Start > Körkortsforum > Ta körkort 50+

Ta körkort 50+

Katarina 2024-02-04 11:23 ! Citera #
Hej!
Jag fyller 60 år i maj och har börjat övningsköra flera gånger sedan jag var ung men aldrig kommit så långt så att jag tagit körkort. Det är så läskigt men det vore fantastiskt att kunna köra bil själv och slippa vara beroende att be andra om skjuts. Finns det flera här som är äldre och som känner igen sig?
Anonym 2024-02-04 22:04 ! Citera #
Va på riktigt jag är 18 år fyllde föra månaden då den 7 januari och fick ett godkänt kunskapsprov med totalt 55 rätt på första försöket men jag har haft nu 2 körprov och blev kuggad på båda jag har nu på tisdag denna veckan körprov och om jag inte klarar det så kommer jag få skit 🥲
Gäst 2024-02-09 21:17 ! Citera #
40+ nånting. Trodde inte jag skulle ta körkort, men lyckades igår och körde en första tur ensam idag i vackert snölandskap, vilket var surrealistiskt. Helt underbart och bland det bästa jag gjort.

Det jag tyckte vara svårast var att lära om vissa saker t.ex. att man inte ska använda kopplingen i onödan och att man ska köra mjukt med miljötänk, att helst inte stanna i onödan och motorbromsa. Det är lätt att ryckas med köra som (nästan) alla andra och gasa fram till trafikljuset bromsa för att sedan gasa iväg, vilket alltså är fel.

På trafikskolan börjar man från början på säker plats och bygger därefter vidare, så det blev aldrig läskigt.
Det var tydligen några i 50+ åldern på min trafikskola (jag frågade då jag trodde jag var äldst) så man är inte ensam om att vara lite sen på bollen.

Lycka till! 8-)
Gäst 2024-02-10 07:36 ! Citera #
Det är många 70+ som tar körkort, deras partner har gått bort och dom bor ute i skogen.
77 2024-02-10 13:44 ! Citera #
Hej!
Inget konstigt eller ovanligt alls med äldre personer som väljer att ta körkort.
Jag minns väll som 17 åring på risktvåan (halkbana) att jag trodde att jag hamnat fel när majoriteten var över 35år i lektionssalen. (En kvinna var nog över 60år också) Men nej, jag hade kommit rätt och de flesta hade precis startat körkortsutbildningen!

Trots att körkortsresan kan vara skrämmande så är det viktigt att alltid sträva efter nya mål. Annars är det lätt att man fastnar på vägen.

Stort lycka till med körkortet!
Gäst 2024-02-18 21:41 ! Citera #
Gäst 2024-02-09
40+ nånting. Trodde inte jag skulle ta körkort, men lyckades igår och körde en första tur ensam idag i vackert snölandskap, vilket var surrealistiskt. Helt underbart och bland det bästa jag gjort.

Det jag tyckte vara svårast var att lära om vissa saker t.ex. att man inte ska använda kopplingen i onödan och att man ska köra mjukt med miljötänk, att helst inte stanna i onödan och motorbromsa. Det är lätt att ryckas med köra som (nästan) alla andra och gasa fram till trafikljuset bromsa för att sedan gasa iväg, vilket alltså är fel.

På trafikskolan börjar man från början på säker plats och bygger därefter vidare, så det blev aldrig läskigt.
Det var tydligen några i 50+ åldern på min trafikskola (jag frågade då jag trodde jag var äldst) så man är inte ensam om att vara lite sen på bollen.

Lycka till! 8-)
Till Gäst 40+
Stort grattis till körkortet! :)
Tack för tips och pepp!
Katarina 2024-02-18 21:45 ! Citera #
Anonym 2024-02-04
Va på riktigt jag är 18 år fyllde föra månaden då den 7 januari och fick ett godkänt kunskapsprov med totalt 55 rätt på första försöket men jag har haft nu 2 körprov och blev kuggad på båda jag har nu på tisdag denna veckan körprov och om jag inte klarar det så kommer jag få skit 🥲
Till Anonym
Fortsätt kämpa. Till slut går det!
Katarina 2024-02-18 21:46 ! Citera #
Gäst 2024-02-10
Det är många 70+ som tar körkort, deras partner har gått bort och dom bor ute i skogen.
Tack det stärker mig!
Katarina 2024-02-18 21:47 ! Citera #
77 2024-02-10
Hej!
Inget konstigt eller ovanligt alls med äldre personer som väljer att ta körkort.
Jag minns väll som 17 åring på risktvåan (halkbana) att jag trodde att jag hamnat fel när majoriteten var över 35år i lektionssalen. (En kvinna var nog över 60år också) Men nej, jag hade kommit rätt och de flesta hade precis startat körkortsutbildningen!

Trots att körkortsresan kan vara skrämmande så är det viktigt att alltid sträva efter nya mål. Annars är det lätt att man fastnar på vägen.

Stort lycka till med körkortet!
Tack för pepp!
Nicke 2024-02-18 22:41 ! Citera #
Anonym 2024-02-04
Va på riktigt jag är 18 år fyllde föra månaden då den 7 januari och fick ett godkänt kunskapsprov med totalt 55 rätt på första försöket men jag har haft nu 2 körprov och blev kuggad på båda jag har nu på tisdag denna veckan körprov och om jag inte klarar det så kommer jag få skit 🥲
Såna som du är anledningen till de långa väntetiderna till uppkörning. Var antingen redo eller avboka tiden

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
11
I går 21:08
4
I går 18:45
4
I går 18:18
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor