Start > Körkortsforum > Rätt att säga nej till medåk p…

Rätt att säga nej till medåk på uppkörning

1 2023-02-10 14:28 ! Citera #
Den före detta trafikinspektören och numera Trafikingenjören Rune Wåhlin som driver Uppkörningsbloggen har tagit reda på att det är frivilligt att ha med en inspektör i bilen:

https://uppkorningblog.com/2022/05/09/saga-nej-till-extra-inspektor-under-korprov/

”Måste jag verkligen ha två inspektörer med i bilen när jag kör upp? Jag blir tillräckligt nervös av att ha en inspektör med mig.

Jag ställde den frågan till Trafikverket Förarprov och fick följande svar från deras kommunikationschef:
– Du behöver inte ha en extra person med på provet. Du kan säga till innan provet börjar att du bara vill ha en person med på körprovet.

Det finns egentligen tre tillfällen då det kan bli aktuellt med en extra inspektör under ett körprov:
1. När någon ny inspektör är under utbildning
2. När det sker s.k. ”uppföljning” i samband med förordnande och kvalitetsarbete
3. Om det är en lugn period (på vissa kontor under sommaren) och inspektörerna passar på (eller beordras av chef) att åka med varandra.


Man har alltså rätt att säga till om detta!
Gäst 2023-02-10 22:14 ! Citera #
Men varför skulle man säga nej till det?
Om man är så nervös att det hänger på en passagerare är man inte redo!

Klart det kan kännas lite pirrigt före,men är man trygg i sig själv och sin kunskap kan man bunkra upp med 4 inspektörer på en gång!
1 2023-02-11 06:15 ! Citera #
Det är sagt upp till var och en att bestämma. Många blir pressade av att ha en ”auktoritetsperson” som sitter bakom dem och observerar.
1 2023-02-11 06:23 ! Citera #
En annan grej är att provet ofta blir svårare och längre när det sitter fler personer med. De som jobbat med förarprov vet att det underkänns fler personer vid med medåk än utan.
Driftaren 2023-02-11 18:28 ! Citera #
Säg nej till medåk. Dom där svinen ska fan inte ha utbildning på min bekostnad.

Jag hade medåk 2 gånger men på min tredje uppkörning klara jag och då hade jag inte kan medåk.
Gäst 2023-02-12 13:16 ! Citera #
Det finns inga tider, hur ska man utbilda nya inspektörer om dom inte ska få åka med?
Driftaren 2023-02-13 09:01 ! Citera #
De får utbilda sig på annat sätt.
Tillexempel ha låtsas uppkörning med sin handledare o så.
1 2023-02-13 15:22 ! Citera #
Det låter vettigt, man skulle även kunna bjuda på gratis uppkörning om det är medåk.
Gäst 2023-02-13 18:47 ! Citera #
Driftaren 2023-02-13
De får utbilda sig på annat sätt.
Tillexempel ha låtsas uppkörning med sin handledare o så.
Ja för det blir ju verklighetstroget?
Gäst 2023-02-13 18:51 ! Citera #
Driftaren 2023-02-13
De får utbilda sig på annat sätt.
Tillexempel ha låtsas uppkörning med sin handledare o så.
Vem ska betala för detta?
Jo det är på bekostnad av provavgifterna..
Tycker du inte det är dyrt som det är redan? undrar hur mycket tider det finns ledigt om dom skulle göra så :lol:

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo