Start > Körkortsforum > Bogsera på motorväg??

Bogsera på motorväg??

Gäst 2023-06-30 14:51 ! Citera #
Marcus N 2023-06-30
Man får aldrig som privatbilist bogsera ett annat fordon på motorväg/motortrafikled

Det är enligt nya regler sedan ett par år tillbaka inte tillåtet för privatpersoner att bogsera på motorväg eller motortrafikled ens i nödfall utan man måste enligt lag använda ett professionellt bärgningsföretag.

Du har aldrig fått bogsera upp på en motorväg/motortrafikled men förr var det alltså som tidigare svarare angivit tillåtet att vid nödfall bogsera en bil som fått stopp på motorväg till närmsta avfart på vägrenen i max 30km/h.

Detta är alltså inte längre tillåtet.
Vill ha källa om du har? Måste ju stå någonstans tänker jag?
Gäst 2023-06-30 22:37 ! Citera #
Jag vill också ha en källa på det..
Om man orkar kan man alltid läsa i trafikförordningen, men jag pallar inte leta
Gäst 2023-07-01 13:12 ! Citera #
Gäst 2023-06-30
Jag vill också ha en källa på det..
Om man orkar kan man alltid läsa i trafikförordningen, men jag pallar inte leta
Tyvärr inte, bogsering ger 8 träffar i Trafikförordningen. Inget sägs om motorväg.

”Vid bärgning eller bogsering av ett skadat fordon på väg ska, om det skadade fordonets belysning”

”Ett fordon får brukas trots bestämmelserna i första stycket
1. om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten
a) för provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål, ”

+liknande träffar om hastighet vid bogsering.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276/
Gäst 2023-07-01 20:11 ! Citera #
Ja den är uppdaterad så det är en bra källa
Gäst 2023-07-01 20:12 ! Citera #
Har trafikförfattningsboken från 2019 ska kolla en dag när jag orkar var det står om bogsering på motorväg
Klay 2023-12-06 08:44 ! Citera #
Om det nu är som du skriver att det är flera år sedan det ändrades, hur kommer det sig att det i körkortsboken nr 34, som kom ut 2021 står att man får bogsera i nödfall till närmsta avfart
Björn He 2023-12-07 18:00 ! Citera #
Klay 2023-12-06
Om det nu är som du skriver att det är flera år sedan det ändrades, hur kommer det sig att det i körkortsboken nr 34, som kom ut 2021 står att man får bogsera i nödfall till närmsta avfart
Jag har inte exakt koll på trafikreglerna, men det bör vara tillåtet att bogsera ett fordon som blivit stillastående vid färd på motorväg och motortrafikled, p.g.a. någon form av olyckshändelse som motorhaveri, om det är nödvändigt att snarast flytta fordonet med tanke på att ett stillastående fordon där utgör en trafiksäkerhetsfara. Jag har inte läst något om att ”endast behörig bärgare eller fordonsflyttare har behörighet att bogsera ett fordon”, utan det bör vara tillåtet att bogsera även privat, men den som blivit stillastående måste i så fall få hjälp från någon frivillig bilist med att bogsera fordonet, alternativt ringa efter en bärgare för att få assistans.

När jag läste Körkortsboken så fick jag läsa att om man blir stillastående vid färd på motorväg och motortrafikled p.g.a. motorfel eller liknande olyckshändelse så skall man se till att stanna på vägrenen (på höger sida i den påbjudna färdriktningen), och om man behöver få bilen bogserad så får bogsering ske endast på vägrenen, som längst till närmaste avfart, där man alltså måste lämna motorvägen eller motortrafikleden, eftersom det annars är generellt förbjudet att bogsera på motorväg/motortrafikled, och den fordonsförare som bogserar ett annat fordon är alltid hastighetsbegränsad till högst 30 km/tim.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I går 20:01
5
I går 18:59
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo