Start > Körkortsforum > 01.06 på tillståndet men ej fe…

01.06 på tillståndet men ej fel på synen

Björn He 2023-12-24 17:50 ! Citera #
Gäst 2023-04-01
Förstår du verkligen vad det är du skriver? :lol:

Då kan man ju lika gärna köpa ett par glasögon utan styrka och köra som blind
Man kan absolut inte köra bil med glasögon som ger fullständigt nedsatt syn! Som du säkert kan läsa själv så betyder villkoret ”Glasögon” att man måste ha glasögon som ger TILLFREDSSTÄLLANDE syn (=tillräckligt god syn) på sig sålänge man för ett fordon, och alltså får man ICKE föra ett fordon utan glasögon eller annars linser som ger tillfredsställande syn. Eftersom ett körkort med villkor glasögon endast är giltigt med glasögon/linser som ger TILLFREDSSTÄLLANDE syn så är det icke tillåtet att föra ett fordon utan glasögon/linser som ger tillfredsställande syn, och om man för ett fordon utan glasögon/linser på sig, trots att man har villkor glasögon, så gör man alltså sig till olovlig körning (precis som om man kör bil utan något körkort alls). Om man stoppas av polisen för körkortskontroll så kommer polisen sannolikt att titta på eventuella krav på glasögon och om man då har kört utan glasögon på sig så kommer man sannolikt att anmälas och straffas för olovlig körning.
En körkortslös (med övningskörningstillstånd) som har villkor glasögon på sitt körkortstillstånd måste likaså ha glasögon som ger tillfredsställande syn på sig sålänge den övningskör ett fordon den har behörighet att övningsköra. Om en handledare skulle övningsköra med en elev som inte har glasögon på sig, trots villkoret glasögon, så skulle handledaren riskera att anmälas och dömas för tillåtande av olovlig körning.
Gäst 2024-01-11 17:25 ! Citera #
Marcus 2023-12-21
Fick mitt körkortstillstånd för tung behörighet…

Skickade in ett riktigt syntest och optiker sa att jag såg bättre än vad som behövdes

Dom skickar hem att jag behöver komplettera med deras egna synintyg för optikern är tydligen för komplicerade för dom
Ringer upp handläggaren och förklarar, ett par dagar senare får jag på mail godkänt intyg men med glasögon eller linser… helt underbara myndigheter vi har …
Då anser dom att du inte har tillräckligt bra syn för att köra yrkesmässigt fordon? Köp ett par glasögon då så du ser bättre :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
11
I går 21:08
4
I går 18:45
4
I går 18:18
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest