Start > Körkortsforum > Egen bil vs föräldrars bil

Egen bil vs föräldrars bil

Wench85 2011-01-13 19:40 ! Citera #
Det beror ganska mycket på om föräldrarna har en eller två bilar, om föräldrarna använder bilen jättemycket eller om den ganska ofta står... och vad vill du köra till?
Mina föräldrar har nästan alltid båda bilarna står och vilar på kvällar, vilket ju är tiden som jag vill köra. Sen har jag ju nu flyttat hemifrån, så då får jag ju ingen glädje av deras bil ändå, men min sambo har bil. :D
Gäst 2011-01-17 19:19 ! Citera #
I början av mitt körkort kommer jag andvända min mammas eller pappas bil.
Pappa har en finare bil så jag antar att det blir den jag kommer andväna mest. En Volvo.

Senare då jag skaffar egen lägenhet, som jag har planerat att göra. Då kommer jag köpa mig en BMW eftersom jag tycker det är en fin bil, men det negativa är att dom kan dra ganska mycket soppa.

Någon annan som gillar BMW?
Becca 2011-02-11 21:00 ! Citera #
Har inte körkortet riktigt än, kuggade första uppkörning och har min andra uppkörning nu nästa vecka ;) Men när jag väl har körkortet kommer jag låna pappas bil när den är tillänglig då det bara är pappa som har körkort i min familj och han använder den dagligen til jobb och annat, så är det när man är fattig :P Men det kommer bara vara ett tag tills man fått ihop lite pengar att köpa ngn gammal strutt själv, det går att hitta en bil som är typ en 95 eller ngt, och funkar bra och är besiktigad, men jag kommer bara ha den obligatoriska försäkringen på min första ”skruttbil” jag köper för att få upp premien i mitt eget namn, för om jag ex. krockar med bilen typ kör ner i diket eller ett djur eller vad som helst som ger skador på min egen bil, så ska det inte vara nån direkt mening att laga den utan skrota den istället. En sån gammal bil ska jag ha då, lät ganska invecklat men ändå :P ni förstår säkert
Twejk 2011-05-24 16:39 ! Citera #
Jag fick/köpte bil för några månader sen. en opel calibra turbo 4x4. jag betalade ca hälften och pappa hälften. Och jag har ca 1 månad kvar till mitt körkort. :P
villhakorkort 2011-06-27 00:52 ! Citera #
Jag har en Volvo S40 1,8 -00 , bra komfort och väldigt pålitlig, enkel att köra.
Mina föräldrar har en Saab 9-5 2,0T -00, har dock aldrig kört den (Saaben) på allmän väg då
försäkringen är en såndär 24+ försäkring.
Crim 2011-06-30 23:19 ! Citera #
Jag har fått en gammal 240 av min kompis som jag ska fixa till och sedan köra med, känns som en mycket bra start bil för mig då den är billig att försäkra och volvos är alltid pålitliga tycker jag!

Rekommenderar starkt volvo 240/740/850/950 som börjar bil!
Raab221 2011-07-25 13:28 ! Citera #
Känns ju som att det beror på om man har jobb eller inte, har man jobb så tycker jag man lika gärna kan köpa egen bil, har man inget jobb blir det kanske lite svårt att få pengarna att räcka.
Gäst 2011-07-31 17:53 ! Citera #
Egen bil är ju alltid tillgänglig, men föräldrarnas är ju onekligen billigast. Så det beror väl på vilken inkomst du har.
Gäst 2011-07-31 17:53 ! Citera #
Raab221
Känns ju som att det beror på om man har jobb eller inte, har man jobb så tycker jag man lika gärna kan köpa egen bil, har man inget jobb blir det kanske lite svårt att få pengarna att räcka.


Ja bil kostar ju en hel del.
Gäst 2011-07-31 17:55 ! Citera #
Mallis
I början av mitt körkort kommer jag andvända min mammas eller pappas bil.
Pappa har en finare bil så jag antar att det blir den jag kommer andväna mest. En Volvo.

Senare då jag skaffar egen lägenhet, som jag har planerat att göra. Då kommer jag köpa mig en BMW eftersom jag tycker det är en fin bil, men det negativa är att dom kan dra ganska mycket soppa.

Någon annan som gillar BMW?

BMW är väl en helt ok bil. Jag tycker det är viktigt att ha en bra bil i början, Man är ju inte lika säker som när man kört mycket och då ska det inte vara några konstigheter med bilen.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
10
I dag 06:49
8
I dag 00:19
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo