Start > Körkortsforum > Uppkörning i Farsta på Onsdag

Uppkörning i Farsta på Onsdag

Körkortidag 2023-11-02 11:59 ! Citera #
Jag tog mitt körkort idag som privatist på första försöket, körde upp i Farsta! Körde till Skarpnäck och tillbaka till trafikverket! Se till att köra alla rutter dom har i Farsta och se till att vara färdigutbildad när du gör uppkörningen så kommer det gå hur lätt som helst!
Björn He 2023-11-04 05:59 ! Citera #
Körkortidag 2023-11-02
Jag tog mitt körkort idag som privatist på första försöket, körde upp i Farsta! Körde till Skarpnäck och tillbaka till trafikverket! Se till att köra alla rutter dom har i Farsta och se till att vara färdigutbildad när du gör uppkörningen så kommer det gå hur lätt som helst!
Man kan väl få godkänt på första försöket i Farsta om man bara har riktig tur. Min gamla skolkamrat Anton berättade, när vi träffades under högskoleprovet, att han klarade uppkörningen på första försöket, och han körde upp i Farsta, men hans kamrat klarade dock på andra, efter att ha blivit kuggad på första då han av konstig orsak körde mot enkelriktad trafik.
Jag hade säkert också kört upp i Farsta om jag bara hade fått tag på en ledig tid för körprov som passade mig i Farsta, men nu fanns det tydligen ingen alls i Storstockholm, för hela Storstockholm var så gott som fullbokat de närmaste veckorna, så jag fick helt enkelt boka i någon annan ledig uppkörningsort, och det blev väl av en slump Västerås. Men jag upplever att det verkar vara betydligt lättare att köra upp i Västerås än någon annan stans, i varje fall än i Stockholm/Södertälje; jag vet av erfarenhet att det är lättkörda och bra säkra vägar i Västerås, som underlättar möjligheten att få godkänt bara man ser till att anpassa sin hastighet och följa gällande trafikregler.
Västerås, med omkring 60 % av sina körprov godkända (varav dock cirka 58 % av kvinnornas mot cirka 55 % av männens), har till och med bättre statistik än Gävle, som liksom Stockholm/Södertälje verkar ha bland de sämsta resultaten, med enbart omkring 50 % godkända - men kvinnorna verkar klara sig betydligt bättre, med 56 % av sina körprov godkända jämfört med enbart 47 % av killarnas/männens.
Gäst 2023-11-04 22:36 ! Citera #
Björn He 2023-11-04
Man kan väl få godkänt på första försöket i Farsta om man bara har riktig tur. Min gamla skolkamrat Anton berättade, när vi träffades under högskoleprovet, att han klarade uppkörningen på första försöket, och han körde upp i Farsta, men hans kamrat klarade dock på andra, efter att ha blivit kuggad på första då han av konstig orsak körde mot enkelriktad trafik.
Jag hade säkert också kört upp i Farsta om jag bara hade fått tag på en ledig tid för körprov som passade mig i Farsta, men nu fanns det tydligen ingen alls i Storstockholm, för hela Storstockholm var så gott som fullbokat de närmaste veckorna, så jag fick helt enkelt boka i någon annan ledig uppkörningsort, och det blev väl av en slump Västerås. Men jag upplever att det verkar vara betydligt lättare att köra upp i Västerås än någon annan stans, i varje fall än i Stockholm/Södertälje; jag vet av erfarenhet att det är lättkörda och bra säkra vägar i Västerås, som underlättar möjligheten att få godkänt bara man ser till att anpassa sin hastighet och följa gällande trafikregler.
Västerås, med omkring 60 % av sina körprov godkända (varav dock cirka 58 % av kvinnornas mot cirka 55 % av männens), har till och med bättre statistik än Gävle, som liksom Stockholm/Södertälje verkar ha bland de sämsta resultaten, med enbart omkring 50 % godkända - men kvinnorna verkar klara sig betydligt bättre, med 56 % av sina körprov godkända jämfört med enbart 47 % av killarnas/männens.
Vadå bara om man har riktig tur?

Det hänger på om man kan köra och kan reglerna.

Eller menar du att det enbart va otur att din kompis körde mot enkelriktat?
Jag gissar på att han inte såg skylten = kuggad
Björn He 2023-11-05 15:20 ! Citera #
Gäst 2023-11-04
Vadå bara om man har riktig tur?

Det hänger på om man kan köra och kan reglerna.

Eller menar du att det enbart va otur att din kompis körde mot enkelriktat?
Jag gissar på att han inte såg skylten = kuggad
Om jag skulle bli prövad på momentet vändning under en uppkörning, skulle jag då kuggas (för att inte ha följt trafikregler) om jag skulle få för mig att göra en U-sväng i en gatukorsning där vänstersväng är förbjuden? Skulle jag kuggas för det så skulle jag gärna vilja kontakta Trafikverket för att bestrida det och kräva ersättning för det kuggade körprovet.

Såvitt jag vet så är det INTE förbjudet enligt lag att vända i en gatukorsning där vänstersväng är förbjuden enligt vägmärke, det styrks av ett HD-fall från 2006, i vilket en taxiförare friades från böter för vänstersväng i en vägkorsning där vänstersväng är förbjuden. Enligt uppgifter hade taxiföraren icke svängt (vinkelrätt) åt vänster, utan snarare svängt 180 grader (för att byta färdriktning) och enligt HD:s bedömning kan förbud mot vänstersväng inte anses gälla även en så kallad U-sväng, med hänsyn till att U-sväng ej är detsamma som en sväng (vinkelrätt) åt vänster (eller åt höger i vänstertrafik); om en U-sväng ska vara förbjuden så måste det vara angivet på vägmärke att U-sväng är förbjuden, det räcker alltså inte enbart med ett vägmärke som anger att vänstersväng är förbjuden, och sålänge det inte anges på vägmärke att vändning är förbjuden så är det tillåtet enligt de generella trafikreglerna att vända på en väg, om det kan göras utan risk för fara eller onödigt hinder för andra fordon i fordonets färdriktning (före vändningen) och utan fara eller hinder för mötande trafik (som man har väjningsplikt mot när man svänger till vänster eller annars korsar den mötande trafikens sida av körbanan). När man vänder eller annars svänger till vänster så roterar man ju körriktningen på ett sånt sätt att den mötande trafiken närmar sig snett från höger framifrån, och i en sån situation gäller den så kallade högerregeln.
Gäst 2023-11-05 16:31 ! Citera #
Björn He 2023-11-05
Om jag skulle bli prövad på momentet vändning under en uppkörning, skulle jag då kuggas (för att inte ha följt trafikregler) om jag skulle få för mig att göra en U-sväng i en gatukorsning där vänstersväng är förbjuden? Skulle jag kuggas för det så skulle jag gärna vilja kontakta Trafikverket för att bestrida det och kräva ersättning för det kuggade körprovet.

Såvitt jag vet så är det INTE förbjudet enligt lag att vända i en gatukorsning där vänstersväng är förbjuden enligt vägmärke, det styrks av ett HD-fall från 2006, i vilket en taxiförare friades från böter för vänstersväng i en vägkorsning där vänstersväng är förbjuden. Enligt uppgifter hade taxiföraren icke svängt (vinkelrätt) åt vänster, utan snarare svängt 180 grader (för att byta färdriktning) och enligt HD:s bedömning kan förbud mot vänstersväng inte anses gälla även en så kallad U-sväng, med hänsyn till att U-sväng ej är detsamma som en sväng (vinkelrätt) åt vänster (eller åt höger i vänstertrafik); om en U-sväng ska vara förbjuden så måste det vara angivet på vägmärke att U-sväng är förbjuden, det räcker alltså inte enbart med ett vägmärke som anger att vänstersväng är förbjuden, och sålänge det inte anges på vägmärke att vändning är förbjuden så är det tillåtet enligt de generella trafikreglerna att vända på en väg, om det kan göras utan risk för fara eller onödigt hinder för andra fordon i fordonets färdriktning (före vändningen) och utan fara eller hinder för mötande trafik (som man har väjningsplikt mot när man svänger till vänster eller annars korsar den mötande trafikens sida av körbanan). När man vänder eller annars svänger till vänster så roterar man ju körriktningen på ett sånt sätt att den mötande trafiken närmar sig snett från höger framifrån, och i en sån situation gäller den så kallade högerregeln.
Vad har det du skrev med tur och att köra mot enkelriktat att göra?
Björn He 2023-12-14 18:28 ! Citera #
Någon kille som heter Jonathan, eller ”Jonte”, skrev för omkring 10-13 år sen att han blev kuggad på första försöket i Farsta, trots att han körde trafiksäkert, bara för att han stannade med motorn på före den där järnvägskorsningen intill korsningen Magelungsvägen/Fagersjövägen; han glömde väl att tänka på att stänga av motorn medan han stannar under tiden det är rött ljus och nedfällda bommar. Han kanske bedömde det som onödigt att stänga av motorn eftersom han antog att det bara skulle bli stopp en kort stund vid rött ljus och nedfällda bommar vid en järnvägskorsning, alltså om det bara tar en kort stund att stanna för nedfällda bommar så bör man inte behöva stänga av motorn medan man stannar, för man stänger ju normalt inte av motorn medan man stannar vid rött ljus.
På modernare bilar kan man dock hålla motorn avstängd medan man stannar för rött ljus, om man lägger växeln i neutralt läge och släpper kopplingen så fort man stannat vid rött; motorn sätts på igen när man trampar ned kopplingen för att lägga i startväxeln, men äldre bilar har däremot inte den funktionen så på älddre bilar bör man helst inte lägga växeln i neutralt läge medan man stannar vid rött ljus för det kan göra mer skada än nytta (och för övrigt tycker jag personligen att det är bättre att hålla bromspedalen nere med foten än att ha handbromsen ilagd medan man väntar på grönt ljus eftersom det är betydligt smidigare att starta om man trampar ned bromsen för att sen kunna släppa den samtidigt som man gasar iväg vid grönt).

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
8
I dag 20:00
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor