Start > Körkortsforum > Långtradare tutar blinkar med …

Långtradare tutar blinkar med helljuset bakom mig trots att jag håller hastigheten

Björn He I går 22:51 ! Citera #
Gäst 2023-11-13
Jag råder dig att nästa gång försöka köra in på en parkeringsficka omgående. Dessa ”lastbilschaufförer” är inga truckers och är helt livsfarliga i trafiken. En Trucker vet att man ”tjänar” 50 sek/mil om man kör 90 istället för 80, kör man på så små marginaler så har man fel planering och kan söka sig efter andra jobb. Detta som du beskriver är typiskt för en del utländska ”chaufförer” eller en del nyexaminerade körkortstagare som saknar konsekvens tänk och förståelse för risker i trafiken..
I Tyskland, och säkert även de flesta andra europeiska länder, får en lastbil inte köras fortare än 80 km/tim alls; Sverige är ett av få länder som undantagsvis tillåter en tung lastbil att köras i högst 90 km/tim på motorväg och motortrafikled, dock inte med tillkopplat släpfordon.
Tunga lastbilar måste enligt internationell lag vara utrustad med en teknisk hastighetsspärr som hindrar fordonet från att uppnå en hastighet högre än 90 km/tim - men det tillåter inte en lastbilsförare att köra i 90 på en landsväg; de flesta landsvägar i Sverige är numera 80-vägar.

Det var dock konstigt att man, innan Sveriges inträde i EU 1995, hade 70-gräns för tung lastbil liksom för motordrivet fordon med en tillkopplad släpvagn; 1995 höjdes 70-gränsen till 80, men man borde väl ha kunnat ha 80-gräns redan 1967.

Senaste foruminläggen

Ladda ner Teoribok 2025 gratis

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken
Tryckt version (569 sidor):
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Gratis körkortsfrågor