Start > Körkortsforum > En fråga om att väja för utryc…

En fråga om att väja för utryckningsfordon

lol 2023-12-13 16:59 ! Citera #
Om jag står vid en korsning och det är rött, med en ambulans, polisbil eller brandbil bakom som försöker ta sig förbi, ska jag då köra fram över övergångsstället och in mot kanten?
Amy 2023-12-13 19:13 ! Citera #
Hej! Frågade körläraren om detta och han sa ja, det skall du göra - för vad annars ska du göra? Du måste flytta så att de kan ta sig förbi. :)
lol 2023-12-13 20:39 ! Citera #
Tack Amy!!! <3
Björn He 2023-12-14 15:14 ! Citera #
Enligt paragraf 3 i Trafikförordningen, tror jag, måste en trafikant alltid lämna företräde och fri väg för ett järnvägståg och en spårvagn eller annars för ett så kallat utryckningsfordon. Ja, man får köra förbi stopplinjen om det är nödvändigt att köra mot rött ljus för att kunna ge fri väg för ett utryckningsfordon, jag körde själv ut i en korsning trots rött ljus när en kolonn av brandbilar närmade sig bakom mig, eftersom jag var tvungen att köra vidare ut på korsningen för annars hade jag inte haft utrymme för att styra åt sidan åt brandbilarna. Utryckningsfordonsförare måste dock iaktta särskild varsamhet vid körning mot rött ljus eller väjningsplikt, exempelvis genom att tydligt signalera åt trafikanter föraren annars har väjningsplikt mot att lämna fri väg samt, efter att ha påkallat andra trafikanters uppmärksamhet, försäkra sig om att trafikanterna verkligen har uppmärksammat utryckningsfordonet och visar avsikt att lämna fri väg för utryckningsfordonet trots att utryckningsfordonet egentligen har stopplikt.
Jonas 2023-12-25 23:33 ! Citera #
Du får, enligt lag, inte köra mot rött för att släppa förbi ett utryckningsfordon.

Sedan beror ser väldigt mycket på situationen hur en polis, som råkat se någon göra det ändå, skulle agera. Om du t.ex passerat stopplinjen och stannar på ett övergångsställe direkt efter linjen, skulle nog de flesta poliser ignorera det (förutan att ditt agerande underlättar för utryckningsfordonet så klart). Om du däremot kör ut i en korsning, och således riskerar att krocka med andra fordon som kör mot grönt ljus, så kan du nog räkna med att en polis som bevittnar det kommer att agera (dock sannolikt inte den polisen som kör i utryckningsfordonet, om det är en polis, då denne förmodligen är på väg till något som är betydligt mer brådskande).
Björn He 2023-12-26 00:24 ! Citera #
Jonas 2023-12-25
Du får, enligt lag, inte köra mot rött för att släppa förbi ett utryckningsfordon.

Sedan beror ser väldigt mycket på situationen hur en polis, som råkat se någon göra det ändå, skulle agera. Om du t.ex passerat stopplinjen och stannar på ett övergångsställe direkt efter linjen, skulle nog de flesta poliser ignorera det (förutan att ditt agerande underlättar för utryckningsfordonet så klart). Om du däremot kör ut i en korsning, och således riskerar att krocka med andra fordon som kör mot grönt ljus, så kan du nog räkna med att en polis som bevittnar det kommer att agera (dock sannolikt inte den polisen som kör i utryckningsfordonet, om det är en polis, då denne förmodligen är på väg till något som är betydligt mer brådskande).
Vad har du för belägg för ditt påstående att det är ”absolut otillåtet” att köra mot rött ljus även för att kunna ge utryckningsfordon fri väg? Utryckningsfordonen jag behövde lämna fri väg för skulle ju ändå själva passera vid rött ljus, och jag utgjorde garanterat ingen potentiell trafikfara för något fordon som hade grönt ljus när jag körde ut i korsningen trots rött ljus för att kunna styra åt sidan för brandbilarna som närmade sig mig. De som hade grönt ljus hade säkert hört brandbilssirenerna och uppmärksammat brandbilarna och i en sån trafiksituation hade de garanterat stannat trots att de själva hade grönt ljus, för att lämna fri väg, för enligt lag måste man ge utryckningsfordon fri väg oavsett om utryckningsfordonen har väjningsplikt eller stopplikt enligt vägmärke/trafiksignaler.

Skulle jag bötfällas för att ha kört ut i en korsning vid rött ljus, för att kunna ge utryckningsfordon fri väg, då skulle jag gärna överklaga böterna, och eventuellt skulle jag kunna få bifall med hänsyn till omständigheter som att det var nödvändigt att ge utryckningsfordon fri väg genom att styra åt sidan och att styra åt sidan var inte möjligt före korsningen. Alltså, jag svängde liksom in på den högra korsande vägen i korsningen, efter att ha passerat vid rött ljus, för att kunna lämna fri väg för utryckningsfordonen, och det var samma väg som jag planerade att svänga in på, och när jag väl hade kört mot rött bara för brandbilarnas skull så körde jag bara vidare, det vore ju onödigt för mig att backa tillbaka till stopplinjen bara för att vänta tills det blev grönt ljus för mig, om jag redan hade passerat stopplinjen trots att jag hade rött ljus.

Nu hade jag inte uppkörning när jag körde ut i en bevakad gatukorsning trots rött ljus, för att släppa fram brandbilar i utryckning, utan jag körde bil ”på riktigt” eftersom jag då hade haft körkort sedan mer än 10 månader vill jag minnas.
Gäst 2023-12-26 06:13 ! Citera #
Björn He 2023-12-26
Vad har du för belägg för ditt påstående att det är ”absolut otillåtet” att köra mot rött ljus även för att kunna ge utryckningsfordon fri väg? Utryckningsfordonen jag behövde lämna fri väg för skulle ju ändå själva passera vid rött ljus, och jag utgjorde garanterat ingen potentiell trafikfara för något fordon som hade grönt ljus när jag körde ut i korsningen trots rött ljus för att kunna styra åt sidan för brandbilarna som närmade sig mig. De som hade grönt ljus hade säkert hört brandbilssirenerna och uppmärksammat brandbilarna och i en sån trafiksituation hade de garanterat stannat trots att de själva hade grönt ljus, för att lämna fri väg, för enligt lag måste man ge utryckningsfordon fri väg oavsett om utryckningsfordonen har väjningsplikt eller stopplikt enligt vägmärke/trafiksignaler.

Skulle jag bötfällas för att ha kört ut i en korsning vid rött ljus, för att kunna ge utryckningsfordon fri väg, då skulle jag gärna överklaga böterna, och eventuellt skulle jag kunna få bifall med hänsyn till omständigheter som att det var nödvändigt att ge utryckningsfordon fri väg genom att styra åt sidan och att styra åt sidan var inte möjligt före korsningen. Alltså, jag svängde liksom in på den högra korsande vägen i korsningen, efter att ha passerat vid rött ljus, för att kunna lämna fri väg för utryckningsfordonen, och det var samma väg som jag planerade att svänga in på, och när jag väl hade kört mot rött bara för brandbilarnas skull så körde jag bara vidare, det vore ju onödigt för mig att backa tillbaka till stopplinjen bara för att vänta tills det blev grönt ljus för mig, om jag redan hade passerat stopplinjen trots att jag hade rött ljus.

Nu hade jag inte uppkörning när jag körde ut i en bevakad gatukorsning trots rött ljus, för att släppa fram brandbilar i utryckning, utan jag körde bil ”på riktigt” eftersom jag då hade haft körkort sedan mer än 10 månader vill jag minnas.
Hej ville sticka in här, ditt belägg är fan inte mycket bättre… du hänvisar till en paragraf 3? men vilken i trafikförordningen? Vilket kapittel?

Jag har belägg från polisen att det INTE är okej, men precis som föregående säger att dom tycker det är bättre att tex köra över stopplinjen men ej ut i korsningen OM det behövs, oftast kan dom köra mot trafiken och runt en på det viset.

Så nej du får inte göra det. Det har jag stöd för i trafikförordningen 2 kap paragraf 2!
Gäst 2023-12-26 06:16 ! Citera #
Björn He 2023-12-14
Enligt paragraf 3 i Trafikförordningen, tror jag, måste en trafikant alltid lämna företräde och fri väg för ett järnvägståg och en spårvagn eller annars för ett så kallat utryckningsfordon. Ja, man får köra förbi stopplinjen om det är nödvändigt att köra mot rött ljus för att kunna ge fri väg för ett utryckningsfordon, jag körde själv ut i en korsning trots rött ljus när en kolonn av brandbilar närmade sig bakom mig, eftersom jag var tvungen att köra vidare ut på korsningen för annars hade jag inte haft utrymme för att styra åt sidan åt brandbilarna. Utryckningsfordonsförare måste dock iaktta särskild varsamhet vid körning mot rött ljus eller väjningsplikt, exempelvis genom att tydligt signalera åt trafikanter föraren annars har väjningsplikt mot att lämna fri väg samt, efter att ha påkallat andra trafikanters uppmärksamhet, försäkra sig om att trafikanterna verkligen har uppmärksammat utryckningsfordonet och visar avsikt att lämna fri väg för utryckningsfordonet trots att utryckningsfordonet egentligen har stopplikt.
Jag tycker du ska läsa igenom hels trafikförordningen kapitel 2
Björn He 2023-12-26 12:42 ! Citera #
Nu blev det tydligen inga böter för mig på att ha kört ut i gatukorsningen trots rött ljus för att få utrymme att styra åt sidan för brandbilar, om jag mot förmodan skulle stoppas av trafikpolis för att få böter på det så skulle jag nog gärna överklaga; domstolarna bör i det fallet ta hänsyn till omständigheter som att jag var trängd att ge utryckningsfordon fri väg och inte hade utrymme för att styra åt sidan för dem utanför korsningen varför det var nödvändigt att köra ut i korsningen in på den korsande körbanan (som jag för övrigt var på väg att svänga in på).

För två decennier sen var det en taxiförare som överklagade böter för vänstersväng i en korsning med vänstersvängsförbud och friades i Högsta Domstolen, med motiveringen att taxiföraren inte ska ha svängt (vinkelrätt) till vänster utan svängt 180 grader (för att vända) och ett förbud mot vänstersväng kan ej anses gälla även en så kallad U-sväng med hänsyn till att det är väsentlig skillnad mellan U-sväng och sväng (vinkelrätt) till vänster; om U-sväng skulle vara absolut förbjuden så skulle det ha funnits ett uppsatt vägmärke som anger förbud mot U-sväng, ett vägmärke som förbjuder vänstersväng räcker alltså icke.
Björn He 2023-12-27 00:41 ! Citera #
Gäst 2023-12-26
Jag tycker du ska läsa igenom hels trafikförordningen kapitel 2
Jag vet redan att det står i 2.kap§3 att en trafikant är skyldig att lämna företräde och fri väg för ett utryckningsfordon, och det gäller eller bör åtminstone gälla oavsett om man har väjningsplikt eller rött ljus. Och eftersom jag inte hade utrymme för att styra åt sidan för brandbilar i utryckning då jag hade stannat före stopplinjen vid rött ljus så ansåg jag mig nödgad att trots rött ljus köra vidare ut i gatukorsningen, för att få utrymme för att styra åt sidan för brandbilarna som jag var skyldig att göra med hänsyn till 2kap§3. Brandbilarna hade ju ändå för avsikt att passera korsningen vid rött ljus, så varför skulle det då inte vara tillåtet för mig att passera vid rött om jag får fråga? Jag gjorde ju ändå rätt som lämnade fri väg för brandbilarna, för att lämna fri väg så var jag helt enkelt tvungen att köra ut i korsningen där det fanns utrymme för att styra åt sidan och ge brandbilarna fri väg, och såvitt jag vet så var jag skyldig att göra det oavsett om jag var skyldig att stanna före korsningen enligt trafiksignalen.
Jag svängde förresten höger in på den högra korsande vägen i korsningen då jag lämnade fri väg för brandbilarna, och det var den väg jag var på väg att svänga in på. När jag väl hade kört mot rött ljus så körde jag bara vidare från korsningen, för jag hade väl ingen anledning att behöva backa tillbaka för att vänta på grönt ljus om jag ändå redan hade passerat stopplinjen trots att jag inte fick enligt trafiksignalen.

Nu fick jag inte böter på att inte ha stannat vid rött ljus då jag körde förbi rött ljus bara för att lämna fri väg för brandbilar i utryckning, men om jag mot förmodan skulle få böter på det så skulle jag nog ha överklagat.
Om vi frågar trafikjuristen Ingemar Jeanlo om vad som gäller vid rött ljus så skulle väl han eventuellt säga att det i ett fall som mitt fall ska ha varit tillåtet att köra ut i en bevakad gatukorsning trots rött ljus, om det nu var nödvändigt att passera stopplinjen för att kunna lämna fri väg för utryckningsfordon, och med hänsyn till såna omständigheter ska det inte kunna bli böter på att inte ha stannat vid rött ljus, skulle man få böter på det ändå så bör det överklagas.

Förresten spelar det i vissa fall ingen roll om en trafikant gör fel, exempelvis genom att färdas mot rött ljus, för man måste i en sån trafiksituation se till att stanna eller annars åtminstone sänka farten i god tid om det krävs för att undvika kollision med trafikanten, för man har ingen rättighet att kollidera med en annan trafikant oavsett om trafikanten anses eller inte anses följa trafikregler. Jag fick för sex-sju år sen höra pappan berätta att en man i Singapore hade dödats i en trafikolycka på något övergångsställe där han tydligen gick rakt ut över körbanan utan att se sig för och dessutom trots rött ljus för gående, och när han då av misstag gick i vägen för en bilist som närmade sig i hög hastighet så körde bilisten på honom, han skadades tydligen såpass allvarligt att han nästan omedelbart dog - och bilisten som körde på honom fick indraget körkort ”enbart” med anledning av den påkörningsolyckan, trots att det var den gående som var vållande till olyckan som inte följde trafikregler.
Nu vet jag inte om man kan få indraget körkort i Sverige på att köra över en gående som går över körbanan vid rött ljus, trots att gående inte får det enligt lag, men det ska inte kunna ge någon körkortsåterkallelse eller annan bestraffning för fordonsföraren men den överkörde kan i en sån trafiksituation såvitt jag vet straffas för vårdslöshet i trafik - men däremot kan gående INTE straffas eller få böter på att korsa en körbana trots röd signalgubbe, eller annars på annan plats än ett övergångsställe, sålänge det sker utan fara eller hinder för fordonstrafiken (för det är såvitt jag vet åtminstone i Sverige och Norge inte förbjudet att gå mot rött ljus om nu inget fordon närmar sig).

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest