Hej!
Var ute för en mycket otrevlig händelse ikväll. Åkte mellan Kristinehamn och Mariestad det var mörkt . Denna vägen är smal landsväg med mycket skog på sidorna och på vissa sträckor inget viltstängsel. Jag ligger med personbil och kör i laglig hastighet 80 km/tim,( det är dessutom många fartkameror denna sträcka.) En tung långtradare kör ikapp mig och ligger och pressar på ca 3 m bakom mig trots att jag håller rätt hastighet. Efter ett tag blinkar den med helljus och efter ett tag tutar den på mig.
Jag ligger kvar och kör i den hastighet som är och försöker hålla mig lugn. Dennfortsättwr att pressa på och blinkar och tutar med jämna mellan rum utan att göra sken av att köra om. Jag tycker det är mycket obehagligt eftersom det är mörkt och jag inte har någon möjlighet att köra av vägen och stanna när den ligger så nära. Efter 1 timmes mardrömsförlust är jag nästan framme vid E20 mot Mariestad och kommer till en järnvägsövergång som de byggt om och det är fartkamera och även varningsskyltar, jag saktar ner till 70km /tim, då lägger sig chauffören på tutan och tutar och blinkar som en galning.
När jag kommer ut på E20 så kör den av
till första macken mot Mariestad och jag kan andas ut, gråter i bilen av lättnad.
Detta var en fruktansvärd upplevelse! Jag har haft körkort i 30 år men jag tänker på om det varit en ung person med nytt körkort som varit i mitt ställe.
Får långtradarchaufförer bete sig på detta viset i trafiken? Så vårdslöst beteende.