Start > Körkortsforum > HJÄLP! Dieselbilen drar iväg!!…

HJÄLP! Dieselbilen drar iväg!!!

Ellis 2022-08-16 20:03 ! Citera #
Hej! Körde upp (kuggade) med en dieselbil som jag aldrig kört med tidigare och den drar iväg av sig självt när jag ligger på 2ans växel och ska svänga i korsning

Jag vet att alla andra här på forumet påstått detta också men HUR åtgärdar man det utan att kugga på miljövänlig körning!!

Det gick alldeles för snabbt i samband med korsningar pga att bilen inte motorbromsar som jag är van vid att en bensinbil gör vilket leder till att jag måste bromsa mycket och köra med kopplingen i svängen!

Läst många andra inlägg här och är inte ensam om denna erfarenhet men ingen svarar hur sjutton man ska göra annorlunda!


Ska man ha högre växel i sväng/kurva med dieselbil? Ska man motorbromsa mycket tidigare än med en bensinbil? Ska man helt enkelt använda bromsen mycket mer med en dieselbil och hoppas på att dem inte kuggar miljövänlig körning?

Jag har ju inte den blekaste aningen om HUR jag förhindrar att den drar iväg! Jag vill ju att bilen ska motorbromsa när jag släpper gasen och växlar ner inte öka farten!

Har inte möjlighet att övningsköra med dieselbil hemma.. och snälla ni försök inte få i mig de där snacket om att man lär sig hur bilen funkar efter två minuter eller att man ska kunna alla världens bilar första gången man kör dem.
Hoj 2022-08-18 20:33 ! Citera #
Hej, övningskör i en dieselbil.

runt typ hastigheten 10-15km/h på dem bilar jag kört (volkswagen och audi) drar de och lever sitt eget liv på 2:ans växel (då ligger de på 900 varv typ) troligen är det därför du får problem, så kolla varvtalsmätaren, och växla antingen ner om du liksom svänger i 7km/h i svängen, till 1:an. Hört att man helst inte ska reglera farten med kopplingen, men det går, dock sliter det lite och är lite osäkert då du tappar lite kontroll över bilen.

Många bensinbilar kan man ju göra en sväng med trean, vilken är svårt med dieselbilar, då de har lägre varvtal, därmed måste man hålla generellt lägre växlar på dieselbilar, för att inte få för låga varvtal. Ofta går 2:an bra i de bilar jag kört med i vanliga svängar, i hastigheter som 15-25 liksom.

Om jag skulle svänga i en korsning skulle jag gjort så att jag först motorbromsar. Sedan om jag behöver stanna hade jag motorbromsat till ca 1000 varv för att sedan köra ner kopplingen eller lagt i neutral, att lägga i neutral/kopplingen är princip lika dåligt som att låta den dra, då den slutat motorbromsa vid dessa ”ryckningar”, och ger bränsletillförsel. Om bilen inte motorbromsar tillräckligt för situationen använd fotbromsen, inte dåligt för miljön att bromsa, däremot att lägga i neutral är det, borde inte vara något omiljövänligt med att bromsa tillsammans med motorbroms vad jag vet, faktiskt rekommenderat då bromlysena tänds.


Ta inte detta som nån fakta, är bara personlig erfarenhet liksom. Är svårt och säga exakt, bilar är ju tyvärr lite olika.
Dan 2022-08-18 21:08 ! Citera #
Försök att alltid ligga runt 2000 varv, oavsett hastighet. Du borde alltså köra på 1ans växel genom korsningen och växla upp så fort du får fri väg ut.

En dieselbil är starkare än en bensinare, det är därför den drar på för låga varv.
Ellis 2022-08-18 21:15 ! Citera #
Hoj 2022-08-18
Hej, övningskör i en dieselbil.

runt typ hastigheten 10-15km/h på dem bilar jag kört (volkswagen och audi) drar de och lever sitt eget liv på 2:ans växel (då ligger de på 900 varv typ) troligen är det därför du får problem, så kolla varvtalsmätaren, och växla antingen ner om du liksom svänger i 7km/h i svängen, till 1:an. Hört att man helst inte ska reglera farten med kopplingen, men det går, dock sliter det lite och är lite osäkert då du tappar lite kontroll över bilen.

Många bensinbilar kan man ju göra en sväng med trean, vilken är svårt med dieselbilar, då de har lägre varvtal, därmed måste man hålla generellt lägre växlar på dieselbilar, för att inte få för låga varvtal. Ofta går 2:an bra i de bilar jag kört med i vanliga svängar, i hastigheter som 15-25 liksom.

Om jag skulle svänga i en korsning skulle jag gjort så att jag först motorbromsar. Sedan om jag behöver stanna hade jag motorbromsat till ca 1000 varv för att sedan köra ner kopplingen eller lagt i neutral, att lägga i neutral/kopplingen är princip lika dåligt som att låta den dra, då den slutat motorbromsa vid dessa ”ryckningar”, och ger bränsletillförsel. Om bilen inte motorbromsar tillräckligt för situationen använd fotbromsen, inte dåligt för miljön att bromsa, däremot att lägga i neutral är det, borde inte vara något omiljövänligt med att bromsa tillsammans med motorbroms vad jag vet, faktiskt rekommenderat då bromlysena tänds.


Ta inte detta som nån fakta, är bara personlig erfarenhet liksom. Är svårt och säga exakt, bilar är ju tyvärr lite olika.
Tusen tack för hjälpen!!!!
Är orolig att jag kommer kugga pga miljökörning om jag använder fotbromsen mycket eller använder 1an i korsning/snäv sväng men det verkar som att många anser att det är så man måste göra med dieselbilarna.
Ellis 2022-08-18 21:19 ! Citera #
Dan 2022-08-18
Försök att alltid ligga runt 2000 varv, oavsett hastighet. Du borde alltså köra på 1ans växel genom korsningen och växla upp så fort du får fri väg ut.

En dieselbil är starkare än en bensinare, det är därför den drar på för låga varv.
Tack! Vet du möjligen om det skulle kunna anses ”omiljövänligt” att köra genom svängen/korsningen med 1ans växel eller är det bara så man ska göra med en dieselbil eftersom jag måste växla ner på så pass låga hastigheter.

Kuggade ju delvis på miljökörningen så är lite orolig över det momentet..
Hoj 2022-08-18 22:34 ! Citera #
Ellis 2022-08-18
Tack! Vet du möjligen om det skulle kunna anses ”omiljövänligt” att köra genom svängen/korsningen med 1ans växel eller är det bara så man ska göra med en dieselbil eftersom jag måste växla ner på så pass låga hastigheter.

Kuggade ju delvis på miljökörningen så är lite orolig över det momentet..
Är inte det lite höga varvtal? Tror man skulle bli kuggad på miljödelen när man kör 2000 varv utan anledning, om det inte är så att man behöver extra motorbroms och kontroll för situationen, typ på landsväg med kurvig väg. Ofta funkar lite lägre varvtal för dieselbilar, typ 1200 -1500 räcker gott och väl utan att få whiplash av motorn på de bilar jag kört. Dock om man går under 1000 varv blir den sådär ”ryckig”. Kanske dock är olika på olika bilar.

Dem vill ju dock ofta att man håller högsta möjliga växel utan att motorn börjar bete sig konstigt eller dylikt, 2000 varv är ju ganska mycket på en rak väg tex, då funkar ju omfånget 1200-1500 på de flesta normala dieselbilar som de vanliga audis, volkswagen och volvo bilarna. Men igen det kan ju vara olika, såklart, så det kanske är lämpligare med 2000 varv på vissa bilar. Dock tror jag får den normala uppkörningsbilen (tror det är en volvo v60) går bra med lägre än 2000 med råge.
Hoj 2022-08-18 22:34 ! Citera #
Oj råkade fästa fel person, menade att fästa dan, sorry.
Gäst 2022-08-20 07:27 ! Citera #
Kör med trafikskolans bil på provet, så är problemet löst
Gäst 2022-08-20 11:19 ! Citera #
Om bilen drar iväg har du för lågt varvtal, hade du gjort samma med en bensinbil så hade motorn troligen stannat, växla ner!
Gäst 2022-10-21 23:11 ! Citera #
Gäst 2022-08-20
Om bilen drar iväg har du för lågt varvtal, hade du gjort samma med en bensinbil så hade motorn troligen stannat, växla ner!
Nej. inte riktigt sant det du skrev.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
8
I dag 11:04
1
I dag 10:37
7
I dag 10:36
7
I dag 10:01
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov