Start > Körkortsforum > Räcker pdf boken?

Räcker pdf boken?

Gäst 2023-05-04 23:59 ! Citera #
Det finns ju en gratis pdf bok som man kan ladda ned från den här sidan. Undrar då om den har tillräckligt med information för att man ska lyckas med teori provet?
Trimo 2023-05-05 12:12 ! Citera #
Klarade teori och uppkörning på första försöken.

Har använt den som min enda riktiga bok för främst privat övningskörning med handledare som aldrig skulle klara körkortet idag, har i princip varit självlärd utifrån materialet i boken.

Boken har en mer tydlig koppling till den praktiska körningen än hemsidans info och har varit till stor hjälp för en säker körning. Var lättare att öppna pdf på bilen och läsa en stund innan körningen än att gå in på hemsidan, kunde även använda biten om säkerhetskontrollen och nöta den några gånger tills jag kunde det utantill.

Skulle gissa att den är likgiltig med STRs körkorts bok om den var nog för uppkörningen.
Gäst 2023-05-08 21:05 ! Citera #
Trimo 2023-05-05
Klarade teori och uppkörning på första försöken.

Har använt den som min enda riktiga bok för främst privat övningskörning med handledare som aldrig skulle klara körkortet idag, har i princip varit självlärd utifrån materialet i boken.

Boken har en mer tydlig koppling till den praktiska körningen än hemsidans info och har varit till stor hjälp för en säker körning. Var lättare att öppna pdf på bilen och läsa en stund innan körningen än att gå in på hemsidan, kunde även använda biten om säkerhetskontrollen och nöta den några gånger tills jag kunde det utantill.

Skulle gissa att den är likgiltig med STRs körkorts bok om den var nog för uppkörningen.
Undrar om du har du några tips för privat övningskörning? Tog du några lektioner med körskola eller körde du bara helt privat?

Har funderat på att bara läsa boken som finns på denna hemsida och eventuellt köpa deras frågor nån månad innan teori provet.
Trimo 2023-05-10 09:03 ! Citera #
Gäst 2023-05-08
Undrar om du har du några tips för privat övningskörning? Tog du några lektioner med körskola eller körde du bara helt privat?

Har funderat på att bara läsa boken som finns på denna hemsida och eventuellt köpa deras frågor nån månad innan teori provet.
Jag tog några lektioner som inte gav mycket förutom att manövrera bilen och ett grundläggande säkerhetstänk i ett bilperspektiv, vilket var det enda min privata handledare ville att jag kunde innan vi började övningsköra. Jag måste dock nämna att jag sedan tidigare är en väldigt erfaren cyklist och har pendlat i varierande trafikmiljöer länge, så säkerhetstänket och samspelet i trafik är något jag hade sedan innan.

Min största fokus i övningskörningen var till för att automatisera säkerhetsmönster i trafiken. Det jag menar med detta är alltså arbeta på spegelrutiner, lära mig identifiera där högerregeln gäller och anpassa hastigheten därefter osv. Till en början fokuserade jag på mer intuitiva saker som att söka efter fotgängare och undvika att kollidera med andra fordon och sedan byggde jag på med mer avancerade tillämpningar som 3 sekunders regeln, spegelrutiner, att sakta ned inför korsningar och att motorbromsa.

Det var ju förstås inte möjligt att tänka på alla dessa saker från första början men så fort jag identifierade när jag gjorde fel kunde jag rätta till det till nästa gång, till slut blev beteendet ”automatiskt” utan att jag behövde tänka på det och jag kunde gå vidare med en ytterligare svårighetsgrad. Riskettan var faktiskt mycket givande i detta avseende och var en utförlig utbildning för att det initiala säkerhetstänken.

Sedan kommer mycket av teoriprovets kunskap från insikter som utvecklas under den praktiska körningen. Till exempel om det är säkert att köra om, hur man ska bete sig i dåliga väderförhållanden etc kom det ungefär 10 frågor som inte är så lätta att lära sig från enbart teorin.

Senaste foruminläggen

Rubrik
6
I dag 00:29
2
I dag 00:20
9
I går 19:38
11
I går 18:00
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest