Start > Körkortsforum > När ska jag accelerera?

När ska jag accelerera?

Övningsköraren 2022-09-25 19:29 ! Citera #
Halloj!

Jag var ute och övningskörde på en väg i 100 km/h. Sedan kom ett parti i 70 km/h på grund av 2 korsningar. Här var det enkelt körfält. När jag hade kört förbi den andra så fortsätter 2+1 väg. Vid detta tillfälle var en bil bakom, men 100-skylten kom fram en liten bit efter det blev två-filigt. Då försöker bilen köra om genom att svänga ut och gasa, men sedan när jag når 100-skylten accelererar jag, vilket gjorde att denna bilen lade sig bakom igen, men sedan körde om efter ett tag.

Min fråga är; gjorde jag fel här? Har blivit lärd att inte öka farten förens man är vid skylten, men samtidigt accelerade jag ju under omkörning. Allt gick under kontroll, men jag undrar vad jag ska göra vid nästa tillfälle. Ska jag öka lite innan för att markera att jag ska upp i fart, eller inte?

För att förtydliga är platsen här. Körde i riktning mot Växjö.
56°52’27.4”N 14°10’26.6”E
https://maps.app.goo.gl/3rEHXLwVDqqBci6o7?g_st=ic
Gäst 2022-09-25 20:50 ! Citera #
Förstår precis situationen. Inte hela världen egentligen, men jag skulle ha hållit 70 tills den andra tydligt var förbi. Säkrast och minst missförstånd.
Gäst 2022-09-26 21:41 ! Citera #
Rätt att vänta tills skyltarna, klart du får öka farten men inte så kraftigt att du hindrar omkörning! Öka som en gammal kärring i en röd fiat :) Släpp av vid 95 om du fortfarande har nån som kör om så lämnar du utrymme till 100 sen när dom är om så ökar du till 100

Senaste foruminläggen

Rubrik
10
I dag 10:06
8
I dag 04:58
4
I dag 03:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo