Start > Körkortsforum > Köra med körförbud? Panik!

Köra med körförbud? Panik!

Stressad 2023-07-31 11:48 ! Citera #
Hej!
”Min” (mammas) bil har körförbud från och med idag (ska besiktigas imorgon) men jag måste åka till min morfar, han har ramlat och ligger inlagd på sjukhus i en annan stad. Han har cancer och är svårt sjuk och jag kan inte bara sitta här hemma om han skulle bli sämre. Jag måste dit ifall att det skulle vara allvarligt.
Mamma och pappa är redan där med deras andra bil.

Kan jag bli av med körkortet ifall någon tar mig? Jag har inga andra möjligheter att ta mig dit. Och den fick körförbud idag.

Bilen är skriven i min mammas namn. Jag står inte registrerad på den eftersom det är hennes bil, som jag fått låna. Men jag är på prövotid så jag blir ändå orolig. Vad kan hända om jag blir stoppad? En bot kan det vara värt men jag vill ogärna bli av med körkortet.
Björn He 2023-07-31 22:04 ! Citera #
Stressad 2023-07-31
Hej!
”Min” (mammas) bil har körförbud från och med idag (ska besiktigas imorgon) men jag måste åka till min morfar, han har ramlat och ligger inlagd på sjukhus i en annan stad. Han har cancer och är svårt sjuk och jag kan inte bara sitta här hemma om han skulle bli sämre. Jag måste dit ifall att det skulle vara allvarligt.
Mamma och pappa är redan där med deras andra bil.

Kan jag bli av med körkortet ifall någon tar mig? Jag har inga andra möjligheter att ta mig dit. Och den fick körförbud idag.

Bilen är skriven i min mammas namn. Jag står inte registrerad på den eftersom det är hennes bil, som jag fått låna. Men jag är på prövotid så jag blir ändå orolig. Vad kan hända om jag blir stoppad? En bot kan det vara värt men jag vill ogärna bli av med körkortet.
Jag tror inte körning med bil med körförbud kan ge återkallat körkort, men du riskerar naturligtvis böter om du stoppas av polisen. Du kan ju, med risk för att få böter, köra till sjukhuset där din morfar ligger, trots körförbud, men jag skulle råda dig att helst besikta bilen först, om den nu ska besiktas, och sen köra till morfar (om bilen nu godkänns på besiktningen).

Enligt lag får en bil med körförbud köras endast kortaste lämpliga färdvägen till verkstad, om den behöver åtgärdas, eller till besiktningsstation.

Senaste foruminläggen

Rubrik
9
I dag 19:38
4
I dag 18:10
11
I dag 18:00
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov