Start > Körkortsforum > Rätt att säga nej till medåk p…

Rätt att säga nej till medåk på uppkörning

Börje Kugg 2023-02-13 19:09 ! Citera #
Poängen är att det utifrån riktlinjerna är frivilligt, men Trafikverkets inspektörer låtsas idag ändå som att det är obligatoriskt och informerar aldrig provtagaren om dennes rätt till att säga nej.

Det är det vi vill åt - de borde säga som det är. Att det inte finns något tvång.

Vill man ha med en extra inspektör ska man så klart kunna välja det...
Gäst 2023-02-13 19:58 ! Citera #
Driftaren 2023-02-11
Säg nej till medåk. Dom där svinen ska fan inte ha utbildning på min bekostnad.

Jag hade medåk 2 gånger men på min tredje uppkörning klara jag och då hade jag inte kan medåk.
Aha det va medåkarens fel?
Du föll för grupptrycket? Ja lätt hänt när 1 person sitter i baksätet!

Eller, en inte helt orimlig tanke, du va kanske inte redo? Du gjorde misstag?

Jag va inte ett dugg nervös inför min uppkörning av 2 anledningar:
1 jag va redo efter 2 års övningskörning.
2 jag tänkte att det värsta som kan hända är att jag får göra om det, big deal liksom!

Boka inte uppkörning före ni är redo!
Börje Kugg 2023-02-13 20:58 ! Citera #
Gissar att du heller inte genomförde ditt körprov med medåk och utsattes för rigida bedömningningen som i regel blir fallet då :lol:
Gäst 2023-02-14 21:20 ! Citera #
Börje Kugg 2023-02-13
Poängen är att det utifrån riktlinjerna är frivilligt, men Trafikverkets inspektörer låtsas idag ändå som att det är obligatoriskt och informerar aldrig provtagaren om dennes rätt till att säga nej.

Det är det vi vill åt - de borde säga som det är. Att det inte finns något tvång.

Vill man ha med en extra inspektör ska man så klart kunna välja det...
Frågan är alltid fri!
Men det är så klart för att få fram fler inspektörer som medåk görs och för att se till så att det görs tillsyn på inspektörerna, inte för att försvåra för dom som kör upp..
Driftaren 2023-02-14 23:38 ! Citera #
Gäst 2023-02-13
Aha det va medåkarens fel?
Du föll för grupptrycket? Ja lätt hänt när 1 person sitter i baksätet!

Eller, en inte helt orimlig tanke, du va kanske inte redo? Du gjorde misstag?

Jag va inte ett dugg nervös inför min uppkörning av 2 anledningar:
1 jag va redo efter 2 års övningskörning.
2 jag tänkte att det värsta som kan hända är att jag får göra om det, big deal liksom!

Boka inte uppkörning före ni är redo!
Jag inte redo?
Jag har körkort och den där extra snubben som sitter i baksätet stör mer än något annat
Börje Kugg 2023-03-02 20:18 ! Citera #
Trafikverkets statistik borde särskilt redovisa godkännandegraden för körprov med medåk!

Men det vill de nog inte göra...
^^ 2023-03-04 17:58 ! Citera #
Börje Kugg 2023-03-02
Trafikverkets statistik borde särskilt redovisa godkännandegraden för körprov med medåk!

Men det vill de nog inte göra...
Menar du att det skulle vara lättare eller svårare att bli godkänd då?

Hade själv medåk under min, en förarprovsaspirant, och jag tyckte det var skithemskt när inte bara en utan liksom två förarprövare presenterade sig. Blir sällan särskilt nervös men var så nervös att jag grinade en skvätt precis innan min uppkörning (ja, fast jag kände mig trygg och så med min körning). I efterhand så gick det bra ändå, dom småsnackade lite med varandra under tiden och jag tyckte det var rätt trevligt. Aspiranten i baksätet störde mig inte heller. Dom varnade innan om att dom ibland går ut ur bilen och diskuterar innan dom säger godkänt eller ej, men jag fick godkänt direkt. Jag tänker att det nog hade varit jättehemskt att sitta och vänta dock. Men trots att allt gick bra för min del, så hade jag nog i efterhand ändå gärna valt att ej ha medåk (valde medvetet att inte ha med min körskolelärare ex.), men jag blev inte erbjuden detta och så nervös som jag var vågade jag inte säga något. Introvert som jag är så ville jag helst inte ha en hel publik (så kändes det iallafall). :)
Börje Kugg 2023-06-16 12:01 ! Citera #
Svårare att bli godkänd så klart. Det är ganska välkänt i branschen.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
26
I dag 13:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo