Jag kör normalt 5-10 km/t (på mätaren) över hastighetsgränsen, undantaget 30-40 vägar. Och upplever då och då samma sak. När en lastbil, eller för den delen en personbil, beter sig på det sättet så sänker jag mer eller mindre undantagslöst hastigheten (på min mätare) till den skyltade. Jag tänker inte köra för fort för att någon annan har bråttom och utsätter andra för risker genom att ligga för nära eller agerar aggressivt i trafiken.
Generellt sett finns inga ursäkter för körning i för hög hastighet, huruvida det är bråttom eller ej anses inte vara någon förmildrande omständighet för att ha kört på ett sätt som inte följer regler.
Jag körde själv för fort när jag var nybörjarförare, men har insett på allvar sedan jag fick körkort att när det är skyltat att hastighetsbegränsningen på en motorled är högst 70 km/tim så får man inte köra i högre hastighet än 70 alls; det är bestraffningsbart att köra enbart 71 km/tim på en 70-väg.
Skulle man ha bråttom, exempelvis p.g.a. pressat körschema om man är yrkeschaufför, så är man generellt sett bara tvungen att ”rätta sig efter” gällande hastighetsregler, trots att man riskerar att bli försenad; kör man fortare än högsta tillåtna hastigheten så riskerar man bara att orsaka en eventuell olycka lättare än om man följer gällande hastighetsbestämmelser och då tar det ju bara ännu längre tid att komma till sitt färdmål...
Det hade dock varit en bra idé om man hade haft 80 km/tim på så många motorleder som möjligt, hellre än 70 km/tim, eftersom 80 ofta är en rimligare hastighetsbegränsning än 70.
Skulle man ha en hastighetsbegränsning av 80 km/tim så skulle det ju vara lättare att anpassa sig efter brittiska hastighetsbegränsningar som tillämpar enheten engelska miles/tim, och 80 km/tim är (ungefär) lika med 50 miles/tim, 90 km/tim 56 miles/tim, 100 km/tim (nästan) 62 och 1/7 mile/tim och 120 km/tim (nästan) 75 miles/tim.
Vägar utanför tätbebyggelse som fått 60 km/tim som hastighetsbegränsning borde hellre ha fått 65 km/tim, eftersom det då hade kunnat finnas en enkel brittisk motsvarighet, nämligen 40 mph; 65 km/tim är ungefär lika med 40,4 mph.