Start > Körkortsforum > Trafikskolor som mjölkar eleve…

Trafikskolor som mjölkar eleverna på pengar?

Tallen 2010-12-07 17:01 ! Citera #
Det ligger något i det ni säger, och visst kan man tycka att alla dessa kostnader är fruktansvärt dyra! onödigt dyra! Jag har en tendens till att fundera så mkt på det under själva lektionen... Så för guds skull! slå bort den tanken när ni kör för det kan kosta er fler lektioner!! :P
miketumba@msn.com 2010-12-29 22:55 ! Citera #
Hej
är det sant att man måste gå via en trafikskola för att få göra körprov/atuomatbil i södertälje kan man inte boka en bil,dubbelkommando för uppkörningen många säger att man inte får köra upp i södertälje om inte en trafikskola bokar åt dig kan man inte bara ringa och boka en bil till sitt körprov en atuomatbil kan man bara köra upp i stockholm om man bokar själv jag vill köra upp i s-tälje stället jag kan bäst men jag har hört av olika att det går inte att köra upp längre med atuomatbil i s-tälje längre bara i stockholm får jag inte ringa och boka en atuomatbil och köra upp i s-tälje
känner ni till nån bra trafikskola i södertälje ,bra priser och kunninga en skola som inte lurar sina elever på pengar
ulla 2011-09-05 21:17 ! Citera #
En trafiklärare har intet att vinna på att elever kör för många lektioner, utan tvärtemot att ge en elev kunskaper så fort som det går är den bästa reklamen för både läraren och skolan. Däremot verkar elever ofta överskatta sina kunskaper och inte förstå vad som krävs vid ett prov. En trafikskola måste följa trafikverkets krav och får ej ha för många underkända elever , då kan deras tillstånd att utbilda dragas in, det är ej heller god reklam med underkända elever. En dilemma har som man har som lärare är, att man ju vill upppmuntra eleverna och ge beröm vilket ibland gör att eleverna plötsligt tror att dom är världsmästare och kan köra upp, svår balans alltså. Det som är intressant är att dom duktigaste eleverna ofta tycker att dom inte kört tillräckligt innan prov, medan de som inte har samma känsla för bilkörning ej heller noterar sina svagheter och tycker att som får köra för mycket . Dessutom övar man inte bara för att få kortet , utan för sitt eget och andras liv. 8-)
Gäst 2011-09-13 18:35 ! Citera #
Tänk på, innan ni anklagar någon för att mjölka er på pengar, att trafiklärarna har sitt rykte att tänka på.

Om de släpper iväg er för tidigt, så har ni större chans att misslyckas på uppkörningen, och körskolan får ett lågt procentantal som klarar uppkörningen!

De vill bara att ni ska vara 100% när de släpper er :)
Mandelbrot 2011-09-20 16:02 ! Citera #
Jag vet inte om det berodde på att han ville mjölka pengar eller om det bara var att trafikläraren jag hade var dålig men jag har i alla fall en dålig erfarenhet av en trafikskola där jag bara hade en lektion. Det hela började med att läraren var tio minuter sen, vilket i sig inte hade varit så farligt om han åtminstone bad om ursäkt. Sedan gav han mig bara nyckeln och sa åt mig att gå till bilen. Det var som sagt min första lektion och jag hade ingen aning om hur bilen såg ut eller var den stod. När vi väl kom iväg kändes lektionen väldigt ostrukturerad och jag upplevde inte att jag fick någon hjälp alls. Det allra mest oseriösa var nog att mitt under lektionen fick jag åka och ställa bilen på en parkering och sedan sitta kvar där medan läraren parkerade om sin egen bil vars parkeringstid hade gått ut. Totalt hade jag betalat för en lektion på 40 minuter men fick inte ens köra 20. Som tur är kör jag nu på en annan trafikskola som jag är jättenöjd med. Min lärare är jätteduktig och jag känner att det är värt att ta lektioner.
Gäst 2011-09-20 20:10 ! Citera #
Jag rekommenderar varmt S:t Görans trafikskola! För att citera den ärlige läraren: ”Du behöver öva mer på att backa, och det kostar tid och pengar..så öva så mkt som möjligt på det hemma”. Det tycker jag var utomordentligt sagtm ty han kunde ligga gärna försöka mjölka mig på pengar..
Anonym 2011-12-25 16:59 ! Citera #
Hej!
Jag har kört bil både hemma och på trafikskolan. Hittills har jag kört 59 lektioner på skolan. Jag är på utbildningskontrollen och min lärare säger hela tiden ”Bara vi fin slipar på dessa detaljerna så kan vi boka uppkörning”. Tror jag spenderat ungefär 15 lektioner på bara utbildningskontrollen. Dessutom måste trafikskolechefen godkänna alla elever innan det bokas en uppkörning. Och av dem eleverna som jag känner så har ALLA behövt köra 5 lektioner till efter att chefen haft sin ”utbildningskontroll”. Blir man inte godkänd där får man fortsätta köra fem lektioner, utbildningskontroll osv.

Låter det här som ett sätt att bara sträva efter pengar? Borde jag boka uppkörning privat? Jag och mina föräldrar anser själva att jag kör väldigt bra.
Anonym 2011-12-25 17:05 ! Citera #
Anonym
Hej!
Jag har kört bil både hemma och på trafikskolan. Hittills har jag kört 59 lektioner på skolan. Jag är på utbildningskontrollen och min lärare säger hela tiden ”Bara vi fin slipar på dessa detaljerna så kan vi boka uppkörning”. Tror jag spenderat ungefär 15 lektioner på bara utbildningskontrollen. Dessutom måste trafikskolechefen godkänna alla elever innan det bokas en uppkörning. Och av dem eleverna som jag känner så har ALLA behövt köra 5 lektioner till efter att chefen haft sin ”utbildningskontroll”. Blir man inte godkänd där får man fortsätta köra fem lektioner, utbildningskontroll osv.

Låter det här som ett sätt att bara sträva efter pengar? Borde jag boka uppkörning privat? Jag och mina föräldrar anser själva att jag kör väldigt bra.



Det ska även tilläggas att skolan är en liten trafikskola och alla lärare har en bra gemenskap. Därför förstår jag inte varför varje elev måste godkännas av trafikskolechefen?
I början när jag började på trafikskolan så var även alltid alla lärare fem minuter sena. Jag pratade även en del med andra elever och dem upplevde samma sak. Tror dock att dem fick lite ”pisk på fingrarna” eftersom dem plötsligt skärpte till sig och erbjöd mig att köra fem minuter längre.
Stina_1112 2012-03-13 15:40 ! Citera #
Oj, det är ganska mycket att köpa 20 lektioner på samma gång. Du kan ju lära dig fortare än du tror och så känner du vid 10:e lektionen att du är redo för uppkörning liksom. Har du kört med läraren innan så du vet att han/hon är bra? :)
mjao 2012-03-14 21:14 ! Citera #
Pga jobb blev jag tvungen att alltid boka dubbellektion efter arbetstid och min lärare var schjysst med att alltid dra över tiden 10-15min.vi kunde sitta i bilen när trafikskolan hade stängt och bara prata om min körning och hur veckan ska se ut.

DOCK har min trafikskola också en så kallad ”nivåkontroll” där han som äger körskolan ska åka ut och se elevens nivå men det är även ett sätt att se hur läraren har gjort ifrån sig. efter 27 lektioner + 1 nivåkontroll så sa han att jag var klar för uppkörning men att jag borde boka in den om 1 månad och fram tills dess ta 2-3 körlektioner i veckan. då kände jag bara att jag tappade lusten på allt. jag bokade uppkörning privat och klarade uppkörningen på första försöket

. även om min lärare var bra så kunde även hon säga ”boka dubbellektion nästa gång så kör vi i stan” men vi kom aldrig iväg utan körde landsväg eller liknande istället.

det viktiga för eleverna är att veta att eleven också ska ställa krav.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I går 21:53
2
I går 19:03
2
I går 13:21
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo