:08 ! Citera #
Elle 2024-04-18
Hej hej, nu har jag uppkörning imorgon och läste precis alla tips. Jag är fortfarande sjuuukt nervös men det är skönt att höra att det gått bra för andra.
Tack :)
Hur gick det? Hur fixade du problemet med nervositet?
Elle 2024-04-23 23:09 ! Citera #
Hej hej, det löste sig i slutändan!!

Jag kan säga att nervositet var så mycket värre kvällen innan, för mig i alla fall. Jag försökte tänka på annat genom att springa lite och kolla nån bra film, vilket gjorde lite skillnad. Jag skulle dock säga att det som hjälpe mig allra mest var att jag körde upp med körskola och hade en 45 min lektion precis innan. Det hjälpe såå mycket med att se uppkörningen som en helt vanlig lektion, så rekommenderar starkt att göra så om man har möjlighet. Under körningen var jag självklart lite nervös och kände inte att jag körde mitt bästa, men att småprata med trafikprövaren och ha lite musik i bakgrunden tyckte jag hjälpte. Man får komma ihåg att mindre fel som inte påverkar trafiksäkerheten inte direkt kuggar en, så ge inte upp även om det känns dåligt. Gjorde själv ett fel men fortsatte som vanligt vilket löste sig i slutändan, plus att jag visade att jag var medveten om mitt misstag, men jag trodde verkligen jag hade kuggat i stunden.

Jag nådde även en punkt där jag mentalt hade accepterat situationen. Jag visste att jag hade övat mycket och gjort mitt absolut bästa, så att det fick gå som det går liksom, vilket gjorde mig mer avslappnad.
Slutligen tror jag att jag hade överdramatiserat uppkörningen så mycket. Hade hört och läst massa dåliga historier vilket bara gjorde stressen värre, när situationen egentligen borde avdramatiserats.

Jag blev godkänd på körningen trots stressen som satte i sig, och lättnaden är obeskrivlig!!
Tack för alla tips och hoppas detta kan hjälpa någon i samma situation <3

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 21:53
2
I dag 19:03
2
I dag 13:21
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo