Start > Körkortsforum > Nybörjare intensivkurs?

Nybörjare intensivkurs?

Jayson 2010-08-09 18:48 ! Citera #
Hej,

Jag undrade lite om intensivkurserna som brukar finnas på de flesta trafikskolorna. Hur mkt tror ni man måste ha kört innan man kan ta en sådan ? Tror ni att man skulle kunna klara sig som nybörjare på en intensivkurs på, ska vi säga, 3-4 veckor ??
Någon som har tagit en intensivkurs som nybörjare ? Vill gärna höra hur det har gått för er !
tyra 2010-08-31 08:09 ! Citera #
Jag skulle inte råda dig o vara heeelt nybörjare... fast iof... om du ska köra 3-4veckor kansk det är ok...
dock tvivlar jag på att du varken psykiskt eller fysiskt skull orka köra så mkt och intensivt....
den körskola jag kommer boka intensiv på har faktiskt inriktat sig lite på nybörjare och skriver klart och tydligt att man måste iaf studera teorin mer än bara mata in under en veckas tid....
Men tror absolut att du skulle klara det.... men tror oxå att du kanske skulle glömma bort ganska mkt teori och du ”råpluggar”
Gäst 2010-11-28 16:05 ! Citera #
Jag tror intensivkurserna är bra på sätt och vis, men man missar ju mängdträningen och det är nog synd. Bra om man kört en del innan alltså.
momo4 2011-01-12 17:19 ! Citera #
Det grövsta misstaget du kan göra som lärling är att ta en intensivkurs när du fortfarande är en nybörjare. Det vore av läraren rent ut sagt taskigt om han går med på det. För under de veckorna skall du lära dig all moment och dess delmoment så om du istället fokuserar på hanteringen av bilen kommer du aldrig hinna med allt. Så du skall kunna hantera bil på ett bra sätt och inte ha svårigheter med trafikreglerna, allt annat finslipar ni under lektionerna.
Gäst 2011-01-20 02:51 ! Citera #
Jag är övertygad om att det är en stor fördel att ha kört en hel del hemma innan man tar en intensivkurs, så man har tidigare körerfarenhet och slipper börja från början när man tar kursen. Man ska inte glömma att en intensivkurs är inte alltför lång, och det är inte säkert att alla hinner lära sig allt på en rätt kort tid, det tar ju olika lång tid att lära sig från person till person. Men att få mängdträningen hemma och lära sig hur man verkligen kör, och vad man ska tänka på i en intensivkurs eller på körskola kompletterar varandra på ett mycket bra sätt, är jag övertygad om :)
Neta 2011-01-20 19:30 ! Citera #
Jag anser att man bör ha en hyffsad bilvana & även ha läst en del teori innan man tar en intensivkurs.
Om du har åkt mycket bil & varit väldigt uppmärksam på regler, vägmärkning & körning i många år så kanske en intensivkurs kan funka.
Du bör även vara väl orienterad i hur mycket du kan & vill plugga per dag.
Hur länge du klarar av att vara koncentrerad & klarar av att ta in per dag.
mykis 2011-03-28 19:05 ! Citera #
Jag vill varna dig för intensivkurserna! Finns siffror på att de som går intensivkurs oftare råkar ut för trafikolyckor.. just so you know
DanielBergström 2011-04-03 18:21 ! Citera #
Det är bara dyrt med intensivkurser, studera hemma och kör privat är det enda förslaget. =)
Gäst 2011-04-19 09:10 ! Citera #
Du måste kunna köra ganska bra för att kunna tillgodogöra dig en intensivkurs. Annars får du lägga 2 veckor på att bara lära dig grunderna, som du lika gärna kan lära dig med din handledare. Avvakta med intensivkursen tills du har en god grundkunskap gällande körningen.
Ellinor 2011-04-20 19:48 ! Citera #
Ta gärna en intesivkurs innan uppkörningen i det område där du tänker köra upp. Då kommer du att göra dig bekant med skyltar, hastigheter, korsningar m.m.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov