Känner mig inte riktigt nöjd med den här svaren: Om de finns en stopp linje men ingen stoppskylt måste jag stanna vid stopplinjen elr inte?
Jag förstår inte vilken sorts korsning du pratar om, du har ju inte angett någon länk till ett gatufoto på den korsning du avser, men jag antar att det kan finnas till exempel någon fyrvägskorsning, där det är en stopplinje innan korsningen från alla fyra utfarterna på korsningen men kanske ingen stopplinje. Kan man då ha tänkt sig att så kallat flervägsstopp skall tillämpas där, men kanske glömt bort att sätta upp stoppskyltar (med en tilläggstavla med texten ”Flervägsstopp”)? En sån stoppskylt måste ju vara uppsatt, men i det här fallet kanske man har missat det, eller så kanske man har tagit bort stoppskyltarna men behållit stopplinjerna för att det kanske inte är helt lätt att ”sudda ut” vägmarkeringar.
Men vid så kallat flervägsstopp gäller regeln att varje fordon som närmar sig vägkorsningen måste stanna (och vara stillastående) omedelbart före korsningen, där det normalt finns en stopplinje målad som anger exakt var man skall stanna, och vid stopplikt är man TVUNGEN att stanna (och vara helt stillastående) omedelbart före stopplinjen, innan fortsatt körning - till skillnad från vid väjningsplikt där man får fortsätta köra (utan att stanna) om man inte har korsande trafik att behöva stanna och väja för - och att passera stopplikt utan att ha stannat är ett allvarligt brott mot Trafikförordningen liksom att inte vara stillastående vid rött ljus.
Nu vet jag inte exakt vilka väjningspliktsregler som är tillämpliga vid flervägsstopp, men en som närmar sig en korsning med flervägsstopp och måste stanna är såvitt jag vet skyldig att väja för ett eventuellt fordon som redan hunnit avsluta sin stopplikt och börjat köra ut på vägkorsningen. Om däremot två fordonsförare närmar sig och tvingas stanna vid stopplikten före korsningen samtidigt så bör den tillämpliga regeln vara att en fordonsförare måste väja för den förare som ankommer korsningen högerifrån, liksom att en fordonsförare måste väja (enligt så kallade högerregeln) för ett fordon från höger i en helt obevakad vägkorsning (utan något väjningspliktsmärke).