Start > Körkortsforum > HJÄLP! Dieselbilen drar iväg!!…

HJÄLP! Dieselbilen drar iväg!!!

Björn He 2023-10-26 10:55 ! Citera #
Gäst 2022-08-20
Kör med trafikskolans bil på provet, så är problemet löst
Om jag skulle låna bil för uppkörning av en trafikskola hellre än Trafikverket skulle jag inte ha lärt mig idag att en dieselbil kan öka farten ”av sig själv”. Jag fick aldrig tillfälle att övningsköra dieselbil så att jag kunde lära mig innan första uppkörningsförsöket att en dieselbil, framförallt Volkswagen Golf, kan öka farten ”av sig själv”. Eftersom jag inte hade lärt mig det så märkte jag inte direkt någon skillnad mellan uppkörningsbilen och de bilar jag övningskört med, men diesel-golfen jag hade uppkörning med kunde tydligen ”dra iväg” så att jag riskerade att komma upp i så hög fart som 40-50 km/tim på en 30-väg. Eftersom jag inte hade lärt mig att bilen kunde ”dra iväg” så hände det tydligen att bilen ”drog iväg” på en 30-sträcka så att jag, enligt inspektörens uppgifter, kom upp i 50 km/tim på den 30-sträckan.
Men bara för att jag (av misstag) ska ha kört i 50 på en 30-väg som inspektören uppgav så behöver jag inte ha orsakat någon trafikolycka. Jag har själv noterat att Södra ringvägen förbi Västerås resecentrum, där jag hade körprov, var 50-väg förr men Västerås stad beslutade tydligen att sänka till 30 under år 2011, trots att det inte var absolut nödvändigt att sänka hastighetsbegränsningen från 50 till 30; de kunde väl ha nöjt sig med att sänka till 40.

Jag tycker nu efteråt att det var fel att få köra upp med Trafikverkets bil, som ofta är diesel-golf, för Golf Diesel suger! Jag övningskörde med Staffans trafikskola hemma i Älvsjö några veckor före första uppkörningsförsöket och de borde ha kunnat erbjuda mig att låna en av deras bilar för uppkörningen, men det gjorde de aldrig. Hade jag bokat uppkörning i Eskilstuna istället så hade jag säkert fått köra upp med Volvo, som inte brukar kunna ”gasa av sig själv”, eller de har Volvo på Trafikverket i Västerås också men nu fick jag köra upp med Golf Diesel, trots att dieselgolfar suger.
Björn He 2023-10-28 23:47 ! Citera #
Gäst 2022-08-20
Kör med trafikskolans bil på provet, så är problemet löst
Brukar verkligen alla trafikskoleelever få lära sig att en dieselbil kan öka farten ”av sig själv” så att man riskerar att köra för fort med den? De elever som inte fått lära sig det har väl lyckats få körkort utan någon kunskap om att dieselbilar kan gasa av sig själva. Är det rättvist att de ska ha körkort medan exempelvis jag fick en kuggning för att jag inte bedömdes behärska en dieselbil som kan öka farten ”av sig själv”? Bilen jag fick köra upp med på första uppkörningsförsöket var en dieseldriven Volkswagen Golf, och bilar som diesel-golfar suger ju!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I dag 20:47
1
I dag 20:30
14
I går 20:04
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov