Jag har fått lära mig att markeringsskärm för blå och gul kännetecknas oftast som hinder, detsamma gäller även röd och gul fast vid vägarbete. Ni kanske undrar nu varför jag ställer frågan om markeringsskärm, men när jag skulle övningsköra så visste jag inte hur jag skulle reagera av situationen om jag skulle sakta ner eller inte eftersom det inte var ett speciellt ”hinder” liksom sidohinder eller farthinder. Dessutom brukar vägarbetsfordon använda sig av rödgula markeringsskärm för att bilister ska sakta ner.
Men kommer vi till inläggets huvudfråga: Om man stötter på rödgula markeringsskärmar, där en liten väg, byggs utan att det finns vägarbetsfordon, ska man ändå sakta ner när man passerar förbi rödgula markeringsskärmar?
För att vara mer tydligt, kan min fråga anpassa sig efter denna situation om vi låtsas att busshållplatsen hade rödgula markeringsskärmar utan vägarbetsfordon:
https://www.google.se/maps/@59.2960415,15.2026106,3a,75y,56.19h,74.27t/data=!3m6!1e1!3m4!1sjjovgMBOz4aTf2mqBaOf9w!2e0!7i16384!8i8192?hl=sv