Berätta var du läst om det.
Ett exempel:
Min Scania går att varva över 2000 varv.
Den är spärrad på 90, men då varvar den 1400. Så konstruktionen (utväxling i låda och bakaxel) gör att den kan gå snabbare men spärren hindrar.
Man måste inte mixtra med spärren för att kunna köra fortare. Ett alternativ är att inte bromsa när man kör utför, ett annat att sätta sig i en brandbil ty dom är inte spärrade och brukar gå uppåt 120.
God kväll.
Om brandbilar ofta kör 120 km/tim (under utryckning), borde det inte då vara tillåtet för en tung lastbil att köra 100 km/tim? Nu är det tydligen inte tillåtet i Sverige.
I Japan är det såvitt jag vet tillåtet för lastbil med totalvikt högst 8 ton att köras i högst 100 km/tim, lastbil med högre totalvikt än 8 ton får dock ej köras fortare än 80 km/tim men man planerar att höja högsta tillåtna hastigheten för lastbilar över 8 t.
Tänk om lastbilar (i varje fall med en totalvikt upp till 8 t) hade fått köras i 100 km/tim även i Europa, om de ändå får det i Japan. Det skulle väl kunna bidra till trafiksäkrare förhållanden på motorvägar, med färre långsamtgående fordon.