Om man råkar köra igenom en bussfil?
Hej.
Skulle ut och köra i storstaden för första gången ensam och råkade då köra rakt igenom en bussfil. Början av vägen var som en vanlig fil och sen plötsligt byttes det till en bussfil och jag visste inte vad jag skulle göra. Det låg en buss bakom mig också så jag fortsatte bara att försiktigt köra igenom till en korsning och svänga av där. Jag hann inte svänga av innan pga att den där bussen låg precis bakom mig.
Det stod en skylt om att området övervakas av polisen. Kan de ta mitt körkort pga detta? Eftersom jag är på prövotid. Jag vet att jag körde fel men kan man förstå att det var ett ”sånt som händer” misstag eller?
Ingen trafikpolis uppmärksammade väl på plats dig körande i ett kollektivkörfält, då kan du i regel inte få böter på att inte ha följt trafikregler, det spelar ingen roll om något vittne filmat dig och lämnat in det till polisen. I en trafiksituation som denna så var det trots allt en fördel för den bakomvarande bussen att du inte försökte byta körfält före början på kollektivkörfältet, eftersom du då hade behövt sänka hastigheten för att kunna byta körfält trafiksäkert, och därigenom tvingat bussen att bromsa kraftigt. Bussar vill helst av allt slippa onödiga stopp eller bromsningar, för att kunna hålla sin tidtabell; en gång när det var köbildning vid en cirkulationsplats så fick bussföraren för sig att köra rakt åt vänster vid rondellen istället för att köra höger och ett trekvarts varv runt rondellen, just för att kunna komma förbi köbildningen.
Det är trots allt inte tillåtet att köra i ett kollektivkörfält (utom för bussar i linjetrafik). När ett normalt körfält upphör och övergår till kollektivkörfält så är man skyldig att uppmärksamma det i god tid och planera och anpassa sin körning för att kunna byta körfält före början på kollektivkörfältet, om man kör i det körfält som är på väg att bli kollektivkörfält.
Jag tror inte det kan bli körkortsåterkallelse, men däremot böter, på att köra i ett kollektivkörfält trots att man inte får köra där. Enligt Trafikförordningen får endast bussar i linjetrafik färdas i ett kollektivkörfält, och även cyklister och förare av moped klass II om körfältet är beläget till höger i färdriktningen (utom i de fall en tilläggstavla anger att ej cykel och moped är tillåtna); även taxi får köras i ett kollektivkörfält om det är föreskrivet i kommunala föreskrifter att taxi får köras i kollektivkörfält, men det kräver i regel att en tilläggstavla under kollektivkörfältsmärket talar om att kollektivkörfältet ”gäller även taxi”.
Senaste foruminläggen
Rubrik