Start > Körkortsforum > Backning

Backning

D 2023-07-17 11:19 ! Citera #
Hej ska ta körkort snart och undrar hur jag får positionera mig när jag backar. Är det tillåtet att sätta en hand på passagerarsättet och kolla backåt eller borde man alltid behålla bägge händerna på ratten?
Björn He 2023-07-25 12:33 ! Citera #
Varför vill man så gärna placera ena handen på ryggen av passagerarsätet? Jag har så gott som alltid styrt ratten med båda händerna vid backning, det är ju orimligt svårt att styra ordentligt om man försöker styra med enbart en hand.
Nu vet jag inte hur många fordonsförare som tittar i speglarna vid backning, men i varje fall under trafikskolelektioner och körprov är det ett krav att titta bakåt med huvudet, för att kunna hålla uppsikt bakom fordonet vid backning, det räcker inte att bara titta i backspeglarna för att hålla uppsikt bakåt; om man backar utan att vända huvudet bakåt så blir man kuggad.
(Men på lastbilar är man ju tvungen att titta i backspeglarna för att hålla uppsikt bakåt, för det går ju inte att titta bakåt med huvudet på en lastbil som på en personbil eftersom man har last bakom sig som skymmer sikten rakt bakåt.)
Gäst 2023-07-25 23:10 ! Citera #
Sen har man helt andra speglar på en lastbil som ger en helt annan uppsikt bak, flera som har backkamera
Gäst 2023-07-26 00:19 ! Citera #
Om man tycker att det är orimligt svårt att styra ratten med enbart en hand borde man öva mer. Vad man än gör med radio, fläkt osv kräver ju att man släpper en hand från ratten.

Ha båda händerna på ratten vid uppkörning, sen när kortet är i hamn kan du gärna ta handen bakom ryggstödet det blir mycket lättare att se bakåt då.

Beträffande lastbilar finns det många som har bakruta och sådant flak så att man ser bakåt om det är tomme.
Om man inte ser får man helt enkelt gå ut och titta!
Gäst 2023-07-26 22:47 ! Citera #
Gäst 2023-07-26
Om man tycker att det är orimligt svårt att styra ratten med enbart en hand borde man öva mer. Vad man än gör med radio, fläkt osv kräver ju att man släpper en hand från ratten.

Ha båda händerna på ratten vid uppkörning, sen när kortet är i hamn kan du gärna ta handen bakom ryggstödet det blir mycket lättare att se bakåt då.

Beträffande lastbilar finns det många som har bakruta och sådant flak så att man ser bakåt om det är tomme.
Om man inte ser får man helt enkelt gå ut och titta!
Man ska inte köra tomme, då går det inte runt

Senaste foruminläggen

Rubrik
9
I går 19:38
4
I går 18:10
11
I går 18:00
1
I går 16:06
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov