Omkörning/passage vid korsning med refug och endast ett körfält?
Hej
Jag undrar vad som gäller vid en T-korsning vid omkörning. Från vänster kommer det en bil A som blinkar höger, snett bakom denna kommer det en bil B som har refug på sin vänstra sida och blinkande bil på höger sida, får denna bil B då ”tränga” sig förbi?
Bil C står med väjningsplikt åt höger och vänster men känner sig säker när bil A blinkar. Bil C ska vänster till andra sidan refug, men blir då påkörd/touchad på vänster bakfälg och bakre kofångares vänstra sida. Det känns som Bil B inte agerat säker vid omkörning/passage, eller har jag fel?
Har du en länk till korsningen? svårt att tycka något när man inte sett situationen..
Har du en länk till korsningen? svårt att tycka något när man inte sett situationen..
Titta åt vänster, där kommer omkörande bil (ej samma bilar som på bilden).
https://www.google.com/maps/@56.7228845,16.3047325,3a,35.1y,210.63h,76.58t/data=!3m6!1e1!3m4!1sZ0AOFk9JnyeO3O4KILun9Q!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttu
Om jag fattat rätt: bil C har väjningsplikt mot all trafik på den korsande gatan, och får då bara köra ut om det kan ske utan fara. Vid en incident är det nog svårt för bil C att komma undan ansvar.
Även om bil B som gör en oaktsam passage/omkörning, t ex fippla med telefon eller har hög hastighet? Tror som sagt att C alltid blir bestraffad, men kanske även B kan bli det?
Det är ju en huvudled, om inget annat minst tills efter korsningen tagit slut, bilen som kommer på ”bilden” där kameran är om man säger i din länk, skall vänta och skall du korsa huvudled så skall du alltid vänta (Undantag typ signalkorsningar o så, såklart)
Ja, så får jag det till. Alltid vänta vid lämna företräde och passera endast vid klar sikt och utan fara för andra på huvudled
Senaste foruminläggen
Rubrik