Start > Körkortsforum > Långtradare tutar blinkar med …

Långtradare tutar blinkar med helljuset bakom mig trots att jag håller hastigheten

Tut 2023-11-13 00:19 ! Citera #
Hej!
Var ute för en mycket otrevlig händelse ikväll. Åkte mellan Kristinehamn och Mariestad det var mörkt . Denna vägen är smal landsväg med mycket skog på sidorna och på vissa sträckor inget viltstängsel. Jag ligger med personbil och kör i laglig hastighet 80 km/tim,( det är dessutom många fartkameror denna sträcka.) En tung långtradare kör ikapp mig och ligger och pressar på ca 3 m bakom mig trots att jag håller rätt hastighet. Efter ett tag blinkar den med helljus och efter ett tag tutar den på mig.
Jag ligger kvar och kör i den hastighet som är och försöker hålla mig lugn. Dennfortsättwr att pressa på och blinkar och tutar med jämna mellan rum utan att göra sken av att köra om. Jag tycker det är mycket obehagligt eftersom det är mörkt och jag inte har någon möjlighet att köra av vägen och stanna när den ligger så nära. Efter 1 timmes mardrömsförlust är jag nästan framme vid E20 mot Mariestad och kommer till en järnvägsövergång som de byggt om och det är fartkamera och även varningsskyltar, jag saktar ner till 70km /tim, då lägger sig chauffören på tutan och tutar och blinkar som en galning.
När jag kommer ut på E20 så kör den av
till första macken mot Mariestad och jag kan andas ut, gråter i bilen av lättnad.
Detta var en fruktansvärd upplevelse! Jag har haft körkort i 30 år men jag tänker på om det varit en ung person med nytt körkort som varit i mitt ställe.
Får långtradarchaufförer bete sig på detta viset i trafiken? Så vårdslöst beteende.
Björn He 2023-11-13 17:05 ! Citera #
Långtradarföraren måste ha kört för fort, om han nu hade så lätt att hinna upp dig att han nästan riskerade att köra på dig bakifrån. Om du körde cirka 80 km/tim så skulle även lastbilsföraren ha kört i 80 km/tim; han som kör ett motorfordon med tillkopplad släpvagn eller påhängsvagn är t.o.m. hastighetsbegränsad till högst 80 km/tim. Jag har själv upplevt på motorvägar att lastbilsförare kört i nära 100 km/tim, trots att en tung lastbil är hastighetsbegränsad till högst 90 km/tim på motorväg och motortrafikled (och högst 80 km/tim på övriga vägar). Tunga lastbilar får enligt internationell lag inte heller vara konstruerade för att kunna köras fortare än 90, de lastbilsförare som kör fortare än 90 ändå måste ha avinstallerat den där tekniska spärren som automatiskt hindrar lastbilen från att öka farten då den uppnår en hastighet av 90 km/tim.

För övrigt är det absolut förbjudet att köra på en framförvarande fordonsförare bakifrån (=från den riktning föraren har sin rygg). En fordonsförare måste enligt Trafikförordningen hålla tillräckligt långt avstånd till framförvarande fordon för att kunna undvika risk för kollision med det, i händelse att det sänker sin hastighet eller stannar. Före detta trafikpolisen Tomas Samuelsson har sagt att underlåtelse att hålla tillräcklig distans till framförvarande fordonsförare är ett allvarligt brott mot Trafikförordningen, som t.o.m. kan ge körkortsåterkallelse om det leder till påkörning, och det kan bli böter på att bara köra ”farligt nära” bakom en annan fordonsförare.
Gäst 2023-11-13 22:08 ! Citera #
Jag försvarar inte lastbilen, dock kommer en förklaring (och min gissning som chaufför).

När en personbil kör i 80 visar mätaren i en lastbil strax under 80 pga att den är mer exakt, dvs inte säkert att den körde för fort.
Om det inte fanns nånstans för dig att svänga av, fanns det heller ingenstans för lastbilen att stanna. Att den svängde av på första avfarten till en mack tyder på att chauffören ville stanna och ha rast. Om man kör över tiden om så bara med en minut, kan man få böter om polisen gör en kontroll.
Detta är alltså en verklighetsförankrad förklaring (till skillnad från personen ovan).
Om schemat va tajt borde chauffören stannat för rast i godare tid istället för att förlita sig på att det är fri väg.
Obehagligt kan tyckas, men bara bita ihop och inte låta sig påverkas av hur andra beter sig i trafiken. Den enda man kan påverka är sig själv.
Gäst 2023-11-13 22:58 ! Citera #
Jag råder dig att nästa gång försöka köra in på en parkeringsficka omgående. Dessa ”lastbilschaufförer” är inga truckers och är helt livsfarliga i trafiken. En Trucker vet att man ”tjänar” 50 sek/mil om man kör 90 istället för 80, kör man på så små marginaler så har man fel planering och kan söka sig efter andra jobb. Detta som du beskriver är typiskt för en del utländska ”chaufförer” eller en del nyexaminerade körkortstagare som saknar konsekvens tänk och förståelse för risker i trafiken..
Björn He 2023-11-14 02:03 ! Citera #
Om lastbilsförare är stressade p.g.a. pressat körschema så vore det kanske en bra idé att försöka införa högre hastighetsbegränsning för lastbilar. Den är ändå såvitt jag vet högre i Japan jämfört med i Europa.

Enligt japansk trafiklag får faktiskt en lastbil med totalvikt mellan 3,5 och 8,0 t köras i högst 100 km/tim, liksom en buss med totalvikt över 3,5 t i Europa (oftast under förutsättning att samtliga busspassagerare har tillgång till säkerhetsbälte), medan en lastbil med högre totalvikt än 8 t däremot inte får köras fortare än 80 km/tim, men japanska regeringen överväger att öka hastigheten för lastbilar över 8 t från 80 till 90 (eller kanske även 100) km/tim, i syfte att tillåta snabbare vägtransporter av gods. Här i Europa kan lastbilsförare tydligen få böter på att köra i högre hastighet än 90 km/tim på motorväg och motortrafikled, eller 80 km/tim på vanliga landsvägar.

Sverige/Europa borde faktiskt ha en trafikregel liknande Japans trafikregler som åtminstone gäller motorväg, motortrafikled och mötesfri landsväg, där bashastigheten numera är 100 km/tim, nämligen att en lastbil med högre totalvikt än 3,5 t får framföras i en hastighet högst 100 km/tim, under förutsättning att den saknar tillkopplad släpvagn eller påhängsvagn, samt har en totalvikt högst 8 ton; om lastbilen har högre totalvikt än 8 ton eller annars har tillkopplad släpvagn, påhängvagn alternativt dolly med påkopplad påhängsvagn så får lastbilen inte köras i högre hastighet än 80 (men relativt många lastbilsförare verkar köra i 90-95 km/tim med släp- eller påhängsvagn ändå).
Gäst 2023-11-14 10:58 ! Citera #
Gäst 2023-11-13
Jag försvarar inte lastbilen, dock kommer en förklaring (och min gissning som chaufför).

När en personbil kör i 80 visar mätaren i en lastbil strax under 80 pga att den är mer exakt, dvs inte säkert att den körde för fort.
Om det inte fanns nånstans för dig att svänga av, fanns det heller ingenstans för lastbilen att stanna. Att den svängde av på första avfarten till en mack tyder på att chauffören ville stanna och ha rast. Om man kör över tiden om så bara med en minut, kan man få böter om polisen gör en kontroll.
Detta är alltså en verklighetsförankrad förklaring (till skillnad från personen ovan).
Om schemat va tajt borde chauffören stannat för rast i godare tid istället för att förlita sig på att det är fri väg.
Obehagligt kan tyckas, men bara bita ihop och inte låta sig påverkas av hur andra beter sig i trafiken. Den enda man kan påverka är sig själv.
Mycket bra formulerat!
Men samtidigt en reflektion på varför det kanske händer olyckor när en person som haft körkort i 30år gråter efter ca 60min körning med lastbil bakom sig. Obs. Jag försöker inte förlöjliga någon utan lyfta tanken att vi är så olika i trafiken.
Mellan Kristinehamn och Mariestad finns flera möjligheter både för personbilen och lastbilen att stanna eller släppa förbi.
Jag brukar alltid råda att ta dom 15-20sekunderna att släppa förbi en lastbil, dom kanske precis har startat sitt körpass och ska köra 4,5tim. Dom kommer i värsta fall köra om där det kan bli riktigt tokigt, betänk att vi har mycket utländsk arbetskraft som sitter i bilarna i dag och dom kan inte alla vägar utantill. Återigen så försvarar jag inte lastbilschauffören men uppmanar till samarbete i trafiken.
Återigen lyfter jag kalibrering av hastighetsmätare. Lastbilar kalibreras vartannat år, personbil engång vid leverans och sedan kanske man bytt däck och hjul på det. VAG koncernen Audi Skoda VW visar ibland 6-7km/h fel. Då kan det vara frustrerande för en chaufför som inte hinner fram till en kund som stänger 16:00

Tänk lite åt varandra, påverka din körning inte någon annans.
Camilla 2024-01-13 14:20 ! Citera #
Gjorde precis samma resa o upplevelse igår. En långtradare som blinkar som en dåre och när jag svängde efter typ 20 minuter slängde han sig på tutan som en besatt.
Jag höll mina 80, många kameror och mycket möten. Inte läge att köra om.
Har också haft körkort en herrans massa år, snart 40 men aldrig upplevt en så obehaglig lastbilschaufför som lägger sig tätt, tätt bakom o bara idiotiskt visar att han/hon/hen inte vill ha andra trafikanter på vägarna.
Skiter fullständigt hur lastbilarnas hastighetssystem är kalibrerat för så där ser de bara till att orsaka olyckor. Fy f-n!
Eftersom jag tidigare blivit påkörd av en polack som inte stannade vid stopp och kombin blev som ett dragspel och hundstackaren fick sitt livs chock så kan jag inte acceptera ett sånt beteende i trafiken!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 20:10
4
I går 17:36
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo