Start > Körkortsforum > Uppkörning

Uppkörning

Illanilla 2024-02-15 12:05 ! Citera #
Hej,

Jag har fått reda på trafikskolan att de har bokat uppkörning till mig på en fredag eftermiddag och jag är lite nervös över att rusningstrafiken kommer påverka min körning. Finns det någon i forumet som har haft sin uppkörning fredag eftermiddag och i så fall, har det haft en påverkan på din körning?
77 2024-02-15 20:03 ! Citera #
Illanilla 2024-02-15
Hej,

Jag har fått reda på trafikskolan att de har bokat uppkörning till mig på en fredag eftermiddag och jag är lite nervös över att rusningstrafiken kommer påverka min körning. Finns det någon i forumet som har haft sin uppkörning fredag eftermiddag och i så fall, har det haft en påverkan på din körning?
Hej!
Jag körde dessvärre inte upp på eftermiddagen men hade min uppkörning kl 8 på en fredag. Så det räknas väll lite som rusningstid även där.

Utifrån det perspektivet tydde ingeting på att det var särskilt mycket svårare än mitt på dagen. Självklart är det en del bilar men det är inget som ska påverka körningen. Glöm inte att tänka extra noga på att planera körningen eftersom det är extra viktigt att man tar en lucka i exempelvis en cirkulationsplats om det är mycket bilar runt omkring. (Främst miljötänk men även att du inte ska stå i evigheter o vänta på din tur :) )

Jag upplevde att bilarna till stor del faktiskt hjälpte mig, man kommer in en rytm och om man är osäker på något kan man använda ”imitationsinlärning” - alltså att imitera hur andra gör. Var dock försiktigt med detta eftersom alla förare inte är perfekta om vi säger så.

Så det finns ingen anledning att vara nervös över tiden, utan lite på din körförmåga.

Lycka till!
Nicke 2024-02-15 23:51 ! Citera #
Illanilla 2024-02-15
Hej,

Jag har fått reda på trafikskolan att de har bokat uppkörning till mig på en fredag eftermiddag och jag är lite nervös över att rusningstrafiken kommer påverka min körning. Finns det någon i forumet som har haft sin uppkörning fredag eftermiddag och i så fall, har det haft en påverkan på din körning?
Du ska kunna köra bil oavsett om det är rusningstrafik eller tomt på vägarna. Annars ska du inte ha körkort helt enkelt. Du är uppenbart inte redo för att ha körkort om du är nervös inför uppkörningen. Eftersom jag är rätt säker på att du kommer kugga så tycker jag att du ska boka om så att tiden istället går till nån som faktiskt kan köra bil bra. Det är därför det är så långa väntetider för att ni håller på att kugga och boka ny tid hela tiden
77 2024-02-16 07:15 ! Citera #
Nicke 2024-02-15
Du ska kunna köra bil oavsett om det är rusningstrafik eller tomt på vägarna. Annars ska du inte ha körkort helt enkelt. Du är uppenbart inte redo för att ha körkort om du är nervös inför uppkörningen. Eftersom jag är rätt säker på att du kommer kugga så tycker jag att du ska boka om så att tiden istället går till nån som faktiskt kan köra bil bra. Det är därför det är så långa väntetider för att ni håller på att kugga och boka ny tid hela tiden
Är du något slags nättroll som härjar runt här på körkortonline eller vad är det frågan om?
Eftersom du vet så himla mycket tydligen och kan anta utifrån en fråga som en person ställer eller att personen uttrycker nervositet över uppkörningen (vilket är HELT normalt!!) så undrar jag om du har körkort eller inte? Om det är så att du har det undrar jag varför du är så satans upprörd och oroad kring att personer ska ”ta upp andras platser för att du anser att de inte är redo”. Hur berör det dig om du redan har körkortet?

Eller sitter du helt enkelt utan ett körkort och klankar ner på folk utan anledning? Kan du förklara?

Jag var nervös inför min uppkörning (normal reaktion) men klarade uppkörningen på första försöket på en av de platser där flest blir kuggade + utan anmärkningar över huvudtaget.

Varför gå i alla trådar och bemöta folk på detta sättet? Körkortsresan är krävande redan som den är.
Gäst 2024-02-16 09:53 ! Citera #
Nicke 2024-02-15
Du ska kunna köra bil oavsett om det är rusningstrafik eller tomt på vägarna. Annars ska du inte ha körkort helt enkelt. Du är uppenbart inte redo för att ha körkort om du är nervös inför uppkörningen. Eftersom jag är rätt säker på att du kommer kugga så tycker jag att du ska boka om så att tiden istället går till nån som faktiskt kan köra bil bra. Det är därför det är så långa väntetider för att ni håller på att kugga och boka ny tid hela tiden
Allvarligt? Snälla TS lyssna inte på det där, man kan vara helt färdig och ändå nervös. Du vet bäst din förmåga och det ingår som människa att vara nervös. Du klarar detta!
Nicke 2024-02-16 19:36 ! Citera #
77 2024-02-16
Är du något slags nättroll som härjar runt här på körkortonline eller vad är det frågan om?
Eftersom du vet så himla mycket tydligen och kan anta utifrån en fråga som en person ställer eller att personen uttrycker nervositet över uppkörningen (vilket är HELT normalt!!) så undrar jag om du har körkort eller inte? Om det är så att du har det undrar jag varför du är så satans upprörd och oroad kring att personer ska ”ta upp andras platser för att du anser att de inte är redo”. Hur berör det dig om du redan har körkortet?

Eller sitter du helt enkelt utan ett körkort och klankar ner på folk utan anledning? Kan du förklara?

Jag var nervös inför min uppkörning (normal reaktion) men klarade uppkörningen på första försöket på en av de platser där flest blir kuggade + utan anmärkningar över huvudtaget.

Varför gå i alla trådar och bemöta folk på detta sättet? Körkortsresan är krävande redan som den är.
Jag har MC-kort. Håller på att ta körkort för bil nu.
Det är inte normalt att vara nervös inför något om man är väl förberedd helt enkelt. Isåfall är man inte redo och då kan man ju va schysst och låta nån annan få tiden istället.
Och jag tycker inte att jag ”klankar ner på folk”. Jag ger bara tips om lite grejor. Sen så finns ju sånna som du som bara ska skälla ut folk som ger lite råd.
Sen så förstår jag inte varför du skryter om att du gjorde en så perfekt uppkörning. Det tillsätter inte nåt värde till tråden.
Jag är bara här för att ge råd till folk och ibland klarar vissa inte av att ta lite konstruktiv kritik. Men det är inte mitt fel
Nicke 2024-02-16 19:41 ! Citera #
Gäst 2024-02-16
Allvarligt? Snälla TS lyssna inte på det där, man kan vara helt färdig och ändå nervös. Du vet bäst din förmåga och det ingår som människa att vara nervös. Du klarar detta!
Om man är nervös så är det för att man är medveten om att det finns en stor risk att man inte kommer klara det vilket innebär att man inte är redo. Sen så ska man aldrig lyssna på sig själv för att bestämma om man är redo eller inte. Kolla upp ”dunning-kruger effekten” så ska ni få se!
77 2024-02-17 12:19 ! Citera #
Nicke 2024-02-16
Jag har MC-kort. Håller på att ta körkort för bil nu.
Det är inte normalt att vara nervös inför något om man är väl förberedd helt enkelt. Isåfall är man inte redo och då kan man ju va schysst och låta nån annan få tiden istället.
Och jag tycker inte att jag ”klankar ner på folk”. Jag ger bara tips om lite grejor. Sen så finns ju sånna som du som bara ska skälla ut folk som ger lite råd.
Sen så förstår jag inte varför du skryter om att du gjorde en så perfekt uppkörning. Det tillsätter inte nåt värde till tråden.
Jag är bara här för att ge råd till folk och ibland klarar vissa inte av att ta lite konstruktiv kritik. Men det är inte mitt fel
Bra råd att säga till alla på detta forum att de inte är redo och inte kan köra bil… super bra råd verkligen! :) ….

Jag säger inte att min uppkörning var perfekt, men jag ville trycka på att ditt argument inte håller. Jag var nervös - men trots det klarade jag uppkörningen utan anmärkningar. Enligt ditt argument så kan man ju inte köra bil om man e nervös, så varför klarade jag det då trots nervositet?

Man kan vara förberedd och nervös samtidigt! Den ena utesluter inte det andra.
Nicke 2024-02-18 22:55 ! Citera #
77 2024-02-17
Bra råd att säga till alla på detta forum att de inte är redo och inte kan köra bil… super bra råd verkligen! :) ….

Jag säger inte att min uppkörning var perfekt, men jag ville trycka på att ditt argument inte håller. Jag var nervös - men trots det klarade jag uppkörningen utan anmärkningar. Enligt ditt argument så kan man ju inte köra bil om man e nervös, så varför klarade jag det då trots nervositet?

Man kan vara förberedd och nervös samtidigt! Den ena utesluter inte det andra.
Jag säger åt folk som inte är redo att dom inte är redo. Vad är fel med det?

Är man nervös så är man inte redo helt enkelt. Om man är nervös så är man osäker och är man osäker så är man inte redo.
Gäst 2024-02-20 06:26 ! Citera #
Nicke 2024-02-16
Jag har MC-kort. Håller på att ta körkort för bil nu.
Det är inte normalt att vara nervös inför något om man är väl förberedd helt enkelt. Isåfall är man inte redo och då kan man ju va schysst och låta nån annan få tiden istället.
Och jag tycker inte att jag ”klankar ner på folk”. Jag ger bara tips om lite grejor. Sen så finns ju sånna som du som bara ska skälla ut folk som ger lite råd.
Sen så förstår jag inte varför du skryter om att du gjorde en så perfekt uppkörning. Det tillsätter inte nåt värde till tråden.
Jag är bara här för att ge råd till folk och ibland klarar vissa inte av att ta lite konstruktiv kritik. Men det är inte mitt fel
Hej Nicke!
Jag tycker att det är fullt normalt att bara nervös! Jag förstår din poäng, jag var själv inte så värst nervös och hade inte så höga krav på mig själv så det var nog så jag klarade uppkörningen på första. Men alla hanterar nerver olika! Vissa personer kanske blir supernervösa inför uppkörningen och har krav på sig själv och ifrån andra som gör allt lite värre, men dom kan presentera framför en klass utan problem vilket jag inte kan! Jag var redo för uppkörning men ändå dagen innan började jag tveka om jag faktiskt var redo och om jag inte alls kan köra helt plötsligt, samt skulle det vara snöstorm som de varnade om att alla skulle stanna hemma.. otur som bara den! Var itne nervös för att jag inte hade krav att klara det på första men det är många som har det! Allas väg till körkort är så olika! Jag hade även turen att få en grym instruktör

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I dag 13:17
8
I dag 09:49
2
I går 18:00
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest