Trafikskolor som mjölkar eleverna på pengar?
Trafikskolor är bra, någonting annat säger jag inte. Men jag har en tendens att hamna på trafikskolor som totalt struntar i eleverna och gör allt för att få in så mycket pengar som möjligt. Huvudsyftet är uppenbarligen inte att utbilda eleverna till säkra bilförare, utan att pressa de små stackarna på så mycket pengar som möjligt. Bilskolan jag nyligen slutade tvingade bara på mig nya körlektioner hela tiden, och nu i efterhand inser jag hur onödiga hälften av dessa var.
En vecka kunde läraren säga ”Nästa gång, se till att köpa en dubbellektion så vi hinner med både motorväg och landsväg”. Visst säger jag, och köper en dubbellektion. Läraren låter mig köra landsväg näst intill felfritt i 60 minuter, och säger sedan ”Ser man på vad tiden glider iväg! Vi hinner nog inte med motorväg den här gången, men köp en dubbellektion till så ska vi se till att ta det nästa gång!”. Trots att man själv har påpekat att man känner sig väldigt säker med landsvägen, försöker körläraren hitta sätt att mjölka eleven på pengar. Någon mer som har reagerat på samma sak?
Alltså jag har vissa gånger känt samma sak men jag tror inte att det enbart handlar om att de vill tjäna pengar, även om man själv kanske just främst tänker på det.
Men i sanning så undrar man ju verkligen: Vad tjänar lärarna på att man tar fler lektioner?
Den trafiklärare jag kör med säger att han har fast lön och att det inte spelar någon roll om en elev tar fler lektioner eller inte. Däremot kanske vi elever har en tendens att överdriva känslan att vi blir lurade av pengar eftersom vi trots allt betalar en viss summa och förväntar oss kanske inte mer än den summan.
Sedan råder det nog ingen tvivel om att det i sanning kanske finns flera lärare som mjölkar (men varför skulle de göra det, om de ändå inte får någonting av det om det är fast lön? Ger fler elever mer merit?!) men anledningen till varför de i sådana fall skulle göra det förblir för mig ett mysterium. Det är ju synd om eleven då! Har läraren ingen sympati eller?
Likt vinden blåser, så blåser vissa lärare elever. Men detta kan vi inte göra något åt, är vi missnöjda kan vi byta trafikskola. Men jag tror och hoppas inte att trafiklärare skulle göra något sådant.
Men i ditt fall så kan jag sätta mig i din situation, jag har också känt att det blivit lite många dubbellektioner nu på slutet och att alla kanske inte hade behövts men samtidigt så inser man ju att vill man klara av körkortet så vill jag göra det och då kanske det trots allt är värt att ta en dubbellektion mer än en mindre.
Det är olika med körskolorna antar jag. Dem felsta körskolor har redan nog att göra som det är, så tror inte de´m försöker suga ut pengar. min tjej kontaktade en körskola när JAG ansåg att hon var redo för Förarprovet, tänkte att dem får ”kolla av mig”, så att jag inte lär henne nått fel. hon tänkte ta 4 lektioner. Efter lektion 1 (dubbellektion) så sa körläraren att hon inte alls behövde en lektion till utan att hon skulle boka uppkörning till henne (när hon visat att hon kan teorin på datorn). Så blev 3 lektioner totalt (en dubbel och en lektion som förberedelse samma dag innan körprovet) hon klara bägge på en gång.
Jag får också den känslan att dom vill ”sälja” på en fler lektioner än vad man behöver..
Jag har bokat in 10 lektioner nu (5st dubbel) och tror själv att det kommer att räcka. Visst så tar jag nog en långlektion dagen innan uppkörning.
Men läraren säger att jag nog skulle behöva 20st lektioner, även fast hon tidigare i bilen berömt mig hur duktig jag var och vilken naturbegåvning jag är osv osv. Sen pratar hon om intensivkurser hon tidigare hade i somras, där elever som aldrig hade suttit i en bil körde 20 lektioner för att sen klara uppkörningen.
Ska jag som då är en ”naturbegåvning” och jätteduktig behöva ta lika många lektioner som en som aldrig suttit bakom en ratt?!
Det går många rykten om sånt, man hör sina vänner prata om det hela tiden när man nämner körskola. Men på den skolan jag tar lektioner så känner jag absolut inte så! Men nu har jag ju inte testat att köra med en annan skola, men jag tycker jag lär mig väldigt mycket av läraren. Jag hade köpt ett ”körpaket” på 16lektioner och efter 10 lektioner tyckte han att vi kunde boka uppkörning så resten av pengarna, det gick åt teori och uppkörning.
Måste man visa att man klarar teorin?
Kan rekommendera Lantz trafikskola. Då kan ni känna er 100% säkra att dom inte mjölkar ut er på pengar.
Äntligen körkort! Tack kalle för alla skratt i bilen! Du är så jäkla skön! Ska tänka på ECO- drivingen
Finns inget att klaga på. Alla på körskolan är glada och trevliga!
Nordlanders trafikskola är bäst
På den körskolan jag körde på behövde jag bara 7 lektioner, dock beställde jag min uppkörning själv men min lärare var väldigt positiv och pushade mig att beställa den själv, verkligen en bra lärare. Göinge trafikskolan ´rekommenderar jag starkt!
En idé för korskoleverksamheten vore ett förstatligande. Det skulle med stor säkerhet ge en jämnare kvalité i utbildningen och utesluta dessa profitkåta trafikskolechefer. På min trafikskola är det bara chefen som får ”godkänna” en inför uppkörningen för att han ska sälja på en ytterliggare lektioner.
Senaste foruminläggen
Rubrik