Start > Körkortsforum > Känns som om det här med körko…

Känns som om det här med körkortet aldrig kommer att bli klart

Liz 2024-02-08 01:18 ! Citera #
Emmis 2024-01-16
Jag har övningskört sedan maj, 2ggr/vecka med körskolan. Jag har även kört alla mina semester veckor. Har slutat räkna antal lektioner. Jag bad om att få skriva teoriprovet och klarade det med endast 6 fel. Jag är klar med riskettan och halkan. MEN.....

Varje körlektion så gör jag fel.
Fel placering i de små rondellerna.
För lite avsökning vid obevakade övergångsställen vilket resulterar i att jag har mindre avstånd än 20 meter (har ca 5-10 meter).
Tar ibland inte luckorna i rondellerna.
Gasar inte på i stadstrafik.
Är rädd för att köra om lastbilar och bussar på motorväg och håller inte hastigheten vid omkörning (har hittills gjort 5 omkörningar i mitt liv).

Jag undrade idag hur långt tid det kan ta till uppkörning och min körlärare svarade att : ”- Det är upp till dig. Du måste sluta med att vara så negativ och skärpa till dig, sluta vara rädd och tro på dig själv”.

Just nu känns allt helt obeskrivligt ouppnåeligt. Jag är 51 år. Halva lönen går till det här jävla körkortet varje månad och jag är fan helt slut. Vad ska jag göra?
Hej Emmis, precis samma kände jag mig. och värst är om du stressar. Det tar mer tid för några än för andra.
Försök att hitta någon bekant att övningsköra med, kör , kör, kör, bryr dig inte hur många timmar det kommer att ta, eller om negativa kommentarer, det blir en dag du kommer att känna dig redo. Ha tålamod med dig själv. Du kommer att klara detta, stressa inte. Det kommer kanske betyda att du blir tvungen att göra om teoriprovet, det blir bättre än att slösa pengar med att chansa med körprov, (det gjorde jag, , chansade för att tiden för teoriprovet skulle gå ut, och bara slösade pengar). Bäst är att göra provet när man känner sig säkert . lycka till!
Gäst 2024-02-08 08:55 ! Citera #
Liz 2024-02-08
Hej Emmis, precis samma kände jag mig. och värst är om du stressar. Det tar mer tid för några än för andra.
Försök att hitta någon bekant att övningsköra med, kör , kör, kör, bryr dig inte hur många timmar det kommer att ta, eller om negativa kommentarer, det blir en dag du kommer att känna dig redo. Ha tålamod med dig själv. Du kommer att klara detta, stressa inte. Det kommer kanske betyda att du blir tvungen att göra om teoriprovet, det blir bättre än att slösa pengar med att chansa med körprov, (det gjorde jag, , chansade för att tiden för teoriprovet skulle gå ut, och bara slösade pengar). Bäst är att göra provet när man känner sig säkert . lycka till!
Trafikverket har dock nu tagit sitt förnuft till fånga och tack och lov ändrat så teoriprovet gäller i fyra månader. Helt efterblivet att ha det i två
Gäst 2024-02-09 18:15 ! Citera #
1) Byt körskolan! Varför slösa mycket pengar på körlektioner der de inne kan lära upp dig. Allt är väldigt individuellt och den körlärarens/körskolans pedagogiska stil kan vara långt ifrån som behövs för att hjälpa dig på bästa sätt att behärska körteknik. Är din körlärare mjuk i sättet? Då behöver du en körlärare som har fastere hand. Fråga om ditt mål innan din körlektion och be sammanfatta om dina misstag/ framsteg på slutet. 2)Ta bort din rädsla for att köra bil! Du är inte rädd for att åka bil om någon annan kör den. Tänk på det, når du sitter bakom ratten, kommer det att vara mer säker ettersom att du kommer få kontroll over bilen. Du kommer att bli en bra förare, men för detta måste du läsa teoribok (helst varje dag tills du har fått ditt körkort), titta på utbildningsfilmer, finns på YouTube, gira övningar om och om igjen i teoriappen och köra bil, men skriv tip dagbok efter korningen, villa situationer som du var med om 3) Eliminera onödiga konversationer när du kör bil under körlektionen, concentrera dig bara på uppgiften. 4) Styr din utbildning: om du är dålig på att manövrera bilen: säg att du vill backa runt hörnet eller fikparkera bilen; då är det du som betalar.
Emmis 2024-02-17 01:06 ! Citera #
Tack alla ni för eran pepp. Jag har nu en bokad körprov i nästa vecka. Jag tänker att det här kommer jag att klara! Berättar hur det gick för er. Tack än en gång för erat stöd, det behövde jag en kväll som den här :)
Nicke 2024-02-17 02:53 ! Citera #
Emmis 2024-01-16
Jag har övningskört sedan maj, 2ggr/vecka med körskolan. Jag har även kört alla mina semester veckor. Har slutat räkna antal lektioner. Jag bad om att få skriva teoriprovet och klarade det med endast 6 fel. Jag är klar med riskettan och halkan. MEN.....

Varje körlektion så gör jag fel.
Fel placering i de små rondellerna.
För lite avsökning vid obevakade övergångsställen vilket resulterar i att jag har mindre avstånd än 20 meter (har ca 5-10 meter).
Tar ibland inte luckorna i rondellerna.
Gasar inte på i stadstrafik.
Är rädd för att köra om lastbilar och bussar på motorväg och håller inte hastigheten vid omkörning (har hittills gjort 5 omkörningar i mitt liv).

Jag undrade idag hur långt tid det kan ta till uppkörning och min körlärare svarade att : ”- Det är upp till dig. Du måste sluta med att vara så negativ och skärpa till dig, sluta vara rädd och tro på dig själv”.

Just nu känns allt helt obeskrivligt ouppnåeligt. Jag är 51 år. Halva lönen går till det här jävla körkortet varje månad och jag är fan helt slut. Vad ska jag göra?
De felen du gör bevisar att du inte är redo för att ta körkort. Inte undra på att väntetiderna till uppkörningen är så långa när folk som uppenbarligen inte är redo ska kugga gång på gång. Du överskattar din förmåga att köra bil. Kolla upp ”dunning-kruger effekten” så får du se vad jag menar
Gäst 2024-02-17 12:25 ! Citera #
Byt lärare, alla kan inte funka med alla, tydligen inte han !
Gäst 2024-02-17 13:05 ! Citera #
Emmis 2024-02-17
Tack alla ni för eran pepp. Jag har nu en bokad körprov i nästa vecka. Jag tänker att det här kommer jag att klara! Berättar hur det gick för er. Tack än en gång för erat stöd, det behövde jag en kväll som den här :)
Heja! Jag hade också jättemycket mörka tankar om kortet men tog det tillslut! Du grejar detta och du vet bäst om du är redo för uppkörning eller inte så lyssna inte på vad vissa här säger
Nicke 2024-02-17 20:21 ! Citera #
Gäst 2024-02-17
Heja! Jag hade också jättemycket mörka tankar om kortet men tog det tillslut! Du grejar detta och du vet bäst om du är redo för uppkörning eller inte så lyssna inte på vad vissa här säger
Hon vet inte alls när hon är redo för uppkörning. Kolla upp ” dunning-kruger effekten ”
Nicke 2024-02-17 20:21 ! Citera #
Gäst 2024-02-17
Byt lärare, alla kan inte funka med alla, tydligen inte han !
Knappast läraren det är fel på
Gäst 2024-02-17 20:59 ! Citera #
Jag läste på nyheterna att en bilhandlare gick i konkurs. Jag tycker inte att det är konstigt då det kan ta många år att ta körkort här.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 21:48
2
I dag 14:36
2
I dag 10:55
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov