Väjningsplikt ???
https://www.google.com/maps/@59.2213495,18.1503687,3a,49y,316.34h,87.35t/data=!3m6!1e1!3m4!1s-VsE7MRM2Rm6WFRu3dhHxQ!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttu
Denna första är lite märklig, men ändå inte motstridig.
-----------------------------------------------------------------------
https://www.google.com/maps/@59.284186,18.0992829,3a,39.1y,314.49h,88.81t/data=!3m6!1e1!3m4!1srjaUcYtKY2MbPf-BIa44kg!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttu
Men denna ??? ”åk” hela vägen till Sofielundsvägen/Åsgärdevägen:
https://www.google.com/maps/@59.2893151,18.0943899,3a,81.5y,108.28h,89.95t/data=!3m6!1e1!3m4!1sxq7VuK0J4j8utMboD89WLA!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttu
Och sedan tillbaks. Vad ser ni för konstigheter avseende väjningsplikt och tydlig skyltning ?
-----------------------------------------------------------------------
Jag kommer att sammanställa alla mina huvudbryn kring hur det är skyltat )och inte skyltat) på denna sträcka.....
Det kan alltid vara konstigt och otydligt skyltat. På exempelvis Karlavägen i Östermalm har alla, eller nästan alla, fordon från korsande vägar väjningsplikt mot fordon som redan färdas på Karlavägen, men vägmärket ”Varning för vägkorsning där fordon på anslutande väg har väjningsplikt” är inte uppsatt före varje korsning, trots att vägmärket i regel skall eller bör vara uppsatt före varje korsning där högerregeln är undantagen.
Långbrodalsvägen i södra Stockholm är inte längre skyltad som huvudled, men trots att huvudledsskyltarna är borttagna så gäller fortfarande väjningsplikt vid infart på Långbrodalsvägen som om den vägen vore huvudled, för väjningspliktsskyltarna är kvar - men trots att fordon på korsande vägar alltid har väjningsplikt så finns det på Långbrodalsvägen inga uppsatta varningsmärken som varnar för korsning där fordon från anslutande väg har väjningsplikt.
Visst är det konstigt...
Allra helst är det bekymmersamt när vi försöker träna uppkörningsleder från Larsboda.
En annan blir helt förvirrad. Hur ska man då agera vid en uppkörning ???
Typ talande körning och förklara att man vet att det sitter en skylt från en insticksväg som är motstridig med det man själv ser på ”fake huvudled” ???
Det finns många huvudleder som har ytterst sparsamt med huvudledsskyltar.
Exvis det stråket som jag länkat in (den mer mot Globen till) har huvudled skyltat, sedan kan man innan en korsning se en huvudledsskylt sitta på andra sidan gatan (kanske någon som vänt den bakofram), men längs filen så försvinner alla skyltar när man åker mot Dalens sjukhus. Kanske även där en ”huvudled slutar”-skylt som fallit offer för någon skyltsamlare ???
Spännande att det inte är bättre skyltat där trafikverkets uppkörningsrutter går. Tänker då främst på att uppkörningsinspektörerna kanske skulle vara lite intresserade av att få ordning och reda och då rapportera brister (är det då till Trafikverket ??? isf där de själv arbetar).
Det bästa vore ju om alla större vägar inom tätbebyggt område, eller i varje fall dessa med separata cykelbanor på trottoaren, hade varit byggda med varje korsande mindre väg upphöjd till trottoaren så att den mindre vägen korsar gång- och cykelbanan. I såna fall skulle det inte behövas några huvudledsskyltar och inte väjningspliktsmärken heller för den delen. För en större väg med korsande mindre vägar som är upphöjda till trottoaren är ju faktiskt en ”oskyltad huvudled”, med hänsyn till att utfartsregeln gäller vid korsningar där den anslutande körbanan korsar en gång-/cykelbana, precis som att fordon på väg ut från en väg som inte är huvudled alltid har väjningsplikt.
Exakt så skulle jag också vilja se att det blev. Dvs, en inofficiell huvudled iom utfartsregeln (med upphöjda gång-och cykelbanor).
Än förvirrande blir det när det finns prejudicerande fall som dömer en cyklist till vållande trots att det till synes från olycksplatsen ser ut att vara solklara utfartsregler som borde ha gällt. Dvs, upphöjd gång- och cykelväg (samt typ rödstensplattemarkerat där bilarna passerar).
Men ändå, Hovrätten bedömde det till att vara en Cykelpassage ???
Förr gällde ju högerregeln på Gamla Huddingevägen genom Örby i södra Stockholm, innan ombyggnaden av gatan med ny dubbelriktad cykelbana på trottoaren längs östra sidan av vägen, då byggdes ju alla korsningar med mindre villagator om till upphöjda. De enda korsningarna som behåller högerregeln är väl T-korsningen intill Älvsjömotet, T-korsningen utanför Örbyskolan och fyrvägskorsningen intill norra utfarten på Huddingevägen.
Vart kan man söka vilka skyltar och hastigheter det egentligen är som gäller?
Ett exempel från igår när vi övningskörde:
Avfart Tallkrogen södergående 73:an.
Det står 50 innan man kommer upp mot bron som leder till Skogskyrkogårdens infart, samt därefter vidare mot McD vid Tyresöledens början (om man åker över bron och tar höger direkt efter bron).
Inte en enda ny hastighetsskylt även fast det torde vara 40. Så från avfarten till McD så tror man att det är 50.
Och alla ”cykel-utfartsregel-korsningar” som har cykelväg parallellt med bilvägen, men ”utfarterna” turas om med att ha och inte ha väjningspliktsskylt/hajtänder.
Vissa har bara hajtänder. Vissa inget alls. Vissa med både och.
Cykelvägen är densamma, och de olika ”utfarterna” är inom en sträcka på 600-700m.
Såg en ”tjockpil med två små på vardera sida” som sitter precis utanför infarten till Willys/Max vid början av Tyresöleden (när man åkt av från 73:an norrgående). Men det finns ingen fyrvägskorsning där, utan endast rakt framgående om man bortser från den solklara utfarten från Willys/Max.
Om hastighetsbegränsningen inom tätbebyggt område är 30 eller 40 km/tim så måste det ju alltid finnas uppsatt 30- eller 40-skylt vid början av 30- eller 40-området, där 50 alltså upphör att gälla och övergår till 30/40. Max 50 km/tim gäller ju i regel på en väg inom tätbebyggt område fram till en skylt som anger att hastighetsbegränsningen är lägre, 30 eller 40; när hastighetsbegränsningen ändras så skall det i regel vara angivet på vägmärke vad som är högsta tillåtna hastigheten vid ändringen.
https://www.google.se/maps/@59.2994913,17.9817214,3a,75y,351.86h,80.2t/data=!3m6!1e1!3m4!1shP0nv5CYP1_JUDRbgdpT4A!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttu
Jag har noterat en sak vid den gamla T-korsningen Bäckvägen-Sparbanksvägen-Valutavägen uppe på Hägerstensåsen, nämligen att till höger sett rakt fram från Sparbanksvägen finns det en parkeringsutfart, där det dock saknas väjningspliktsmärke och cirkulationsplatsskylt, som ju i regel skall finnas uppsatt vid varje infart till en cirkulationsplats.
Jag undrar faktiskt varför ingen väjningspliktsskylt är uppsatt där, trots att det bör vara obligatoriskt att ha väjningspliktsskylt uppsatt.
Även om en fordonsförare som kör in på en körbana då föraren färdas ut från en fastighet eller parkering alltid har väjningsplikt enligt utfartsregeln mot varje fordon som redan färdas på körbanan, så bör det ändå i det här fallet finnas uppsatt väjningsplikts- och cirkulationsplatsskylt, för annars är det väl oklart exakt vilka trafikregler som gäller för bilar som kommer ut från parkeringen. Eftersom det inte är angivet på någon cirkulationsplatsskylt att fordon på väg från parkeringen måste köra till höger vid utfart så kan väl det tolkas som att den som kör ut från parkeringen får köra till vänster (direkt och utan körning ett trekvarts varv runt rondellen), så att fordonet färdas EMOT den påbjudna körriktningen runt mittstolpen i rondellen.
In- och utfarten till parkeringen är ju faktiskt en bit ifrån mittstolpen i rondellen och inte rakt framför stolpen, och därför är det ju möjligt att vid utfart från parkeringen svänga till vänster direkt, utan ett trekvarts varv runt rondellstolpen.
Den rondellen är jag övertygad om att många som ska köra ut från parkeringen, och som ska vänster, kör direkt vänster utan att använda rondellen
Åter igen kommer frågan, var kan man få reda på vilka skyltar som det är bestämt ska sitta på vägarna? Har ju hört förut att vissa som fått P-böter har begärt ut någon form av ”skyltningsplan”, men från vart?
Senaste foruminläggen
Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
Teoribok 2025
Finns som gratis PDF (367 sidor) och tryckt version (569 sidor)
Körkortsboken 2025