Start > Körkortsforum > Heldragen linje

Heldragen linje

Gäst 2023-08-02 12:27 ! Citera #
Hej!
Ni som kör med trafikskolan vad säger er handledare om :
Motorbroms ? ska man växlar ner samtidigt som man släpper gasen och hastigheten sänks?

Om man av mistag hamnar i en bussfil och vill byta körfil men det är en heldragen linje mellan bussfil och den vanliga fil. Ska man ändå byta och göra 2 mistag eller stanna kvar i bussfil ändå?

Tack
Gäst 2023-08-02 16:16 ! Citera #
Hmm svårt, tycker det beror på varför linjen är heldragen. Är det av säkerhetsskäl? Stanna i så fall, är det bara allmänt heldraget, kanske byta.
Björn He 2023-08-03 16:58 ! Citera #
Gäst 2023-08-02
Hej!
Ni som kör med trafikskolan vad säger er handledare om :
Motorbroms ? ska man växlar ner samtidigt som man släpper gasen och hastigheten sänks?

Om man av mistag hamnar i en bussfil och vill byta körfil men det är en heldragen linje mellan bussfil och den vanliga fil. Ska man ändå byta och göra 2 mistag eller stanna kvar i bussfil ändå?

Tack
På manuellt växlade bilar kan man normalt köra på växel 4 i en hastighet omkring 50 km/tim, eller på bensindriven bil även redan i 40 km/tim, men om man tvingas sänka hastigheten av någon orsak så måste man ju naturligtvis växla ned, till 2:an om hastigheten sänks till cirka 20-25 km/tim, fast på bensinbil är det möjligt att köra på 3:an i 30 km/tim.

Vad gäller kollektivkörfält så ska man se till att i god tid uppmärksamma när ett körfält upphör och övergår till ett kollektivkörfält, och i god tid planera körningen så att man kan byta körfält i god tid före början av kollektivkörfältet (om man kör i det körfält som kommer att övergå till ett körfält för bussar). Då undviker man risken att köra in i ett kollektivkörfält av misstag. Om man mot förmodan kört in i ett kollektivkörfält, trots att det inte är tillåtet (för andra fordon än bussar i linjetrafik) att köra där, då gör man lika mycket fel om man byter körfält trots heldragen linje mellan kollektivkörfältet och det normala körfältet, som om man kör vidare i kollektivkörfältet; nu vet jag inte varför vissa kollektivkörfält har heldragen linje istället för streckad linje som åtskiljer det från det normala körfältet, men det måste ha varit tänkt att en buss i linjetrafik skall köra in i kollektivkörfältet där det börjar och att övriga fordon ska ”hindras” från att byta från normala körfältet till bussfältet, som de dock ”hindras” från även om det är streckad linje eftersom det alldeles oavsett är förbjudet för övriga fordon att köra i bussens körfält.
Dock förekommer det kanske ändå att exempelvis transportbilar kör ”olovligt” i kollektivkörfält. Transportkillarna vet säkert att de inte får köra i ”bussfilen” enligt lag, men de anser sig tvungna att göra det om det exempelvis är köbildning samtidigt som de har bråttom och måste hålla körschemat, framförallt om de transporterar livsviktiga leveranser som medicin till apotek, som bara absolut måste levereras till apoteket eller sjukhuset i tid, annars riskerar ju en patient som beställt medicinen vid den tiden att bli utan medicin, med risk för sin hälsa/sitt liv. (Personligen anser jag att trafikpolisen bör vara skyldiga att ta hänsyn till särskilda varutransporter som har ett pressat körschema att hålla. Det är väl ändå tillåtet för utryckningsfordon att köra i ”bussfilen” för att kunna komma fram vid köbildning, då borde väl samma regler gälla för vissa särskilda varutransporter med pressat körschema att hålla.)
Gäst 2023-08-21 11:19 ! Citera #
OM du råkar hamna i bussfilen så ska du ändå inte dra över heldragen linje.
Heldagen linje får bara köras över vid hinder, och då ska det ske under kortast möjliga tid. Inte för att du klantade dig och tog fel väg. (Om en buss stannar dåligt så att den blockerar när folk ska stiga på räknas inte som hinder. Utan då får du gott stanna bakom bussen och vänta tills den kör iväg, med hinder menar jag t.ex nån klantskalle som ställer en container dåligt eller en trasig bil, eller vägarbete, dock noga att du följer instruktioner av
Polis (viktigaste)>Vägarbetare/Kö personen>Trafiksignal>Skyltar>Regler vid vägarbete och i övrigt.

Du får ju ändå skiten för att du är i bussfilen, så riktigt dumt att göra sig skyldig till två trafikbrott på samma gång.
Kör klart i bussfilen tills du lämpligast kan byta till vanlig fil. Så gjorde jag en gång i Stockholm.

Att man råkar hamna i bussfilen (alltså nu snackar jag genuint) tyder på stress och dålig planering (vilket var i alla fall vad som hände för mig), kör med mindre fart så du hinner med och titta långt fram nästa gång.
Björn He 2023-08-21 22:17 ! Citera #
Jag tycker trots allt att vissa transportbilar bör tillåtas att köra i kollektivkörfält, när det ändå är tillåtet för utryckningsfordon.
Polisen borde vara skyldiga att visa hänsyn till att transportbilar är tvungna att hålla sina körtider, framförallt om de kör livsviktiga leveranser som läkemedel.
När jag var på studiebesök på en transportfirma så sa killen där att man ska köra i kollektivkörfältet för att kunna komma fram så snabbt som möjligt, om man fastnar i köbildning samtidigt som man har bråttom p.g.a. ett körschema som måste hållas; enligt lag får man inte köra i ”bussfilen” men det är nödvändigt att göra det ändå, för att undvika försening p.g.a. köbildning, för om en leverans av läkemedel inte kommer fram till apoteket eller sjukhuset i tid (p.g.a. köbildning) så riskerar en patient som beställt medicinen att bli utan medicin - med risk för sin hälsa.
Björn He 2023-08-24 00:12 ! Citera #
Gäst 2023-08-21
OM du råkar hamna i bussfilen så ska du ändå inte dra över heldragen linje.
Heldagen linje får bara köras över vid hinder, och då ska det ske under kortast möjliga tid. Inte för att du klantade dig och tog fel väg. (Om en buss stannar dåligt så att den blockerar när folk ska stiga på räknas inte som hinder. Utan då får du gott stanna bakom bussen och vänta tills den kör iväg, med hinder menar jag t.ex nån klantskalle som ställer en container dåligt eller en trasig bil, eller vägarbete, dock noga att du följer instruktioner av
Polis (viktigaste)>Vägarbetare/Kö personen>Trafiksignal>Skyltar>Regler vid vägarbete och i övrigt.

Du får ju ändå skiten för att du är i bussfilen, så riktigt dumt att göra sig skyldig till två trafikbrott på samma gång.
Kör klart i bussfilen tills du lämpligast kan byta till vanlig fil. Så gjorde jag en gång i Stockholm.

Att man råkar hamna i bussfilen (alltså nu snackar jag genuint) tyder på stress och dålig planering (vilket var i alla fall vad som hände för mig), kör med mindre fart så du hinner med och titta långt fram nästa gång.
Jag vill minnas att jag råkade köra in i kollektivkörfältet (av misstag) nån gång när jag var 19 år och körde ut på Nynäsvägen i riktning mot Stockholm city från trafikplats Gubbängen. Jag var inte så jätteuppmärksam på att påfarten där är orimligt dåligt byggd, med en refug där bussar i linjetrafik ska köra på höger sida av refugen, där kollektivkörfältet börjar, medan övriga fordon däremot påbjuds att köra till vänster om refugen, och då ska köra ut på Nynäsvägens högra körfält inom en jättekort påfartssträcka; vid såna här påfarter ska det anser jag finnas ett accelerationsfält av tillfredsställande längd, för att ge inkommande fordon god tid på sig att accelerera och sedan genom körfältsbyte köra in på själva motorvägen/motortrafikleden (från påfartskörfältet).
Jag var väl inte så van att se att det var kollektivkörfält till höger om refugen, och jag tyckte det kändes säkrare att bara köra på via kollektivkörfältet och sedan byta körfält - över spärrlinjen som åtskiljer kollektivkörfältet från det högra ”normala” körfältet. Här borde man faktiskt tänka på att bygga och strukturera vägen bättre - och det är dessutom orimligt att ha spärrlinje mellan ett normalt körfält och ett kollektivkörfält, körfältslinjen borde helst vara streckad så att exempelvis taxibilar (som oftast får köras i kollektivkörfält) har möjlighet att byta till kollektivkörfältet i händelse att de fastnar i köbildning.
Personligen tycker jag att det inte borde behövas kollektivkörfält på Nynäsvägen; det hade väl inte behövt köras så mycket bussar (som nu) mellan Stockholm och Tyresö, Haninge eller Nynäshamn om bara tunnelbanan hade varit utbyggd till Tyresö, Haninge, m.m., Gröna linjen som nu har ändstation vid Farsta strand borde faktiskt kunna byggas vidare ända till Nynäshamn, och därmed ersätta pendeltågen på nuvarande Nynäsbanan, och likaså Skarpnäcksgrenen borde ju kunna byggas vidare till Tyresö, och eventuellt vidare söderut mot Brandbergen och ansluta till Nynäsbanan vid Haninge centrum.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 01:25
3
I går 19:46
3
2024-12-24 17:27
10
2024-12-23 19:48

Teoribok 2025

Körkortsboken
Finns som gratis PDF (367 sidor) och tryckt version (569 sidor)
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Teoriprov, gratis demo