Start > Körkortsforum > Kuggad i farsta 3 gånger

Kuggad i farsta 3 gånger

Olle 2024-01-24 20:06 ! Citera #
Hej allihopa. behöver tips råd & hjälp. Jag blev kuggad i fredags för 3dje gången och är riktigt less nu, första gången hade ja kört för lite och de var mer som ett test, andra gången så låg ja i 85km/h på påfarten till motorvägen o blinkade o kollade i godtid innan ja svängde ut men då kom en Bil o blinkade bakom mig o gjorde en vansinnes omkörning, nu i fredags så låg jag i högra körfätet på motorvägen i ca 90 (max hastighet 100km/h) o bilen i mitten filen låg i typ 80km/h så blev kuggad på de.... Har kört mycket privat men aldrig bilskola, vad skulle ni rekomendera att ja skulle göra nu. fundear på att gå till nockebytrafik skola o köpa nåt paket på typ 5 lektioner o sen boka uppkörning i västerås för tänker inte köra en 4de gång i farsta... tips o råd tack!!
Gäst 2024-01-24 21:06 ! Citera #
Varför har du blivit kuggad på sånt andra förare gjort? Förstår inte riktigt.
H 2024-01-24 23:48 ! Citera #
Personen blev inte kuggad av vad andra gjort.

1. Ta aldrig en uppkörning utan att vara redo. Det tar upp Trafikverkets tid och andras som kanske är redo för att köra upp men har svårt att hitta tider.

2. Att köra upp på en motorväg i 85 där det kan vara minst 100km/h men även 110 är tyvärr trafikfarligt. Du ska upp i hastighet mer än så för att inte andra ska hinna ikapp dig. Det som troligen hände och du blev kuggad för var att någon bakom kom i högre hastighet. Kanske 105 på 100 väg och du svänger då ut. Han bakom tvingas då ut till vänster i en ”galen omkörning” istället för att köra in i baken på dig.

3. Enkelt. Du får inte köra om på höger sida i de hastigheterna. Överhuvudtaget.

Så förstår varför du blev kuggad tyvärr.. men lycka till och öva mer.
Gäst 2024-01-25 10:23 ! Citera #
När man titter på utildningsvideo att köra på motovägen , finns på YouTube; då framgår det att man kan köra 80-90 km på 100 väg. Men, javisst man kan ej kara med högre hastighet i hö fil om det ligger en bil som kar med lagre hastighet i vä fil; men har skall man då handtera denna situation?
Gäst 2024-01-25 21:29 ! Citera #
Man ska sakta ner så man inte kör om
Gäst 2024-01-26 06:48 ! Citera #
När får man köra om då? Ligger någon i mittenfilen i t.ex 30 under blir man ju själv också en trafikfara genom att köra överdrivet långsamt
Olle 2024-02-11 20:36 ! Citera #
Ja precis så tycker de var halv taskigt men vet ju ändå om att de var ja som gjorde de stora felet, men nu till nåt annat funderar på att ta en intensiv kurs i hallstahammar som kostar 8500kr o köra upp i västerås alternativt köra mer privat o sen köra upp som privatist i västerås, vad tror ni blir bäst
Gäst 2024-02-11 20:55 ! Citera #
Gäst 2024-01-26
När får man köra om då? Ligger någon i mittenfilen i t.ex 30 under blir man ju själv också en trafikfara genom att köra överdrivet långsamt
Man får inte köra om på insidan på motorväg punkt. Man får köra om ifall hastigheten är 70 eller lägre
Björn He 2024-02-12 01:47 ! Citera #
Gäst 2024-02-11
Man får inte köra om på insidan på motorväg punkt. Man får köra om ifall hastigheten är 70 eller lägre
I Tyskland (och eventuellt även Storbritannien) är det vad jag vet jättestrikt förbjudet att köra om på sidan mot vägkanten, på höger sida i körriktningen (eller vänster sida i Storbritannien där det är vänstertrafik). I Sverige är det också, dock kanske inte lika strikt, förbjudet att köra om på sidan närmast vägkanten, utom i särskilda undantagsfall, som Gäst nämner i det fall en körbana har minst två körfält påbjudna för trafik i fordonsförarens färdriktning, om körbanan har en hastighetsbegränsning av högst 70 km/tim. Men det är också tillåtet att köra om (fordon i vänster körfält) på höger sida, om de olika körfälten leder till olika destinationer enligt vägvisare, eller annars vid köbildning i körfälten.
Enligt polisen är det också alltid tillåtet att köra om fordon (i körfältet till vänster) på höger sida i anslutning till en korsning, alltså strax före eller efter en vägvisare som anger en avfart eller korsning längre fram på körbanan, men efter avfarten eller korsningen är det däremot förbjudet att köra om till höger, fram till nästa vägvisare som anger en avfart eller korsning längre fram på körbanan - såvida inte högsta tillåtna hastigheten är högst 70 km/tim.

På Nynäsvägen, där det är tre körfält påbjudna för trafik i en färdriktning och en tillåten hastighet av högst 100 km/tim, eller fram till omkring år 2019-2020 110 km/tim, är det alltså ICKE tillåtet att köra om fordon i vänstra eller mittersta körfältet på höger sida, även om jag själv fick erfara omkring årsskiftena 2014/15 och 2015/16 att relativt många bilister där brukade köra i mittersta körfältet i betydligt lägre fart än 110 km/tim; om man kör om bilister i mittkörfältet i högra filen så anses man själv göra betydligt mer fel än de bilister som inte håller till höger, trots att det är påbjudet att framföra ett fordon i körfältet beläget närmast vägkanten till höger (i färdriktningen). Jag körde dock aldrig om till höger på Nynäsvägen själv, för jag planerade min körning genom att hålla så god uppsikt som möjligt framåt, och när jag närmade mig något fordon som körde saktare än 100-110 km/tim så gjorde jag bara ett snabbt körfältsbyte till körfältet närmast mittbarriären för att köra om alla långsammare fordonen, oftast var jag tvungen att hålla ut mot mitträcket nästan hela vägen fram till avfarten mot Handen, där trefältssträckan upphör.
Under höstterminen 2014 då jag pluggade kinesiska på Stockholms universitet berättade min studiekamrat Alexander att han klarade uppkörningen på tredje försöket, efter bl.a. ett enda rätt lindrigt misstag på första: Hans misstag var tydligen att när han närmade sig någon bilist som körde i enbart 80-90 km/tim i mittersta körfältet på 110-sträckan på Nynäsvägen (som numera dock är en 100-väg), då körde han om den där ”mittfältaren” i högra filen, och han blev kuggad ”enbart” med anledning av den där höger-omkörningen; inspektören sa till Alex att han dessvärre inte kan godkänna Alex, för att Alex körde om en bilist på höger sida (när det inte var tillåtet enligt lag), och då inte följde trafikregler (och som trafikant är man ”skyldig att följa de regler som är tillämpliga i trafiken”).

Olle, du är INTE ensam om att ha kuggats bara för att ha kört om på höger sida, trots att det är ”förbjudet enligt gällande trafikregler”. Man måste för övrigt tänka på att bara för att ”de flesta fordonsförare (kanske) brukar köra om till höger” så betyder det inte att det är tillåtet att göra det, för det är INTE tillåtet (enligt lag åtminstone), även om det kanske kan vara mänskligt att göra ”som de flesta andra gör” - men i de flesta fall är det INTE möjligt att skylla på eller ta hänsyn till den mänskliga faktorn.
Björn He 2024-02-14 22:47 ! Citera #
Gäst 2024-01-26
När får man köra om då? Ligger någon i mittenfilen i t.ex 30 under blir man ju själv också en trafikfara genom att köra överdrivet långsamt
Om man närmar sig någon söligare bilist som kör enbart 80-90 km/tim på en trefältig 110- eller 100-sträcka så har man inget annat val än att göra ett dubbelt körfältsbyte för att köra om i körfältet närmast mötande trafik/mitträcket och efter avslutad omkörning återgå till höger körfält så snart det är möjligt. Om man kör om någon i högra filen så gör man själv MER fel än den som inte själv kör i körfältet till höger, trots att det är påbjudet att köra i körfältet beläget närmast vägkanten till höger i färdriktningen. Det bästa är dock att hålla så noga uppsikt som möjligt framför sig på en motorväg och, om man närmar sig en söligare bilist, planera i god tid att byta körfält till vänster för att kunna köra om bilisten på den rätta sidan.

Alex, som pluggade kinesiska på SU tillsammans med mig, fick säkert själv lära sig efter sin kuggade uppkörning att han skulle ha gjort ett dubbelt körfältsbyte för att köra om en söligare bilist i mittersta körfältet och inte kört om bilisten i högra filen. Hade jag haft uppkörning i Farsta så hade jag sannolikt kunnat göra samma misstag som Alex gjorde.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest