Start > Körkortsforum > Behöver man den nya boken för …

Behöver man den nya boken för teori?

Hanna 2023-07-28 22:26 ! Citera #
Jag ska börja övningsköra igen och börja med teorin efter ett ganska långt uppehåll på några år, vilket betyder att min körkortsbok och det är en gamla version från den nya som finns nu. Min är den 30:e utgåvan och om jag inte minns fel så är den senaste boken upplaga 35 . Behöver man ha den senaste boken för att klara av teorin eller går det bra med den upplagan jag har nu? Känns lite onödigt att behöva köpa en ny men om det behövs så kommer jag såklart göra det.
Björn He 2023-07-29 23:41 ! Citera #
Om du inte har senaste upplagan av Körkortsboken så bör du köpa den. Det är alltid nödvändigt att använda senaste upplagan för att plugga till teoriprovet, med tanke på att nyare upplagor normalt innehåller differenser från äldre, p.g.a. lagändringar och liknande.
När jag gjorde en demo av teoriprovet så svarade jag fel på en testfråga som var ”Vilken tid är det förbjudet att köra med dubbdäck (utom när det är eller beräknas bli vinterväglag)?”, jag trodde det rätta svaret var 1 maj t.o.m. 30 september och det var fel, för det var från 1 maj före lagändringen, sedan lagändringen börjar dubbdäcksförbudet 16 april och inte 1 maj.

Och till 1995 var såvitt jag vet högsta tillåtna hastigheten 70 km/tim för motorfordon med en tillkopplad släpvagn och för lastbil med högre totalvikt än 3,5 ton (utom på motorväg och motortrafikled där hastighetsbegränsningen för lastbil är 90 km/tim), men år 1995 gjordes en lagändring, för att anpassa Sverige efter EU-reglerna som är högst 80 km/tim för fordon med släpvagn.
Dock är det onödigt att ha trafikregel i Sverige om att tung lastbil får köras högst 80 km/tim vid färd på annan väg än motorväg och motortrafikled; det är ju redan skrivet i internationell lag att en tung lastbil inte får vara konstruerad för att köras fortare än 90, och då behövs det väl ingen trafikregel som förbjuder lastbilar att köras fortare än 80 på landsväg (och landsvägar har ändå sällan högre tillåten hastighet än 70-80 km/tim).
Hanna 2023-08-03 10:48 ! Citera #
Precis det är säkert något som har ändrats sen min version av boken, så lutar åt att köpa den nya så att det inte är något man missar
Hej 2023-08-04 14:44 ! Citera #
Björn He 2023-07-29
Om du inte har senaste upplagan av Körkortsboken så bör du köpa den. Det är alltid nödvändigt att använda senaste upplagan för att plugga till teoriprovet, med tanke på att nyare upplagor normalt innehåller differenser från äldre, p.g.a. lagändringar och liknande.
När jag gjorde en demo av teoriprovet så svarade jag fel på en testfråga som var ”Vilken tid är det förbjudet att köra med dubbdäck (utom när det är eller beräknas bli vinterväglag)?”, jag trodde det rätta svaret var 1 maj t.o.m. 30 september och det var fel, för det var från 1 maj före lagändringen, sedan lagändringen börjar dubbdäcksförbudet 16 april och inte 1 maj.

Och till 1995 var såvitt jag vet högsta tillåtna hastigheten 70 km/tim för motorfordon med en tillkopplad släpvagn och för lastbil med högre totalvikt än 3,5 ton (utom på motorväg och motortrafikled där hastighetsbegränsningen för lastbil är 90 km/tim), men år 1995 gjordes en lagändring, för att anpassa Sverige efter EU-reglerna som är högst 80 km/tim för fordon med släpvagn.
Dock är det onödigt att ha trafikregel i Sverige om att tung lastbil får köras högst 80 km/tim vid färd på annan väg än motorväg och motortrafikled; det är ju redan skrivet i internationell lag att en tung lastbil inte får vara konstruerad för att köras fortare än 90, och då behövs det väl ingen trafikregel som förbjuder lastbilar att köras fortare än 80 på landsväg (och landsvägar har ändå sällan högre tillåten hastighet än 70-80 km/tim).
Skulle du kunna länka till lagen om att en lastbil inte får konstrueras för att kunna gå snabbare än 90!

Jag tog precis c kort och har kört fortare än 90 flera ggr...
Gäst 2023-08-07 10:36 ! Citera #
Om du kollar längst bak i tungboken, så har du trafikförordningen där. Där har du lagtext på hastighet för lastbil på olika vägar
Gäst 2023-08-08 02:40 ! Citera #
Gäst 2023-08-07
Om du kollar längst bak i tungboken, så har du trafikförordningen där. Där har du lagtext på hastighet för lastbil på olika vägar
Tack för ditt svar.
Jag önskar trots allt att Björn visar mig den internationella lagen som förbjuder en lastbil att konstrueras för en hastighet snabbare än 90.
Han måste ju ha läst om den nånstans.
Björn He 2023-08-08 14:27 ! Citera #
Jag har läst någonstans att det är lag på att en tung lastbil inte får vara konstruerad för att köras i högre hastighet än 90km/tim, om en lastbil mot förmodan kör fortare än 90 ändå så måste lastbilschauffören ha avinstallerat den tekniska spärren som hindrar lastbilen att köras i högre hastighet än 90, och det är såvitt jag vet olagligt eftersom lastbilar måste vara utrustade med sådan teknisk spärr.
Bussar med högre totalvikt än 3,5 ton får såvitt jag vet inte vara konstruerade för att köras i högre hastighet än 100 km/tim.
Gäst 2023-08-18 23:10 ! Citera #
Björn He 2023-08-08
Jag har läst någonstans att det är lag på att en tung lastbil inte får vara konstruerad för att köras i högre hastighet än 90km/tim, om en lastbil mot förmodan kör fortare än 90 ändå så måste lastbilschauffören ha avinstallerat den tekniska spärren som hindrar lastbilen att köras i högre hastighet än 90, och det är såvitt jag vet olagligt eftersom lastbilar måste vara utrustade med sådan teknisk spärr.
Bussar med högre totalvikt än 3,5 ton får såvitt jag vet inte vara konstruerade för att köras i högre hastighet än 100 km/tim.
Berätta var du läst om det.
Ett exempel:
Min Scania går att varva över 2000 varv.
Den är spärrad på 90, men då varvar den 1400. Så konstruktionen (utväxling i låda och bakaxel) gör att den kan gå snabbare men spärren hindrar.
Man måste inte mixtra med spärren för att kunna köra fortare. Ett alternativ är att inte bromsa när man kör utför, ett annat att sätta sig i en brandbil ty dom är inte spärrade och brukar gå uppåt 120.
God kväll.
Björn He 2023-08-20 13:07 ! Citera #
Gäst 2023-08-18
Berätta var du läst om det.
Ett exempel:
Min Scania går att varva över 2000 varv.
Den är spärrad på 90, men då varvar den 1400. Så konstruktionen (utväxling i låda och bakaxel) gör att den kan gå snabbare men spärren hindrar.
Man måste inte mixtra med spärren för att kunna köra fortare. Ett alternativ är att inte bromsa när man kör utför, ett annat att sätta sig i en brandbil ty dom är inte spärrade och brukar gå uppåt 120.
God kväll.
Om brandbilar ofta kör 120 km/tim (under utryckning), borde det inte då vara tillåtet för en tung lastbil att köra 100 km/tim? Nu är det tydligen inte tillåtet i Sverige.

I Japan är det såvitt jag vet tillåtet för lastbil med totalvikt högst 8 ton att köras i högst 100 km/tim, lastbil med högre totalvikt än 8 ton får dock ej köras fortare än 80 km/tim men man planerar att höja högsta tillåtna hastigheten för lastbilar över 8 t.
Tänk om lastbilar (i varje fall med en totalvikt upp till 8 t) hade fått köras i 100 km/tim även i Europa, om de ändå får det i Japan. Det skulle väl kunna bidra till trafiksäkrare förhållanden på motorvägar, med färre långsamtgående fordon.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 01:25
3
I går 19:46
3
2024-12-24 17:27
10
2024-12-23 19:48

Teoribok 2025

Körkortsboken
Finns som gratis PDF (367 sidor) och tryckt version (569 sidor)
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Gratis körkortstest