Jag tog mitt körkort idag som privatist på första försöket, körde upp i Farsta! Körde till Skarpnäck och tillbaka till trafikverket! Se till att köra alla rutter dom har i Farsta och se till att vara färdigutbildad när du gör uppkörningen så kommer det gå hur lätt som helst!
Man kan väl få godkänt på första försöket i Farsta om man bara har riktig tur. Min gamla skolkamrat Anton berättade, när vi träffades under högskoleprovet, att han klarade uppkörningen på första försöket, och han körde upp i Farsta, men hans kamrat klarade dock på andra, efter att ha blivit kuggad på första då han av konstig orsak körde mot enkelriktad trafik.
Jag hade säkert också kört upp i Farsta om jag bara hade fått tag på en ledig tid för körprov som passade mig i Farsta, men nu fanns det tydligen ingen alls i Storstockholm, för hela Storstockholm var så gott som fullbokat de närmaste veckorna, så jag fick helt enkelt boka i någon annan ledig uppkörningsort, och det blev väl av en slump Västerås. Men jag upplever att det verkar vara betydligt lättare att köra upp i Västerås än någon annan stans, i varje fall än i Stockholm/Södertälje; jag vet av erfarenhet att det är lättkörda och bra säkra vägar i Västerås, som underlättar möjligheten att få godkänt bara man ser till att anpassa sin hastighet och följa gällande trafikregler.
Västerås, med omkring 60 % av sina körprov godkända (varav dock cirka 58 % av kvinnornas mot cirka 55 % av männens), har till och med bättre statistik än Gävle, som liksom Stockholm/Södertälje verkar ha bland de sämsta resultaten, med enbart omkring 50 % godkända - men kvinnorna verkar klara sig betydligt bättre, med 56 % av sina körprov godkända jämfört med enbart 47 % av killarnas/männens.