Start > Körkortsforum > Trafikskolor som mjölkar eleve…

Trafikskolor som mjölkar eleverna på pengar?

Gäst 2012-03-15 21:56 ! Citera #
Efter att ha kört mycket privat och sedan varvat privat körning och körskolekörning tyckte jag inte att det gav något att köra på körskola efter den nionde lektionen. Så jag chansade och körde upp som privatist, först efterråt berättade jag för inspektören att min körskolelärare ville att jag skulle fortsätta köra. Han bara skakade på huvudet och sa att om jag kört på lektionerna som jag kört på uppkörningen så var det körskolan som ville mjölka mig. Men jag klarade uppkörningen på första försöket så det fick de inte! :)

Mitt tips är att pressa körskolan och var inte rädda att testa en uppkörning privat om ni kör bra men körskolan segar.

/Fredrik
Oskar10 2013-02-12 21:19 ! Citera #
Som någon skrev tidigare i ett inlägg, tyvärr överskattar de flesta sin körförmåga och tycker att dem kör bra fast dem inte gör det och de som kör bra underskattar sin förmåga och vill gärna köra mer, ganska lustigt. Man kan också undra varför det är såååå lååånga kö tider på trafikverket när man ska boka uppkörning, troligen folk som använder trafikverket som körskola :lol:
Riskexperten 2013-02-17 23:21 ! Citera #
Tyvärr så är myntet tvådelat när det kommer till prissättning hos trafikskolor.

För trafikskolan är det i stort två saker som är viktigt.
1. Antalet godkända elever (statistik hos Trafikverket). Är eleverna glada också så är det ett plus ;)
2. Omsättning för att klara konkurrens från andra trafikskolor. (vi baserar detta på olika årsbokslut från branschen)

För eleverna är det lätt att bli fokuserad på hur mycket pengar det kostar osv. och man glömmer sin egen förmåga och kompetens. En del behöver längre tid på sig för att lära sig och för andra går det snabbare.
Att bara behöva ett visst antal lektioner kan ingen säga från början utan avgörande är mängden förkunskaper och träning.

Men sen finns det saker som trafikskolor gärna säger att dem har ensamrätt på. Och det är tyvärr handledarutbildningar och riskettan. Kolla runt på nätet vad det kostar med exempelvis en risketta och jämför olika aktörer. För dem här två utbildningarna behöver det inte vara en trafikskola utan det räcker med en Transportstyrelsen godkänd utbildare och det finns en del sådana där ute.
Gäst 2013-08-07 20:42 ! Citera #
Johanlu
Kan rekommendera Lantz trafikskola. Då kan ni känna er 100% säkra att dom inte mjölkar ut er på pengar.


Jag kan absolut INTE rekommendera Lantz trafikskola. Jag var total nybörjare och blev inbokad till min första körlektion med ingen annan information än tid och datum för lektionen. När jag kom dit sa de att det inte räckte med att ha jag hade gått deras riskutbildning för 700 kr utan att jag även var tvungen att ha ett utskrivet körkortstillstånd från körkortsportalen med mig. Detta hade Lantz inte informerat mig om när de glatt bokade in mig på min första lektion. De sa att det inte är deras skyldighet att berätta för mig att jag ska ta med mig ett sådant och att jag var tvungen att betala 650 kr för en körlektion som jag inte fick köra och att om jag ville boka in en ny körlektion fick jag gärna göra det men då betala ytterligare 650 kr. Så ingen körlektion och fattigare fick jag gå därifrån dessutom väldigt illa bemött.
Gäst 2017-08-07 12:26 ! Citera #
Bara för att läraren har fast lön, så betyder det ju inte att han inte kan tjäna på att sälja fler lektioner. Han kanske får påtryckningar från körskolan, vissa har ett mål för antal lektioner se måste sälja osv.
Det är tråkigt att man måste råka ut för så mycket påtryckningar, när man bara vill köpa en tjänst.
prova coolfinans.com.se, de funkade bra för mig. :)
Gäst 2024-10-30 21:34 ! Citera #
Har ni haft trafiklärare som påpekar småfel ni gör som inte utgör någon fara på vägarna och sedan får ni repetera det momentet om och om igen och inte gå vidare. Kände ni er mjölkade på pengar då. Vad gjorde ni i den situationen?
Gäst 2024-10-30 22:06 ! Citera #
Absolut. Gjorde en utbildningskontroll. Och de jag brast på övade vi på på ca 2 dubbellektioner, Va relativt enkla moment som vi finslipade tex krångliga rondeller. Och mkt moment när man svänger vänster i svåra situationer samt verkligen behärska baknings momenten. tyckte de va skitbra då inget kändes svårt på uppkörningen. Många kuggar ju på småmissar och relativt enkla grejer för de kör mest motorvägs körning då de är läskigast att behärska i början enligt mig iaf. Men viktigt att han förklarar varför ni övar på de ni gör. Tex du brister på detta, detta tittar inspektörerna på m.m.Inspektörerna är sjukt noga med alla smådetaljer.
Gäst 2024-10-30 22:09 ! Citera #
Har dock känt lite att man tar det jäkligt lungt på körlektionerna och fick mest köra typ motorväg och landsväg. sen när det var dags för utbildningskontroll var det tydligen en jäkla massa mer man behövde öva på och boka mer lektioner:D
Björn He 2024-11-13 02:39 ! Citera #
Det vore ju en god idé om man hade haft trafikkunskap som ämne i grundskolan, då kan ju skolungdomar så tidigt som möjligt skaffa sig kunskap om körning. Med trafikkunskap i grundskolan kunde man ha försökt avveckla trafikskolor och låta grundskolan eller gymnasieskolan ta över den verksamheten.
Själv tycker jag att skolelever, som generellt sett börjar gymnasiet vid 16 års ålder borde börja gymnasiet ett år innan; det borde ha varit möjligt att börja gymnasieskolan redan som 15-åring om inte den s.k. förskoleklassen hade existerat, utan barn som just fyller eller har fyllt 6 år borde ju kunna börja årskurs 1 direkt, och gymnasieskolan borde gärna ersättas med en ny 12 läsår lång grundskola som upphör vid tiden barn, som börjar skolan vid 6 års ålder, fyller 18 år.
I årskurserna 10-12, ungefär motsvarande gymnasieskolan, borde trafikkunskap vara ett ämne, och av denna anledning var det fel att införa 16 år som åldersgräns för att få övningsköra 1993; åldersgränsen för att få övningsköra skulle hellre ha sänkts till 15 år, så att ungdomar kunde ha haft tre år på sig att övningsköra innan körkort då de fyller 18.

Jag vet inte hur många det är som väntar med att ta körkort men jag bestämde mig för att ta körkort de närmaste två månaderna efter att ha fyllt 18 år, just för att jag hade chansen att ta det efter 18-årsdagen och det är onödigt att vänta med körkort tills man är cirka 30 år.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
58
I går 22:28
1
I går 16:14
1
I går 15:37
6
2024-12-20 23:30

Teoribok 2025

Körkortsboken
Finns som gratis PDF (367 sidor) och tryckt version (569 sidor)
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Gratis körkortstest