När man titter på utildningsvideo att köra på motovägen , finns på YouTube; då framgår det att man kan köra 80-90 km på 100 väg. Men, javisst man kan ej kara med högre hastighet i hö fil om det ligger en bil som kar med lagre hastighet i vä fil; men har skall man då handtera denna situation?
Man har väl inget annat val än att anpassa sin hastighet och köra i lika hög hastighet som den som kör i exempelvis enbart 80-90 km/tim i vänstra eller mittersta körfältet på en 100-110-väg. Om den långsammare fordonsföraren kör i mittersta körfältet så kan man så fort det är trafiksäkert göra ett dubbelt körfältsbyte och köra om i filen närmast mittbarriären, då undviker man otillåtna omkörningar som omkörning på sidan mot vägkanten. Annars kan man väl vänta med att köra om i högra filen tills man närmar sig en avfartsvisare, för när det är angivet på vägvisare att det kommer en avfart/korsning längre fram på körbanan eller annars att de påbjudna körfälten (för trafik i fordonsförarens aktuella färdriktning) leder till olika destinationer, då är det tillåtet att köra om på valfri sida, men i övriga fall är det endast tillåtet om högsta tillåtna hastigheten är högst 70 km/tim (och på Nynäsvägen söder om Farsta och Södertäljevägen söder om Kungens kurva nånstans är tillåtna hastigheten MER ÄN 70).
Enligt svenska Trafikförordningen får man inte köra om på sidan mot vägkanten, ens på motorväg (utom i de nämnda undantagsfallen då), varför man blir kuggad om man gör så på uppkörningen, men om man har körkort så kan man praktiskt sett göra det ändå för att komma fram i trafiken så snabbt som möjligt (utan körfältsbyten), med risk för att få betala penningböter för brott mot Trafikförordningen. I Tyskland och kanske även Storbritannien riskerar man jättedyra böter på att köra om på sidan närmast vägkanten, eftersom det där är strikt förbjudet, till skillnad från här i Sverige där det inte är lika strikt förbjudet.