Undrar om du har du några tips för privat övningskörning? Tog du några lektioner med körskola eller körde du bara helt privat?
Har funderat på att bara läsa boken som finns på denna hemsida och eventuellt köpa deras frågor nån månad innan teori provet.
Jag tog några lektioner som inte gav mycket förutom att manövrera bilen och ett grundläggande säkerhetstänk i ett bilperspektiv, vilket var det enda min privata handledare ville att jag kunde innan vi började övningsköra. Jag måste dock nämna att jag sedan tidigare är en väldigt erfaren cyklist och har pendlat i varierande trafikmiljöer länge, så säkerhetstänket och samspelet i trafik är något jag hade sedan innan.
Min största fokus i övningskörningen var till för att automatisera säkerhetsmönster i trafiken. Det jag menar med detta är alltså arbeta på spegelrutiner, lära mig identifiera där högerregeln gäller och anpassa hastigheten därefter osv. Till en början fokuserade jag på mer intuitiva saker som att söka efter fotgängare och undvika att kollidera med andra fordon och sedan byggde jag på med mer avancerade tillämpningar som 3 sekunders regeln, spegelrutiner, att sakta ned inför korsningar och att motorbromsa.
Det var ju förstås inte möjligt att tänka på alla dessa saker från första början men så fort jag identifierade när jag gjorde fel kunde jag rätta till det till nästa gång, till slut blev beteendet ”automatiskt” utan att jag behövde tänka på det och jag kunde gå vidare med en ytterligare svårighetsgrad. Riskettan var faktiskt mycket givande i detta avseende och var en utförlig utbildning för att det initiala säkerhetstänken.
Sedan kommer mycket av teoriprovets kunskap från insikter som utvecklas under den praktiska körningen. Till exempel om det är säkert att köra om, hur man ska bete sig i dåliga väderförhållanden etc kom det ungefär 10 frågor som inte är så lätta att lära sig från enbart teorin.