Start > Körkortsforum > Nybörjare intensivkurs?

Nybörjare intensivkurs?

Crim 2011-07-01 14:49 ! Citera #
Jag har ett par kompisar som var helt nybörjare och tog intensivkurs, de majoriteten har iallafall sagt att det gick helt OK men jag vet att iallafall två stycken hade det lite svårt men tillslut klara det ändå. Jag skulle säga att du bör iallafall köra ett par gånger innan så du kan känna dig lite säkrare!

Lycka till
Gäst 2011-07-03 12:19 ! Citera #
Innan du tar en intensivkurs, så föredrar jag att du lär dig växellådan först och bli van med den ( att du kan växla utan att titta på växeln ).
Sen är det inte mycket. :)
chrissy1 2011-07-05 20:17 ! Citera #
Jag har tagit intensivkurs och tyckte det var mycket bra att jag hade kört mycket innan.Det rekommenderar jag dig. Teorin måste läsas innan också tycker jag!!
Gäst 2011-07-10 19:06 ! Citera #
Det är väsentligt att du har lite förkunskaper om bilen innan du ger dig ut på en intensivkurs. Jag känner en vän som var ganska ovan med att köra och kan säga dig att det brände hål i hans plånbok. :( Förövrigt så är detta något att rekommendera innan du ska köra upp eftersom att trafikskolan kommer att lägga fokus på 100 % på uppkörningen. Har hört att många säger att det är mycket lättare att klara uppkörningen om man går en intensivkurs innan, men vet dock inte om detta stämmer. Men men... Hoppas det går bra för dig! :D
Gäst 2011-07-10 23:20 ! Citera #
Jag hade aldrig kört förut och jag köpte en intensiv kurs (20 lektioner). Jag hade all tid i världen så jag kunde bara sitta och plugga hela dagen samt köra med trafikskolan. Och den trafikskolan jag gick till var väldigt billig jämfört med dom andra i stan samt så var läraren j*vligt bra.
Gäst 2011-07-18 18:41 ! Citera #
Jag ska själv gå en intensivkurs om ett par veckor, och tog en testlektion idag för att se lite hur jag låg till. Jag har kört så pass mycket privat innan att jag lärt mig växla utan problem osv. och kan större delen av teorin, och det rekommenderar jag att man gör (själv blev jag rekommenderad att köra sammanlagt 15 lektioner under 2 veckors tid).

Klart att det går att ta en intensivkurs även som nybörjare, men förutom att det skulle ta lång tid (säkert 3-4 veckor) och kosta mycket, så tror jag att det kan vara svårt att få in en bra körvana på så kort tid. Det är nog lätt att känna sig osäker i trafiken även efter man har fått körkortet om man inte kört bil mer än en månad sammanlagt i hela sitt liv. Plus också att det säkert är väldigt påfrestande att köra så koncentrerat under en så lång tid. Så mitt tips är att i alla fall lära sig grunderna innan man börjar på intensivkursen :)
Gäst 2011-07-31 18:00 ! Citera #
Jag tycker intensivkurs kan vara bra. Då blir man ju klar någon gång och kan fokusera på att ta körkortet. Sen får man träna mängdträning efter det.
inspektörn 2011-08-03 18:34 ! Citera #
SNÄLLA!!!
Använd BARA intensivkurserna för att toppa formen inför uppkörningen! Dvs efter en lång utbildning med många 100 mil i kroppen!!!
Att som nybörjare ta en intensivkurs och sedan tro att man skall få körkort är bara dumt!
Visst vissa kanske klarar det men dom hamnar senare i ”Sveriges värsta bilförare” på TV4.
Gäst 2011-08-07 14:16 ! Citera #
Karian
Du måste kunna köra ganska bra för att kunna tillgodogöra dig en intensivkurs. Annars får du lägga 2 veckor på att bara lära dig grunderna, som du lika gärna kan lära dig med din handledare. Avvakta med intensivkursen tills du har en god grundkunskap gällande körningen.

Detta stämmer inte helt, beror ju på vem man är som person.
En kompis till mig åkte iväg på ”semester” i 3 veckor och kom tillbaka med ett körkort (juni 2011), hon hade tagit en intensivkurs och 27 körlektioner. Aldrig kört bil innan. Kuggad några gånger men klarat sig till slut. Problemet är att hon tyvärr inte kan någon teori alls, och när man frågade henne något så erkände hon helt öppet att hon bara råpluggade frågor och sen glömde allt.
Nått man bör göra efter att ha fått körkort är att fortsätta köra bil och träna på egen hand, det hon nu har gjort är att ”nu har jag kortet”...men hon kör inte bil alls, och har heller inte tillgång till bil. Då kommer hon även glömma allt praktiskt hon lärt sig. Det är därför undersökningar visar att om man tar en intensivkurs, så är sannolikheten större att man råkar ut för olyckor eller besvärliga situationer. Man glömmer helt enkelt mycket och så har man inte mycket körvana.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I dag 08:59
3
I går 22:14
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov