Start > Körkortsforum > Bogsera på motorväg??

Bogsera på motorväg??

Cam 2023-05-16 12:49 ! Citera #
Alltså det här med att om det är tillåtet att bogsera på motorväg eller inte, gör mig galen!

Hälften av apparna säger att man absolut itne får och måste ringa bogserarn vid nödstopp. Andra halvan säger att vid nödstopp får man bogsera på väggrenen och till första avfart.

Vad är korrekt? Kommer ju tappa det om den frågan gör så att jag kuggar på teoriprovet :cry: :lol:
Björn He 2023-05-16 15:33 ! Citera #
För att vara exakt så är det EJ tillåtet att bogsera på motorväg och motortrafikled, med anledning av hastighetsbegränsningen för ett fordon som bogserar ett annat, som är högst 30 km/tim, och enligt lag får endast motorfordon som får framföras i högre hastighet än 40 km/tim färdas på motorväg och motortrafikled.

Enda undantaget är vid motorfel och liknande olyckshändelse på motorväg och motortrafikled, då det är tillåtet att bogsera fordonet, med begränsningarna att bogsering skall ske på vägrenen och som längst till närmaste avfart.
Björn He 2023-05-17 00:03 ! Citera #
Finns det möjlighet att flytta denna tråd till kategorin ”Teoriprov”? Detta handlar ju mer om teoriprov än uppkörning.
Cam 2023-05-17 09:18 ! Citera #
Men anledningen till att man bogserar är väl endast pga nödstopp av något slag? Man bogserar ju inte annars, bara för att det är kul? Så då FÅR man alltså bogsera? (till närmsta avfart)

Jag vet tyvärr inte hur man flyttar inlägg? :(
Andy 2023-05-18 11:48 ! Citera #
Du får inte bogsera på motorväg, punkt.

Alltså, du får inte bogsera en bil och dra ut på motorvägen... Har däremot du eller någon annan fått stopp PÅ motorvägen FÅR du eller hens BOGSERAS UT FRÅN motorvägen, och då får du ta första avfarten som kommer.... Eftersom du inte får köra på motorväg är det därför okej till nästa avfart. Annars kan man ju bogsera hur länge som helst
Gäst 2023-05-18 11:52 ! Citera #
Tror att det som egentligen efterfrågas är en källa, helst lagtext/myndighet.
Björn He 2023-05-19 11:39 ! Citera #
I någon gammal körkortsbok stod det i kapitlet om motorväg och motortrafikled att man skall se till att stanna på vägrenen (till höger i färdriktningen) vid motorfel och liknande olyckshändelse. Om bilen behöver bogseras så får bogsering ENDAST ske på vägrenen och som längst till närmaste avfart, där man alltså måste köra av eftersom det i övrigt är generellt förbud mot bogsering på motorväg och motortrafikled - för ett fordon som bogserar är ju hastighetsbegränsat till högst 30 km/tim och generellt får enbart fordon som får framföras i högre hastighet än 40 km/tim (dock utom moped klass I) färdas på motorväg/motortrafikled.
Gäst 2023-06-29 16:09 ! Citera #
Andy 2023-05-18
Du får inte bogsera på motorväg, punkt.

Alltså, du får inte bogsera en bil och dra ut på motorvägen... Har däremot du eller någon annan fått stopp PÅ motorvägen FÅR du eller hens BOGSERAS UT FRÅN motorvägen, och då får du ta första avfarten som kommer.... Eftersom du inte får köra på motorväg är det därför okej till nästa avfart. Annars kan man ju bogsera hur länge som helst
Som Björn He försökt upplysa om så får bogsering endast ske i ett undantagsfall på motorväg och motortrafikled, vid motorfel och liknande olyckshändelse på motorvägen eller motortrafikleden. Om ett fordon som blivit stillastående p.g.a. motorkrångel och dylikt måste bogseras så får bogsering ske endast på vägrenen till närmaste avfart. Ett bogserande fordon är alltid hastighetsbegränsat till högst 30 km/tim, så i övrigt är det inte tillåtet att bogsera (eller köra annat långsamtgående fordon) på motorväg eller motortrafikled.
Rosa 2023-06-30 08:14 ! Citera #
Jag har tänkt detta såhär: bogserar någon min bil som fått fel på stan får bogseraren inte svänga in på motorvägen och bogsera mig där.

Däremot om min bil blir stående på motorvägen måste den ju bort därifrån och då får man bogsera till nästa avfart .
Marcus N 2023-06-30 14:50 ! Citera #
Man får aldrig som privatbilist bogsera ett annat fordon på motorväg/motortrafikled

Det är enligt nya regler sedan ett par år tillbaka inte tillåtet för privatpersoner att bogsera på motorväg eller motortrafikled ens i nödfall utan man måste enligt lag använda ett professionellt bärgningsföretag.

Du har aldrig fått bogsera upp på en motorväg/motortrafikled men förr var det alltså som tidigare svarare angivit tillåtet att vid nödfall bogsera en bil som fått stopp på motorväg till närmsta avfart på vägrenen i max 30km/h.

Detta är alltså inte längre tillåtet.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 11:46
5
I dag 06:09
94
I dag 05:55
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo