Hej!
Ni som kör med trafikskolan vad säger er handledare om :
Motorbroms ? ska man växlar ner samtidigt som man släpper gasen och hastigheten sänks?
Om man av mistag hamnar i en bussfil och vill byta körfil men det är en heldragen linje mellan bussfil och den vanliga fil. Ska man ändå byta och göra 2 mistag eller stanna kvar i bussfil ändå?
Tack
På manuellt växlade bilar kan man normalt köra på växel 4 i en hastighet omkring 50 km/tim, eller på bensindriven bil även redan i 40 km/tim, men om man tvingas sänka hastigheten av någon orsak så måste man ju naturligtvis växla ned, till 2:an om hastigheten sänks till cirka 20-25 km/tim, fast på bensinbil är det möjligt att köra på 3:an i 30 km/tim.
Vad gäller kollektivkörfält så ska man se till att i god tid uppmärksamma när ett körfält upphör och övergår till ett kollektivkörfält, och i god tid planera körningen så att man kan byta körfält i god tid före början av kollektivkörfältet (om man kör i det körfält som kommer att övergå till ett körfält för bussar). Då undviker man risken att köra in i ett kollektivkörfält av misstag. Om man mot förmodan kört in i ett kollektivkörfält, trots att det inte är tillåtet (för andra fordon än bussar i linjetrafik) att köra där, då gör man lika mycket fel om man byter körfält trots heldragen linje mellan kollektivkörfältet och det normala körfältet, som om man kör vidare i kollektivkörfältet; nu vet jag inte varför vissa kollektivkörfält har heldragen linje istället för streckad linje som åtskiljer det från det normala körfältet, men det måste ha varit tänkt att en buss i linjetrafik skall köra in i kollektivkörfältet där det börjar och att övriga fordon ska ”hindras” från att byta från normala körfältet till bussfältet, som de dock ”hindras” från även om det är streckad linje eftersom det alldeles oavsett är förbjudet för övriga fordon att köra i bussens körfält.
Dock förekommer det kanske ändå att exempelvis transportbilar kör ”olovligt” i kollektivkörfält. Transportkillarna vet säkert att de inte får köra i ”bussfilen” enligt lag, men de anser sig tvungna att göra det om det exempelvis är köbildning samtidigt som de har bråttom och måste hålla körschemat, framförallt om de transporterar livsviktiga leveranser som medicin till apotek, som bara absolut måste levereras till apoteket eller sjukhuset i tid, annars riskerar ju en patient som beställt medicinen vid den tiden att bli utan medicin, med risk för sin hälsa/sitt liv. (Personligen anser jag att trafikpolisen bör vara skyldiga att ta hänsyn till särskilda varutransporter som har ett pressat körschema att hålla. Det är väl ändå tillåtet för utryckningsfordon att köra i ”bussfilen” för att kunna komma fram vid köbildning, då borde väl samma regler gälla för vissa särskilda varutransporter med pressat körschema att hålla.)