Start > Körkortsforum > Allt behöver inte vara perfekt

Allt behöver inte vara perfekt

Björn He 2023-09-14 22:49 ! Citera #
Gäst 2023-09-14
Jag tycker följande:

Hindra andra i trafiken, särskilt så andra får bromsa på landsväg = kugg direkt

Komplettera kugg på körskola = riktigt dålig idé!
Vem var det då som föreslog att man skulle få komplettera kuggat körprov hos trafikskola istället för att göra ett helt nytt körprov?
Hade jag fått komplettera första uppkörningen hos en trafikskola hemma i Stockholm alternativt i Västerås där jag körde upp så skulle jag aldrig ha varit i Lidköping, som är en av de sämsta uppkörningsorterna med tanke på de dåliga vägarna där; i Västerås är det nästan ingen sån hårt trafikerad landsväg som jag fick köra på i Lidköping, som jag blev kuggad på, och knappast i Stockholm heller för den delen.
Hade jag återvänt till Lidköping nu för att testköra landsväg, som på uppkörningen, så skulle väl jag mest sannolikt göra om vad jag gjorde då, alltså köra in på landsvägen på ett sätt som tvingar nån förare som närmar sig att bromsa; det gick knappast att köra in utan att bromsa med någon med tanke på hur hårt trafikerad landsvägen var, och jag kunde väl inte bara stå still vid landsvägskorsningen hur länge som helst, det vore mycket säkrare att köra där om det hade byggts en rondell/planskild korsning där, och att lura in en elev på en sån landsväg som är lätt att bli kuggad på är bara fubb av inspektören, det är dessutom rätt orättvist ovänliga fasoner att påstå att det är ”ett av de vanligaste felen som leder till kuggning”.
Om jag vore politiker så skulle jag utan tveka besluta om att lägga ned all förarprovsverksamhet i en skitstad som Lidköping, den kan hellre flyttas helt till Skövde som verkar ha säkrare vägar som är lättare att köra upp på.
Lyckligtvis var jag i Västerås på tredje försöket, inte i Lidköping, hade jag åkt tillbaka dit så hade jag mest sannolikt varit kuggad på tredje körprovet också.

En gång när jag prövade landsvägskörning hemma i Stockholm, på länsväg 259 utanför Haninge, så råkade jag faktiskt hindra en långtradare som just närmade sig korsningen där jag körde in, jag såg inte riktigt den där långtradaren men det blev lyckligtvis ingen katastrof tack vare att lastbilsföraren hann uppmärksamma mig i tid och var beredd att bromsa precis i tid bakom min bil för att undvika påkörning; om jag inte vore beredd att bromsa för någon som kör i vägen för mig så skulle väl jag ha kört på den, och det får väl inte hända på ett körprov för då kommer väl inspektören att ingripa genom att bromsa (=kuggad)?!
Hade jag verkligen blivit stoppad och fått böter för brott mot trafikförordningen (missat väjningsplikt) om det vore ett polisfordon jag råkade hindra och bromsa ned, eller hade polisen bara glömt det och låtit mig köra vidare? Jag frågar för att jag blev kuggad på andra försöket bara för att jag ”råkade” göra nåt sånt vid infart på landsväg.
Björn He 2023-09-15 13:23 ! Citera #
Om det ska bli kuggning på uppkörningen på att köra in på en landsväg/annan huvudled så att man bromsar ned fordon som färdas där, ska det då bli körkortsåterkallelse på det också då, om man mot förmodan kör så efter att ha fått körkort?

Lyckligtvis blev jag inte påkörd bakifrån den där gången när jag provkörde landsväg på läns-259 utanför Haninge, där jag körde in på landsvägen samtidigt som en långtradare just närmade sig korsningen i cirka 70-80 km/tim. Jag hade säkert stått still tills jag släppt förbi den där långtradaren om jag hade sett den men nu råkade jag av någon orsak missa den. Lastbilschauffören var lyckligtvis nu tillräckligt uppmärksam på att jag just körde in på landsvägen, och tillräckligt beredd att bromsa, och han hann bromsa precis i tid bakom min bil - men han kunde väl lika gärna bara ha kört på min bil och begärt ersättning för lastbilens skador från min försäkring?!
Att se till att bromsa i tid för någon som utgör ett hinder, oavsett om den gjort ”rätt” eller ”fel”, det handlar väl om att iaktta särskild omsorg och varsamhet för att undvika trafikolyckor, det är man ändå skyldig att göra i trafiken enligt paragraf 1 i Trafikförordningen.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 19:00
2
I går 13:05
3
I går 09:11
8
2024-07-25 12:47
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor