Start > Körkortsforum > 01.06 på tillståndet men ej fe…

01.06 på tillståndet men ej fel på synen

Nybörjaren 2023-04-01 08:46 ! Citera #
Hej!

Jag har fått körtillstånd för tyngre behörighet, på tillståndet står kod 01.06 ”glasögon eller linser” men jag har inget fel på synen vilket tydligt framgår av synintyget jag skickat till transportstyrelsen, så dom har gjort fel, behöver jag bry mig om det?
Det är ju praktiskt att om jag nån gång i framtiden kommer behöva glasögon så behöver jag ju inte anmäla detta eller kan det bli problem?
Jag behöver verkligen mitt körtillstånd och söka om ett nytt när dom gjort fel, har inte tid att gå igenom processen på nytt?
Gäst 2023-04-01 09:43 ! Citera #
Jag skulle klagat på det om jag var du.

Du måste alltid ha ett par glasögon i bilen om det blir trafikkontroll för annars kan vissa kontrollanter vara extra petiga...
Gäst 2023-04-01 11:08 ! Citera #
Gäst 2023-04-01
Jag skulle klagat på det om jag var du.

Du måste alltid ha ett par glasögon i bilen om det blir trafikkontroll för annars kan vissa kontrollanter vara extra petiga...
Nej du måste alltid ha dom på när du kör bilen!
Gäst 2023-04-01 11:10 ! Citera #
Nybörjaren 2023-04-01
Hej!

Jag har fått körtillstånd för tyngre behörighet, på tillståndet står kod 01.06 ”glasögon eller linser” men jag har inget fel på synen vilket tydligt framgår av synintyget jag skickat till transportstyrelsen, så dom har gjort fel, behöver jag bry mig om det?
Det är ju praktiskt att om jag nån gång i framtiden kommer behöva glasögon så behöver jag ju inte anmäla detta eller kan det bli problem?
Jag behöver verkligen mitt körtillstånd och söka om ett nytt när dom gjort fel, har inte tid att gå igenom processen på nytt?
Kontakta transportstyrelsen så skickar dom ut ett nytt körkortstillstånd, ärendet behandlas brådskande
Gäst 2023-04-01 12:51 ! Citera #
Gäst 2023-04-01
Nej du måste alltid ha dom på när du kör bilen!
Man kan alltid sätta dem på snabbt om man har dem vid sidan..

Det är inte alltid kameror finns.
Gäst 2023-04-01 15:18 ! Citera #
Gäst 2023-04-01
Man kan alltid sätta dem på snabbt om man har dem vid sidan..

Det är inte alltid kameror finns.
Du ska ha dom på.. du kan bli av med körkortet om du inte uppfyller villkoren
Gäst 2023-04-01 15:21 ! Citera #
Gäst 2023-04-01
Man kan alltid sätta dem på snabbt om man har dem vid sidan..

Det är inte alltid kameror finns.
Förstår du verkligen vad det är du skriver? :lol:

Då kan man ju lika gärna köpa ett par glasögon utan styrka och köra som blind
Gäst 2023-04-02 09:15 ! Citera #
Gäst 2023-04-01
Förstår du verkligen vad det är du skriver? :lol:

Då kan man ju lika gärna köpa ett par glasögon utan styrka och köra som blind
Teorin och praktiken går inte alltid ihop.

Vissa som har glasögon har väldigt låg styrka. Det finns en grå skala.

Sen kan man åka dit på det om det går att bevisa. Går det inte att bevisa så kan inte någon sätta dit dig för det.

Det finns värre saker som påverkar säkerheten nämnvärt som alla dessa fortkörare (måste också gå att bevisa att de kört för fort).
Marcus 2023-12-21 23:03 ! Citera #
Fick mitt körkortstillstånd för tung behörighet…

Skickade in ett riktigt syntest och optiker sa att jag såg bättre än vad som behövdes

Dom skickar hem att jag behöver komplettera med deras egna synintyg för optikern är tydligen för komplicerade för dom
Ringer upp handläggaren och förklarar, ett par dagar senare får jag på mail godkänt intyg men med glasögon eller linser… helt underbara myndigheter vi har …
Björn He 2023-12-22 01:21 ! Citera #
Har man villkor glasögon på sitt körkort eller körkortstillstånd så är man skyldig att ha glasögon som ger tillfredsställande syn på sig sålänge man för ett fordon, svårare än så är det inte. Om man för ett fordon utan glasögon eller annars linser (som ger tillfredsställande syn) så kan man helt enkelt, vid en eventuell körkortskontroll, anmälas och straffas för att ha gjort sig skyldig till olovlig körning (precis som om det vore framförande av fordon utan något giltigt körkort alls).

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I dag 19:44
1
I dag 14:05
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo