Start > Körkortsforum > Uppkörning i Farsta på Onsdag

Uppkörning i Farsta på Onsdag

Lucas 2023-10-22 20:44 ! Citera #
Hej allihopa,
Tänkte kolla och jag skulle få några tips eller saker jag bör veta innan jag kör upp i Farsta nu på Onsdag 25/10. Har kört väldigt mycket i Farsta, Haninge, Länna osv så kan områdena men vill se om det finns något jag bör veta eller tänka på?

//Lucas
gäst 2023-10-23 14:32 ! Citera #
Hej!

Det beror på vilket tid du har din uppkörning. Själv fick jag första gången köra mot Älvsjö. Där kuggade jag på järnvägskorsningen eftersom jag glömde kolla höger. Körde även för nära parkerade bilar som kommer strax efter järnvägskorsningen. Bilarna står parkerade ungefär 100-150 meter framåt så får du möte där sakta ner farten och närma dig försiktigt de parkerade bilarna om det inte finns en lucka att svänga in på. På min andra uppkörning fick jag även köra till Skarpnäck och allt kändes bra men blev tyvärr underkänd där också. Enligt instruktören körde jag för långsamt fast enligt mig körde jag långsamt på grund av risker jag såg.

Men som sagt beroende på vilken tid du har uppkörning är det som spelar stor roll för vart du får åka. Det sa iallafall min körskolelärare.

Lycka till!
Lucas 2023-10-24 06:57 ! Citera #
Jag har uppkörning klockan 10:00
Gäst 2023-10-24 08:05 ! Citera #
Körde upp ena gången klockan 10. Fick köra till Skarpnäck då.
Björn He 2023-10-24 14:25 ! Citera #
Jag vet inte exakt vad man ska tänka på i Farsta men något att tänka på är att anpassa sin hastighet på motorvägen. På den trefiliga motorvägssträckan mellan Farsta/Trångsund och Handen är det vanligt förekommande att bilister inte håller till höger trots påbudet att framföra ett fordon till höger i färdriktningen utan de kör i mittersta körfältet, trots att de varken kör om andra fordon eller ens kör i cirka 100 km/tim; innan år 2019 eller 2020 då hastighetsbegränsningen sänktes till 100 från 110 var det ännu vanligare förekommande att bilister körde i mittersta körfältet trots att de inte ens körde i 110 utan betydligt saktare, endast cirka 80-90 km/tim. I en sån situation är det lätt hänt att man kör om någon bilist i mittersta körfältet i högra filen om man inte är tillräckligt körvan, och att köra om på höger sida är icke tillåtet enligt lag; i Tyskland är det jättestrikt förbjudet att köra om på sidan mot vägkanten på motorväg, men det verkar inte vara lika strikt förbjudet i Sverige.

En kille som heter Alexander, som pluggade kinesiska på SU med mig för nio år sen, berättade en dag att han blev kuggad på första uppkörningsförsöket ”bara” med anledning av ett enda rätt lindrigt misstag, att när han körde på en trefilig 110-sträcka, antagligen den där trefiliga motorvägssträckan på Nynäsvägen, där han närmade sig en bilist som ”sniglade” i 80-90 km/tim i mittersta körfältet, då körde han om den där ”snigeln” i högra filen, och blev kuggad enbart med anledning av det där lilla misstaget. Han berättade att han fick godkänt på tredje försöket och han körde såvitt jag vet upp i Farsta alla tre gångerna. Han hade eventuellt haft större chans att få godkänt på första försöket om han hellre hade kört upp i exempelvis Västerås. Det verkar vara betydligt större chans att få godkänt i Västerås än i Stockholm/Södertälje eller någon annan uppkörningsort överhuvudtaget.

När man närmar sig en fordonsförare som kör ”för sakta” i mittersta körfältet, då måste man såvitt jag vet göra ett dubbelt körfältsbyte för att köra om honom i vänstra filen (i färdriktningen) och sedan återgå till högra körfältet så fort man avslutat sin omkörning. Trots att en som kör i mittersta körfältet inte följer trafikregler, som påbjuder en fordonsförare att hålla till höger (i sin färdriktning), så är det inte tillåtet att köra om på sidan närmast höger vägkant för om man gör det så gör man själv lika mycket fel som han som inte kör närmast vägkanten.
Jag tycker förresten att hastighetsbegränsningen på Nynäsvägen borde ha kunnat fortsätta vara 110 km/tim, men de beslutade tydligen omkring decennieskiftet 2020 att sänka den till 100. Det är märkligt nog bara tre påbjudna körfält (för fordon som färdas i samma färdriktning) mellan Trångsund och Handen medan Nynäsvägen i övrigt bara har två körfält.
Gäst 2023-10-24 23:11 ! Citera #
Björn He 2023-10-24
Jag vet inte exakt vad man ska tänka på i Farsta men något att tänka på är att anpassa sin hastighet på motorvägen. På den trefiliga motorvägssträckan mellan Farsta/Trångsund och Handen är det vanligt förekommande att bilister inte håller till höger trots påbudet att framföra ett fordon till höger i färdriktningen utan de kör i mittersta körfältet, trots att de varken kör om andra fordon eller ens kör i cirka 100 km/tim; innan år 2019 eller 2020 då hastighetsbegränsningen sänktes till 100 från 110 var det ännu vanligare förekommande att bilister körde i mittersta körfältet trots att de inte ens körde i 110 utan betydligt saktare, endast cirka 80-90 km/tim. I en sån situation är det lätt hänt att man kör om någon bilist i mittersta körfältet i högra filen om man inte är tillräckligt körvan, och att köra om på höger sida är icke tillåtet enligt lag; i Tyskland är det jättestrikt förbjudet att köra om på sidan mot vägkanten på motorväg, men det verkar inte vara lika strikt förbjudet i Sverige.

En kille som heter Alexander, som pluggade kinesiska på SU med mig för nio år sen, berättade en dag att han blev kuggad på första uppkörningsförsöket ”bara” med anledning av ett enda rätt lindrigt misstag, att när han körde på en trefilig 110-sträcka, antagligen den där trefiliga motorvägssträckan på Nynäsvägen, där han närmade sig en bilist som ”sniglade” i 80-90 km/tim i mittersta körfältet, då körde han om den där ”snigeln” i högra filen, och blev kuggad enbart med anledning av det där lilla misstaget. Han berättade att han fick godkänt på tredje försöket och han körde såvitt jag vet upp i Farsta alla tre gångerna. Han hade eventuellt haft större chans att få godkänt på första försöket om han hellre hade kört upp i exempelvis Västerås. Det verkar vara betydligt större chans att få godkänt i Västerås än i Stockholm/Södertälje eller någon annan uppkörningsort överhuvudtaget.

När man närmar sig en fordonsförare som kör ”för sakta” i mittersta körfältet, då måste man såvitt jag vet göra ett dubbelt körfältsbyte för att köra om honom i vänstra filen (i färdriktningen) och sedan återgå till högra körfältet så fort man avslutat sin omkörning. Trots att en som kör i mittersta körfältet inte följer trafikregler, som påbjuder en fordonsförare att hålla till höger (i sin färdriktning), så är det inte tillåtet att köra om på sidan närmast höger vägkant för om man gör det så gör man själv lika mycket fel som han som inte kör närmast vägkanten.
Jag tycker förresten att hastighetsbegränsningen på Nynäsvägen borde ha kunnat fortsätta vara 110 km/tim, men de beslutade tydligen omkring decennieskiftet 2020 att sänka den till 100. Det är märkligt nog bara tre påbjudna körfält (för fordon som färdas i samma färdriktning) mellan Trångsund och Handen medan Nynäsvägen i övrigt bara har två körfält.
Det är inget ”litet” misstag att köra om på höger sida om hastighetsgränsen är över 70 så helt korrekt kugg.
Björn He 2023-10-25 10:30 ! Citera #
Gäst 2023-10-24
Det är inget ”litet” misstag att köra om på höger sida om hastighetsgränsen är över 70 så helt korrekt kugg.
Jag körde faktiskt om på höger sida av en rad av bilar som körde långsammare än 90 km/tim i det näst högra körfältet på E4/E20 söderut mellan Trafikplats Västberga och Trafikplats Bredäng, där det är fyra påbjudna körfält och där hastighetsbegränsningen var 90 km/tim förr (men nu sänkt till 80). Men jag började faktiskt att ångra det när Alex berättade att han blev kuggad bara för att han körde om på höger sida på uppkörningen. Jag hade säkert riskerat böter för det, men däremot ingen körkortsåterkallelse, men trots att det säkert inte kan ge körkortsåterkallelse så har jag ändå lärt mig av det och sett till att inte upprepa det. När jag kör på Nynäsvägen där bilister ofta kör för ”sakta” i mittersta körfältet så brukar jag se till att i god tid placera mig i vänstra körfältet, och det måste jag oftast göra redan innan början på trefältssträckan eftersom bilister redan där börjar att köra så sakta att jag som försöker hålla högsta tillåtna hastigheten måste köra om dem för att undvika kollision. Oftast måste jag hålla ut till vänster nästan hela vägen fram till slutet på trefältssträckan, vid avfarten mot Handen där höger körfält blir avfartsfält, men det jobbiga med det är ju att jag måste göra dubbelt körfältsbyte tillbaka till höger om jag ska köra av just där.

Jag tycker dock personligen att trefältssträckan på Nynäsvägen borde kunna vara anpassad, med avfartsvägvisare som är uppsatt omedelbart efter varje avfart och som upplyser om vilka färdmål nästkommande avfart leder till, för hade det varit avfartsvägvisare omedelbart efter varje motorvägsavfart så hade det väl varit okej att köra om ”mittfilsåkare” på höger sida, trots högre hastighetsbegränsning än 70 km/tim, eftersom höger och vänster körfält i så fall haft olika färdmål enligt vägvisare (som anger att vänster körfält bara leder rakt fram medan höger körfält leder antingen rakt fram eller höger av motorvägen). Att behöva göra dubbelt körfältsbyte för att köra om en långsammare fordonsförare i mittersta körfältet på sidan mot mötande trafik, istället för att bara stanna kvar i höger körfält och passera på sidan mot vägkanten, kan faktiskt göra mer onytta än nytta.

Lillasyster berättade förresten i höst förra året att hon blev kuggad på andra uppkörningsförsöket, jag vet inte varför men på första försöket kuggades hon bara för ett enda misstag, att hon höll ut till vänster vägkant istället för mitten av körbanan när hon skulle svänga vänster; hon blev tydligen så nervös att hon fick för sig att köra som om vägen vore enkelriktad. Hon körde såvitt jag vet i Farsta båda gångerna.
Björn He 2023-10-25 12:54 ! Citera #
Gäst 2023-10-24
Det är inget ”litet” misstag att köra om på höger sida om hastighetsgränsen är över 70 så helt korrekt kugg.
Jag vet inte exakt varför inte det är tillåtet att köra om på sidan mot vägkanten på en körbana med minst två påbjudna körfält för trafik i fordonets färdriktning, utom när hastighetsbegränsningen är högst 70 km/tim eller annars när det är tät köbildning och/eller de olika körfälten leder till olika destinationer enligt körfältsvägvisare, men någon snubbe skrev på Facebook för några år sedan att det främst är för att den så kallade dolda vinkeln är större på sidan mot vägkanten än mot sidan närmast mötande trafik, och en fordonsförare som försöker köra om närmast vägkanten bedöms utgöra en stor trafiksäkerhetsrisk med tanke på risken för en kollision vid ett körfältsbyte som kan ge mycket förödande följder framförallt i högre hastighet.
I Sverige verkar det inte vara jättestrikt förbjudet att köra om ett fordon i körfält till vänster i högra filen men i Tyskland är det däremot jättestrikt förbjudet att köra om närmast vägkanten på Autobahn. Det är antagligen strikt förbjudet även i Storbritannien att köra om närmast vägkanten (som där är vänster sida eftersom det är vänstertrafik där).

Det förekommer dock tydligen ändå ofta att fordonsförare kör om till höger på trefältiga motorvägsbanor men det innebär inte att det är tillåtet enligt lag att göra det, för det är ju tydligen inte tillåtet (utom när högsta tillåtna hastigheten är högst 70 km/tim eller när höger körfält leder till annat färdmål enligt vägvisare).
Gäst 2023-10-25 17:13 ! Citera #
Hur gick det?
Lucas 2023-10-27 07:34 ! Citera #
Gäst 2023-10-25
Hur gick det?
Jag klarade det utan anmärkning och helt utan körskola!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov